برند شهری؛ ابزاری برای تحقق بازآفرینی 

یک کارشناس شهرسازی گفت: برند شهری ابزاری جهت تحقق بازآفرینی شهری، تامین امنیت اجتماعی و پایداری اقتصادی شهر است.

ام‌البنین علی‌اصغری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با بهره‌گیری از نگرش‌های نوین بازیابی مکان، بازآفرینی بافت تاریخی و مداخلات مکانی-فرهنگی، سیمای شهر بهبود پیدا می‌کند و شهروندان به سکونت در شهر یا منطقه علاقه‌مند می‌شوند.

وی افزود: برندینگ در جذب سرمایه‌گذار و گردشگر به شهر با ایجاد یک تصویر و برند شهری مختص از آن شهر نیز مؤثر است، چراکه برند شهری هویت ویژه یک شهر و نشان و تخصص آن را نشان می‌دهد.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: برند شهری به عنوان کلیدی در رویارویی با چالش‌های قرن حاضر مطرح است و در عین حال به عنوان ابزاری جهت تحقق بازآفرینی شهری و تأمین امنیت اجتماعی و پایداری اقتصادی شهر استفاده می‌شود.

علی اصغری ادامه داد: شهر به عنوان واقعیتی جغرافیایی، اقتصادی، سیاسی و جامعه‌شناختی در هر دوره‌ای از رشد و تحول خود از هرکدام از این عوامل تأثیر پذیرفته و بر هرکدام از آن‌ها تأثیر گذاشته است، پیچیدگی هریک از این عوامل خود موجب پیچیدگی شهر به عنوان تبلور فضایی آن می‌شود.

وی تصریح کرد: به طور حتم سازمان دادن و نظم بخشیدن به شهر و چگونگی رشد و تحول آن نیازمند موضوع‌شناسی شهر و مسائل شهری و سپس برنامه‌ریزی برای آن است.

این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: طی دهه‌های اخیر سیاست‌های متعددی در رویارویی با مسئله افت کیفیت محیطی، منزلت اجتماعی و سرزندگی اقتصادی شهرها (به‌ویژه در نواحی درونی آن‌ها) مطرح شده و برنامه‌های گوناگونی در این خصوص به اجرا درآمده است. کشورهای توسعه‌یافته به منظور حل معضلات و تنگناها در محدوده‌های شهری رو به افول، رویکردهای مختلفی را در تئوری و عمل از جمله بازآفرینی مورد توجه قرار داده‌اند.

علی‌اصغری اضافه کرد: طی چند دهه اخیر، برند سازی شهری به یکی از موضوعات مهم اتخاذشده توسط برنامه ریزان شهری به جهت ارتقا رقابت پذیری شهرها در عرصه شهرهای جهانی تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: شهرها با ملحق شدن به شبکه برندسازی شهری در پی افزایش توان رقابت پذیری اقتصادی خود هستند و برای دستیابی به این توسعه و ارتقا اقتصادی به تدوین سیاست‌ها و استراتژی‌هایی دست زدند که در عین حال در پی تجدید حیات خویش باشند زیرا اصلی‌ترین رسالت برندینگ شهری کمک به رشد اقتصادی شهر است.

این کارشناس شهرسازی گفت: با بهره‌گیری از نگرش‌های نوین بازیابی مکان، بازآفرینی بافت‌های تاریخی و مداخلات مکانی-فرهنگی، سیمای شهر را بهبود بخشیده است و شهروندان را به سکونت در شهر یا منطقه علاقه‌مند ساخته و در جذب سرمایه‌گذار و گردشگر به شهر با ایجاد یک تصویر و برند شهری مختص آن شهر نقش مؤثری ایفا می‌کند، چراکه درواقع برند شهری هویت ویژه یک شهر و نشان و تخصص شهر را نشان می‌دهد.

علی‌اصغری افزود: برند شهری به عنوان کلیدی در رویارویی با چالش‌های قرن حاضر مطرح است و در عین حال به عنوان ابزاری به جهت تحقق بازآفرینی شهری و تأمین امنیت اجتماعی و پایداری اقتصادی شهری نقش دارد؛ مفهوم سازگاری برندینگ شهری و بازآفرینی شهری و نقش برند در تصویرسازی شهری و بازآفرینی شهری نیازمند بررسی است.

کد خبر 646094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.