محبوب‌ترین ژانر سینمای وحشت جهان در یک نگاه

اره، جن‌گیر، درخشش، روانی، آرواره‌ها، پرندگان، بچه رزماری، هالووین، سکوت بره‌ها و دیگران، فیلم‌هایی هستند که در این نوشتار معرفی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اگرچه بسیاری از افراد، علاقه‌ای به تماشای فیلم‌ها و سریال‌های ترسناک ندارند اما شمار علاقه‌مندان به این ژانر متفاوت، بسیار زیاد است که در انتظار تولید آثار جدید هستند تا به تماشای جذابیت‌های پیدا و پنهان مورد انتظارشان از این فیلم‌های متفاوت بنشینند.

در این نوشتار، فهرستی از ۱۰ فیلم ترسناک را گرد آورده‌ایم تا مروری بر محبوب‌ترین‌ها و موفق‌ترین‌های این ژانر داشته باشیم. در فهرست این گونه متفاوت سینمایی، از فیلم معروف «اره» تا فیلم درخشان «سکوت بره‌ها» را مرور کرده‌ایم.

سکوت بره‌ها

امتیاز: ۸.۶

سال اکران: ۱۹۹۱

کارگردان: جاناتان دمی

بازیگران: جودی فاستر، آنتونی هاپکینز، لارنس ای. بانی و کیسی لمونز

بالاترین امتیاز فیلم ترسناک IMDb در این فهرست به «سکوت بره‌ها»، اثری روان‌شناختی و یکی از معروف‌ترین و بهترین فیلم‌های ترسناک اختصاص دارد. این فیلم همچنان یکی از محبوب‌ترین آثار ژانر وحشت و بسیار پرطرفدار است.

«سکوت بره‌ها» درباره یک افسر جوان FBI است که برای دستگیری یک قاتل سریالی باید از قاتلی آدم‌خوار زندانی کمک بگیرد. این قاتل زنجیره‌ای آدم‌خوار، یک نابغه روان‌پزشکی است. این فیلم به‌یادماندنی براساس رمانی به همین نام با نقش‌آفرینی ستاره‌هایی همچون «جودی فاستر» و «آنتونی هاپکینز» ساخته شد و در سال ۱۹۹۱ به فروش قابل توجه بیش از ۱۳۰ میلیون دلار رسید.

اره

امتیاز: ۷.۶

سال اکران: ۲۰۰۴

کارگردان: جیمز وان

بازیگران: کری الوز، لی وانل، دنی گلاور و کن لئونگ

با نگاهی به بهترین فیلم‌های ترسناک از نظر رتبه‌بندی IMDb نام مجموعه فیلم‌های «اره» دیده می‌شود. این فیلم مستقل روان‌شناختی که قسمت اول آن در سال ۲۰۰۴ ساخته شد، روایتگر ماجرای دو مرد غریبه است که در اتاقی متروک کنار یک جنازه بیدار می‌شوند.

آن‌ها هیچ تصوری از اینکه چگونه به این اتاق راه یافته‌اند ندارند و خیلی زود متوجه می‌شوند که مهره‌های یک بازی مهلک اجباری هستند که یک قاتل سریالی بدنام آن را به راه انداخته است. پس از موفقیت قسمت اول، هفت قسمت دیگر از این فیلم هم ساخته شد.

دیگران

امتیاز: ۷.۶

سال اکران: ۲۰۰۱

کارگردان: آلخاندرو آمنابار

بازیگران: نیکول کیدمن، کریستوفر اکلستون، فیونولا فلانگان و آلاکینا من

در فهرست فیلم‌های ترسناک IMDb فیلم اسپانیایی «دیگران» با بازی «نیکول کیدمن» هم حضور دارد. داستان فیلم درباره زن جوانی است که فرزندانش به دلیل ابتلاء به یک بیماری نادر به نور حساسیت دارند، به همین خاطر او و فرزندانش در خانه خانوادگی قدیمی و تاریکشان زندگی می‌کنند. با ورود خدمتکاران جدید به خانه، اتفاقات عجیبی رخ می‌دهد و آن‌ها متوجه می‌شوند که تنها نیستند. «دیگران» در گیشه، درآمدی بیش از ۲۰۹ میلیون دلار به دست آورد.

پرندگان

امتیاز: ۷.۶

سال اکران: ۱۹۶۳

کارگردان: آلفرد هیچکاک

بازیگران: راد تیلور، تیپی هدرن، جسیکا تندی و سوزان پلشت

«پرندگان» اثر دیگری از فهرست بهترین فیلم‌های ترسناک در IMDb است که براساس رمان «پرندگان» نوشته «دافنه دوموریه» ساخته شد. داستان این فیلم درباره زنی ثروتمند و ماجراجو اهل سانفرانسیسکو است که نامزدش را تعقیب می‌کند و به شهری کوچک در کالیفرنیای شمالی می‌رسد و در آنجا با حمله ناگهانی انواع پرندگان به مردم شهر، رفته‌رفته اتفاقات عجیبی رخ می‌دهد. پرندگان در سال ۱۹۶۳ به فروش ۱۱ میلیون دلاری رسید.

هالووین

امتیاز: ۷.۷

سال اکران: ۱۹۷۸

کارگردان: جان کارپنتر

بازیگران: دونالد پلزنس، جیمی لی کرتیس و پاملا جین سولز

یکی دیگر از فیلم‌های مهم این فهرست، فیلم «هالووین» است که آغازگر سری فیلم‌های هالووین شد. در کل تاکنون ۱۲ فیلم از این مجموعه ساخته شده است. داستان این فیلم درباره یک بیمار روانی به نام «مایکل مایرز» است که بعد از قتل خواهرش در شش سالگی، بعد از ۱۵ سال از مرکز درمانی فرار می‌کند و دست به جنایات خونینی می‌زند.

بچه رزماری

امتیاز: ۸

سال اکران: ۱۹۶۸

کارگردان: رومن پولانسکی

بازیگران: میا فارو، جان کاساوتیس، روث گوردون و سیدنی بلکمر

یکی دیگر از بهترین فیلم‌های ترسناک با امتیازبندی IMDb به فیلمی به کارگردانی «رومن پولانسکی» کارگردان مشهور هالیوود اختصاص دارد. «بچه رزماری» براساس رمان «آیرا لوین» با همین نام ساخته شده است. در این فیلم، زوجی جوان که در انتظار به دنیا آمدن فرزندشان هستند به آپارتمانی فانتزی نقل مکان می‌کنند. این خانه با همسایه‌هایی عجیب و غریب احاطه شده است.

زن جوان به همسایه‌ها شک می‌کند و درمی‌یابد که آن‌ها عضو یک فرقه شیطانی هستند که می‌خواهند از نوزادش در مراسم خود استفاده کنند.

درخشش

امتیاز: ۸.۴

سال اکران: ۱۹۸۰

کارگردان: استنلی کوبریک

بازیگران: جک نیکلسون، دنی لوید و اسکتمن کراترز

در جمع بهترین فیلم‌های ترسناک دنیا از نگاه IMDb نام فیلم «درخشش» به چشم می‌خورد. «درخشش» با بازی «جک نیکلسون» تنها فیلم «استنلی کوبریک» در ژانر وحشت است و براساس داستانی به همین نام ساخته شد. این فیلم ژانر وحشت با امتیاز بالا درباره یک مرد نویسنده به نام «جک تورنس» است که به همراه خانواده‌اش به هتلی دورافتاده سفر می‌کند تا زمستان را در آنجا بگذرانند.

فضای شوم و رازآلود آنجا پدر خانواده را به خشونت می‌کشاند و موجب اختلالات روانی و عصبی او می‌شود، تاجایی‌که قصد دارد همسر و فرزندش را از بین ببرد. دنباله فیلم «درخشش» با عنوان «دکتر اسلیپ» در سال ۲۰۱۹ ساخته شد.

آرواره‌ها

امتیاز: ۸.۱

سال اکران: ۱۹۷۵

کارگردان: استیون اسپیلبرگ

بازیگران: روی شایدر، رابرت شاو و ریچارد درایفس

«آرواره‌ها» نه تنها از بهترین فیلم‌های ترسناک به شمار می‌رود، بلکه نخستین فیلم مهم «اسپیلبرگ» است که شهرتی بیش از پیش برایش به ارمغان آورد. این فیلم فوق ترسناک با درآمد ۲۶۰ میلیون دلاری همچنان جزو پرفروش‌ترین‌های تاریخ سینماست. «آرواره‌ها» در سایت IMDb در بین ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما جای دارد.

داستان فیلم درباره یک کوسه کشنده است که به شهری ساحلی حمله می‌کند و هرج‌ومرجی در شهر به راه می‌اندازد. یک کلانتر محلی، یک زیست‌شناس دریایی و یک دریانورد پیر، مسئول شکار این کوسه می‌شوند. «آرواره‌ها» موفق به دریافت سه جایزه اسکار، یک جایزه گلدن گلوب و یک جایزه بفتا شده است.

روانی

امتیاز: ۸.۵

سال اکران: ۱۹۶۰

کارگردان: آلفرد هیچکاک

بازیگران: آنتونی پرکینز، جنت لی، ورا مایلز و جان گوین

فیلم سینمایی «روانی» یکی دیگر از فیلم‌های برتر ترسناک و از برجسته‌ترین آثار تاریخ سینماست. فیلم درباره یک منشی جوان، با بازی «جنت لی» است که از یکی از مشتریان کارفرمایش ۴۰ هزار دلار می‌دزدد و فرار می‌کند.

او به هتلی دورافتاده می‌رود که صاحب آن یک مرد جوان است و مرد هم تحت سلطه مادرش قرار دارد. برای این فیلم سه دنباله در سال‌های ۱۹۸۳، ۱۹۸۶ و ۱۹۹۰ ساخته شد. «روانی» در سال ۱۹۶۰ به فروش ۳۲ میلیون دلاری رسید.

جن‌گیر

امتیاز: ۸.۱

سال اکران: ۱۹۷۳

کارگردان: ویلیام فریدکین

بازیگران: الن برستین، مکس فون سیدو، لیندا بلر و لی جی. کاب

از مشهورترین فیلم‌های ژانر وحشت که نامش در فهرست وحشتناک‌ترین فیلم‌های IMDb به چشم می‌خورد مجموعه فیلم‌های «جن‌گیر» است. این فیلم هم براساس رمانی با همین نام ساخته شد. فیلم درباره دختری ۱۲ ساله است که موجودی مرموز او را تسخیر می‌کند. مادرش برای نجات او از دو کشیش کمک می‌گیرد تا با روش‌های جن‌گیری او را نجات دهند.

جن‌گیر در سال ۱۹۷۳ درآمدی حدود ۲۳۲ میلیون دلار از فروش گیشه کسب کرد و یکی از موفق‌ترین آثار این ژانر شد. این فیلم در چندین رشته نامزد جایزه اسکار و در نهایت برنده دو جایزه بهترین فیلم‌نامه اقتباسی و بهترین صداگذاری شد. «جن‌گیر» چهار جایزه گلدن‌ گلوب را هم از آن خود کرده ‎است.

کد خبر 646080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.