لزوم تغییر دیدگاه آژانس انرژی اتمی نسبت به ایران

یک کارشناس روابط بین‌الملل سیاسی‌کاری آژانس یک موضوع طبیعی دانست و گفت: در شرایط کنونی لازم است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به ایران خوش‌فکری پیدا کند و نسبت به این موضوع مجاب شود که ایران عضوی از این سازمان است و باید برای موضوع هسته‌ای ایران امکان‌سازی لازم را فراهم کند.

علیرضا محرابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، پیرامون نتایج سفر گروسی به تهران اظهار کرد: با توجه به اینکه در طول ماه‌های گذشته آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها فشارهای سیاسی خاصی را در این موضوع وارد می‌کردند، حضور رئیس آژانس در ایران نشان دهنده آن است که شاید آژانس به این نتیجه رسیده باشد که تعامل با جمهوری اسلامی ایران و بحث بر روی مسائل فنی مهم‌ترین نکته‌ای است که آژانس باید در قواره خود به آن توجه کند.

وی اقدامات و اظهارات آژانس در طول چند سال گذشته را متأثر از این فشارهای سیاسی دانست و افزود: سفر اخیر گروسی و اظهارات وی در بازگشت به وین نشان داد که با فهمی که رئیس آژانس پیدا کرده در مسیر تمرکز بر ساختار فنی قرار گرفته است و تلاش می‌کند از جهت‌گیری‌های سیاسی خارج شود.

این کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به اینکه هنوز دستورالعمل خاصی درباره نوع توافقات، بحث‌های نگاه پادمانی و موضوعات مرتبط وجود ندارد، یادآور شد: به همین دلیل مسئولان سازمان انرژی اتمی بر این نکته اساسی تاکید کردند که در عمل هنوز هیچ توافق جدی صورت نگرفته ممکن است که این روند اتفاق بیفتد اما تا زمانی که هنوز صحبت‌های جدی مطرح نشده است نباید گروسی در افکار عمومی موضوع بازرسی‌ها و آغاز به کار دوباره دوربین‌های نظارتی را مطرح کند.

وی تعهدات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به ایران را یکی از موضوعات قابل توجه دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران نیز عضوی از این سازمان است و باید تعهدات خود را در قبال ما انجام دهد.

موضع‌گیری مستقل از آژانس انتظار نمی‌رود

محرابی درباره سیاسی‌کاری آژانس و احتمال تغییر مواضع گروسی از تهران تا وین تصریح کرد: سیاسی‌کاری آژانس یک موضوع طبیعی است زیرا در یکی از سفرها برای تحت فشار قراردادن مستقیم گروسی، مسئولان امنیتی آلمان تا مرز دستگیری او نیز پیش رفتند بنابراین موضوع مشخص این است که امیدی به شخص گروسی در قواره رئیس آژانس انرژی اتمی نیست.

وی با اشاره به پیشینه آژانس گفت: از زمانی که البرادعی به عنوان نخستین مسلمان در جایگاه رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفت تا جانشین وی که یک فرد ژاپنی بود و اکنون گروسی رومانی‌الاصل، انتظار نمی‌رفت که آژانس در معادلات خود مستقلانه عمل کند زیرا آنها در زیرمجموعه شورای حکام و متأثر از سیاست گذاری آمریکا قرار می‌گیرند.

این کارشناس روابط بین‌الملل تاکید کرد: در شرایط کنونی لازم است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به ایران خوش‌فکری پیدا کند و نسبت به این موضوع مجاب شود که ایران عضوی از این سازمان است و باید برای موضوع هسته‌ای ایران امکان‌سازی لازم را فراهم کند همچنین آژانس نباید تحت تأثیر اسرائیل قرار گیرد که عضو این نهاد نیست و همه این موضوعات نیازمند طرح موضوع و بررسی است.

وی با اشاره به روند خط و نشان کشیدن آژانس برای ایران در چندین ماه گذشته، گفت: سفر گروسی نشان‌دهنده آن است که شاید آژانس بخواهد در حوزه فنی وارد موضوع شود و زمینه برای تعامل بیشتر فراهم شود که امیدواریم این اتفاق رخ دهد.

کد خبر 646100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.