۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۱
مترو به بهارستان می‌رسد؟

متروی بهارستان طرحی حیاتی است که اجرای آن به دلیل حجم بالای تردد میان مادرشهر اصفهان، شهر جدید بهارستان و دیگر شهرهای همجوار اهمیت زیادی دارد، با این وجود تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه طی سال‌های اخیر به کندی پیش می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مترو یکی از وسایل حمل‌ونقل عمومی است که می‌تواند معضل ترافیک‌های سرسام‌آور و شلوغی شهرها را رفع کند. این وسیله پرسرعت نه تنها در جابه‌جایی شهروندان یک شهر بلکه در برقراری ارتباط متناسب حمل‌ونقلی میان مادرشهر، شهرها و شهرک‌های اقماری نیز نقش مؤثری دارد.

بهارستان از شهرهای جدید و مهاجرپذیر اطراف اصفهان است که پروژه‌های نیمه‌تمام زیادی از جمله مترو را دارد. با توجه به جذب سرریز جمعیت اصفهان، بهارستان نیاز به خدمات زیرساختی در حوزه‌های مختلف شهری از جمله حمل‌ونقل دارد.

بهارستان به عنوان یک شهر جدید ظرفیت‌های زیادی برای توسعه دارد، ظرفیت‌های موجود در شهر سبب می‌شود تا شهرداری عزم جدی برای بهبود ارائه خدمات به شهروندان به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل داشته باشد.

حجم بالای تردد میان مادر شهر اصفهان و بهارستان و تردد روزانه ساکنان این شهر لزوم اجرای طرح مترو را ضرورت بخشیده است. پروژه متروی بهارستان ۱۱ سال به طول انجامیده، اما هنوز اقدامی برای تکمیل آن نشده است. شهروندان بهارستان نسبت به تأخیر در بهره‌برداری خط متروی این شهر منتقد هستند و می‌خواهند بدانند که سرنوشت این طرح کلان عمرانی به کجا رسیده است و چه زمانی به بهره‌برداری خواهد رسید.

متروی بهارستان ۱۷ کیلومتر است که بخشی از آن زیرگذر و بخش دیگر آن روگذر است؛ با توجه به اینکه بودجه مترو دولتی است و باید از طرف دولت تأمین شود، این طرح جزو پروژه‌های شاخص استان محسوب می‌شود و در زمان مشخص شده باید به بهره‌برداری برسد تا مشکلات مردم کمتر شود.

مترو ترافیک‌های سرسام‌آور را کاهش می‌دهد

محمد احمدی، یکی از شهروندان بهارستان می‌گوید: مترو می‌تواند ما را از ترافیک‌های سرسام‌آور و شلوغی‌های شهر را نجات دهد و سبب شود سریع‌تر به مقصد برسیم.

وی می‌افزاید: پروژه متروی بهارستان نزدیک به ۱۲ سال است که آغاز شده، اما هنوز به اتمام نرسیده است و مشخص است که دلیل آن نبود اعتبار است.

این شهروند بهارستان خاطرنشان می‌کند: ناوگان مجهز و پیشرفته حمل‌ونقل درون‌شهری یکی از نشانه‌های توسعه همه‌جانبه شهر است و از ترافیک به عنوان مولد بسیاری از مشکلات و چالش‌های زیست‌محیطی می‌توان یاد کرد.

ضرورت تأمین اعتبار مترو

رضا صالحی، یکی دیگر از شهروندان بهارستان تصریح می‌کند: سوءمدیریت در دوره‌های گذشته باعث تأخیر در اجرای پروژه مترو شده است، کمبود خدمات می‌تواند نارضایتی ایجاد کند در صورتی که اثرات بزرگی را در خدمات رسانی می‌توان شاهد باشیم.

وی ادامه می‌دهد: پروژه مترو بهارستان ۱۲ سال است که کلنگ‌زنی شده است اما پیشرفتی ندارد، با توجه به افزایش روزافزون جمعیت این شهر، می‌طلبد که برای رفع معضل ترافیک شهری بهارستان این پروژه تأمین اعتبار شود تا زودتر به بهره‌برداری برسد.

در حال حاضر با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستیم

محمد شبانی، شهردار بهارستان در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: متروی بهارستان در گذشته دچار کمبود نقدینگی شد، در حال حاضر مراحل اجرایی آن با مجموعه شرکت عمران است و امید است با فعالیت‌های انجام شده در آینده نزدیک اتفاقات خوبی بیفتد.

وی اضافه می‌کند: متروی بهارستان ۱۷ کیلومتر است که از دروازه شیراز به سمت صفه ادامه پیدا می‌کند و به ورودی بهارستان در میدان امام علی (ع) ختم می‌شود.

شهردار بهارستان خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر تونل‌ها آماده است، ریل‌ها خریداری شده و ایستگاه آن در حال ساخت است، با این حال به تأسیسات الکترونیکی و هزینه‌های آماده‌سازی نیاز دارد.

شبانی تصریح می‌کند: به گفته مدیران شرکت عمران بهارستان این پروژه حدود چهار هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و در حال حاضر با مشکل کمبود نقدینگی مواجه است؛ معتقدیم که اعتبار پروژه متروی بهارستان از بودجه شهر بیشتر بوده و لازم است در بودجه دولت به عنوان یک پروژه ملی دیده شود.

بخشی از پروژه متروی بهارستان در حریم و محدوده شهر اصفهان است / پیشرفت ۴۸ درصدی پروژه

در همین پیوند سیدمحسن طباطبایی، مدیرعامل شرکت عمران بهارستان با اشاره پروژه مترو بهارستان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: پروژه متروی بهارستان حدود ۲۸ کیلومتر مسیر رفت و برگشت دارد که با گذشت ۱۱ سال از اجرای پروژه حدود ۴۸ درصد پیشرفت داشته است.

وی تاکید می‌کند: مدت زمان زیادی می‌برد تا مترو به بهره‌برداری برسد؛ لذا برای تأمین اعتبار آن از طریق انتشار اوراق مالی اسلامی، استفاده از سیستم حذف اعتباری و سایر روش‌های تأمین مالی نظیر تهاتر و استفاده از منابع داخلی، در تلاش هستیم تا ایستگاه متروی بهارستان تا حدود دو سال آینده به اتمام برسد.

مدیرعامل شرکت عمران بهارستان ادامه می‌دهد: در بازدیدی که معاون عمرانی استاندار اصفهان از متروی بهارستان داشت مقرر شد به منظور پیشرفت طرح، بهره‌برداری از دو ایستگاه دیگر و رفع معارضان مسیر، به اجرای طرح کمک مالی شود.

طباطبایی اضافه می‌کند: با توجه به اینکه بخشی از پروژه در حریم و محدوده شهرداری اصفهان قرار دارد، لازم است تقسیم کار شود تا مراحل بهره‌برداری در دو ایستگاه سپاهان‌شهر و راه‌آهن توسط شهرداری اصفهان به سرانجام برسد.

وی تصریح می‌کند: شهرداری اصفهان می‌تواند خط مترو حدفاصل این دو ایستگاه را به نتیجه برساند و مشکلات را حل می‌کند، چراکه تأمین اعتبار برای شهرداری اصفهان به نسبت راحت‌تر است.

مدیرعامل شرکت عمران بهارستان می‌گوید: اگر تقسیم کار به درستی انجام شود، دو ایستگاه و خطوط مرتبط با حریم و محدوده شهرداری اصفهان تکمیل خواهد شد، شهرداری بهارستان نیز تکمیل طرح میان ایستگاه سپاهان‌شهر تا شهر بهارستان را انجام می‌دهد تا پروژه حدود دو سال آینده به اتمام برسد.

طباطبایی با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌ها پروژه متروی بهارستان آذرماه ۱۴۰۴ به نتیجه می‌رسد، اظهار می‌کند: با اجرای این طرح روزانه حدود ۲۰۰ هزار نفر می‌توانند به راحتی جابه‌جا شوند.

وی با اشاره به مزیت‌های اجرای این طرح تاکید می‌کند: ایجاد ارزش افزوده تراز فرهنگی شهر را به حد مطلوب می‌رساند و مؤلفه‌های فرهنگی ایجاد می‌کند، موجب کاهش میزان سوخت خودرو و آلایندگی‌ها می‌شود، حرکت به سمت توسعه یافتگی را در پی دارد و در نتیجه یارانه کمتری به ترمیم جاده و حمل‌ونقل اختصاص پیدا می‌کند.

مدیرعامل شرکت متروی بهارستان اضافه می‌کند: هزینه ساخت مترو نسبت به احداث آزادراه و بزرگراه بیشتر است، این نسبت ۱۰ به ۱۰۰ است، با این وجود زمانی که بازه زمانی ۱۰ ساله را در نظر بگیریم این شرایط به طور کامل تغییر می‌کند.

طباطبایی می‌افزاید: پروژه متروی بهارستان حدود چهار هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، البته اگر تورم بالاتر رود، هزینه‌ها نیز بیشتر خواهد شد.

کد خبر 646238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.