دلار در یک هفته ۱۲هزار تومان ارزان شد

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه، شانزدهم اسفندماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دلار در یک هفته ۱۲ هزار تومان ارزان شد» نوشت: روز گذشته همانند روزهای پیش روند نزولی قیمت‌ها در بازار ارز و طلا ادامه داشت به طوری که در این روز قیمت دلار با کاهش ۲۲۰۰ تومانی به ۴۸,۰۰۰ تومان رسید.

در بازار ارز پایتخت، دلار توافقی صرافی به قیمت ۴۸ هزار تومان خریداری شده و ۴۸ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش رسیده است.

روز گذشته همچنین یورو در صرافی‌ها با متوسط قیمت توافقی با کاهش ۳ هزار تومانی به قیمت ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. کارشناسان اقتصادی معتقدند بخشنامه بانک مرکزی در خصوص عرضه ارز پتروشیمی‌ها و صادراتی‌ها به صرافی‌های تضامنی، علت اصلی ریزش قیمت دلار طی روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری بوده است.

همچنین قیمت هر اسکناس دلار دیروز در مرکز مبادله ارز و طلای ایران به ۴۳ هزار و ۴۴۲ تومان و نرخ حواله دلار به ۳۸ هزار و ۷۸۷ تومان رسید. هر اسکناس یورو ۴۶ هزار و ۱۸۶ تومان و بهای حواله یورو ۴۱ هزار و ۲۳۷ تومان، هر اسکناس درهم ۱۱ هزار و ۸۲۹ تومان و هر حواله درهم ۱۰ هزار و ۵۶۱ تومان کشف شد.

قیمت ارز در یک هفته گذشته روزهای پرنوسانی را پشت سر گذاشت و پس از لمس رکورد ۶۰ هزار تومان با افت ۱۰ هزار تومانی مواجه شده و روز دوشنبه به زیر ۵۰ هزار تومان رسید.

هفته دوم اسفندماه هفته پرنوسانی برای دلار بود و هفتم اسفندماه قیمت دلار در بازارهای غیررسمی وارد کانال ۶۰ هزار تومان شد اما این وضعیت، دوام نداشت و با ورود بانک مرکزی برای کنترل بازار و شروع فعالیت مرکز مبادله ارزی شاهد کاهش قیمت دلار در بازار بودیم.

پیش از این نیز بسیاری از کارشناسان اقتصادی و مسئولان دولتی قیمت ارز را غیرواقعی و ناپایدار اعلام کرده بودند و تأکید داشتند که قیمت‌ها در روزهای آتی ریزشی خواهد بود و توصیه می‌کردند که افراد در شرایط هیجانی وارد بازار نشوند چرا که حتماً متضرر خواهند شد.

در این مدت افرادی که برای کسب سود بیشتر اقدام به خرید دلار کرده بودند چنانچه در شرایط هیجانی دلار ۶۰ هزار تومانی خریده باشند اکنون که دلار به کمتر از ۵۰ هزار تومان رسیده به ازای خرید هر یک دلار، ۱۰ هزار تومان متضرر شده‌اند، این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند دلار دوباره به کانال ۴۰ هزار تومان بازمی‌گردد.

بنابر اظهارات کارشناسان، تصمیم بانک مرکزی مبنی بر خرید ارز صادراتی پتروشیمی‌ها و معدنی و افزایش اختیارات بانک مرکزی در مهار نرخ ارز نقش مؤثری در کنترل بازار و کاهش قیمت دلار دارد و در فضای مجازی زمزمه کاهش دلار تا قیمت ۴۵ هزار تومان به گوش می‌رسد. در روز گذشته قیمت هر اسکناس دلار در صرافی‌ها ۴۸ هزار و ۴۸۰ تومان، بازار آزاد ۵۰ هزار و ۱۰۰ تومان و در مرکز مبادله ارز و طلا ۴۳ هزار و ۴۴۲ تومان بود.

دلار در یک هفته ۱۲هزار تومان ارزان شد

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جنایتکاران مسمومیت‌ها به اشد مجازات می‌رسند» نوشت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی همزمان با روز درختکاری صبح دیروز سه اصله نهال کاشتند.

رهبر انقلاب پس از کاشت نهال‌ها در سخنانی درباره علت کاشت سه نهال به شعار امسالِ روز درختکاری با عنوان «هر ایرانی سه نهال»، اشاره کردند و گفتند: اگر بر اساس شعار انتخاب شده، هر ایرانی سه نهال بکارد، برنامه دولت برای کاشت یک میلیارد نهال، از سال ۱۴۰۲ و در طول چهار سال محقق خواهد شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به اهمیت موضوع نهال‌کاری در حفظ محیط زیست اشاره کردند و با تأکید بر اینکه با کمک مردم امکان تحقق کاشت یک میلیارد نهال وجود دارد، افزودند: توصیه متخصصان و کارشناسان این است که علاوه بر کاشت درخت‌های میوه‌دار باید درختان جنگلی و درختانی که چوب آن‌ها دارای اهمیت است نیز کاشته شوند، زیرا تجارت چوب در اقتصاد کشور تأثیر بسزایی دارد.

ایشان خاطرنشان کردند: نتیجه اقتصاد تک محصولی، وضعیت کنونی کشور است که در زمینه‌های ارزش پول ملی و تورم و گرانی دارای مشکلات است. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تلاش مسئولان برای حل مشکلات، گفتند: مسئولین باید از همه راه‌های ممکن اقتصادی استفاده کنند تا بتوانند برای حل مشکلات مردم به راه‌حل درستی برسند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تصریح به حفظ محیط زیست را یکی از امتیازات برجسته قانون اساسی کشور برشمردند و تأکید کردند: هیچکس نباید این قانون را نقض کند.

مسببین مسمومیت دانش آموزان را به اشد مجازات برسانید رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنان خود به موضوع «مسمومیت دانش‌آموزان» نیز اشاره کردند و با تأکید بر اینکه مسئولان و دستگاه‌های اطلاعاتی و انتظامی باید با جدیت آن را دنبال کنند، گفتند: «من یک اشاره‌ای هم می‌خواهم بکنم به این مسئله رایج این روزها که مسئله گفته می‌شود مسمومیت دانش‌آموزان. در این زمینه، مسئولین خب اطلاع دارم، نشسته‌اند، بحث کرده‌اند و تلاش می‌کنند، وظایف را مشخص کردند. من می‌خواهم تأکید کنم که این مسئله را به‌طور جدی باید تعقیب کنند! مسئله، مسئله مهمی است. اگر واقعاً دست‌هایی در کار باشد و افرادی، گروه‌هایی، در این زمینه دخالت داشته باشند، این جنایت بزرگ و غیرقابل اغماضی است. اگر کسانی تو این کار دست دارند - که لابد دست دارند کسانی بلاشک؛ به یک نحوی حتماً کسانی دست دارند بایستی دستگاه‌های مسئول، دستگاه‌های اطلاعاتی، دستگاه‌های انتظامی دنبال کنند و سررشته این جنایت را پیدا کنند، هم عاملین را، هم مسببین را و این‌ها بایستی به اشد مجازات محکوم بشوند و درباره این‌ها اشد مجازات بایستی اجرا بشود؛ چون این یک جنایت کوچکی نیست. این جنایتی است، هم در حق معصوم‌ترین عناصر یک جامعه، یعنی کودکان، و هم موجب رعب، موجب ناامنی، موجب ناامنی روانی جامعه، نگرانی خانواده‌ها، موجب این‌ها است. این‌ها چیزهای کوچکی نیست. این‌ها را بایستی با جدیت دنبال بکنند و کسانی اگر چنانچه محکوم شدند، عفوی هم در مورد این‌ها وجود نخواهد داشت؛ این را همه بدانند؛ و حتماً بایستی مجازات بشوند و مجازات این‌ها موجب عبرت بشود.»

دلار در یک هفته ۱۲هزار تومان ارزان شد

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آغاز اجرای سراسری کالابرگ الکترونیک» نوشت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آغاز اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در سراسر کشور خبر داد.

بر این اساس اعتبار کلیه خانوارهای یارانه بگیر شارژ شده و آنها می‌توانند یک ماه زودتر از دریافت یارانه نقدی، از این اعتبار برای خرید ۱۰ قلم کالای اساسی مشمول استفاده کنند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آغاز اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در سراسر کشور خبر داد. کالابرگ الکترونیک، قانون مصوب مجلس است که به موجب آن، ۱۰ قلم کالای اساسی به نرخ شهریور ۱۴۰۰ به مردم عرضه خواهد شد.

در این طرح، هم اینک اعتبار کلیه خانوارهای یارانه بگیر شارژ شده است که می‌توان با شماره‌گیری کد دستوری ستاره ۷۸۸ ستاره ۲۸ مربع (#۲۸*۷۸۸*) و نیز وارد کردن کد ملی سرپرست خانوار از آن مطلع شد.

البته شماره‌گیری این کد نیز باید با شماره تلفن همراه به نام سرپرست خانوار انجام شود. همچنین از طریق درگاه اینترنتی مخصوص این طرح به نشانی shoma.sfara.ir و نیز برنامه کاربردی «شما» (فارا) می‌توان این کار را انجام داد.

وجود مانده در حساب سرپرست خانوار به این معنی است که وی می‌تواند یک ماه زودتر از دریافت یارانه نقدی، از این اعتبار برای خرید کالاهای اساسی مشمول این طرح استفاده کند. ۱۰ قلم کالا هم اینک مشمول این طرح هستند که هم اکنون خرید آنها با کالابرگ الکترونیک از فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، افق کوروش، دیلی مارکت، جانبو و برخی فروشگاه‌های خرد که مجهز به بارکدخوان شده‌اند و اسامی آنها در همان درگاه اینترنتی مورد اشاره در بالا (shoma.sfara.ir) آمده، امکان پذیر شده است.

کسب اطلاع خراسان از سامانه خرید کالابرگ نشان می‌دهد که در هنگام خرید، دسترسی به سیم کارت به نام سرپرست خانوار برای دریافت کد پیامکی و رمز با سرشماره V.Refah ضروری است.

طبق اطلاعات به دست آمده از پایگاه اینترنتی طرح به نشانی فوق، مبلغ اعتبار هر خانوار، به میزان یارانه دریافتی خانوار است. با این اوصاف، اینکه جزئیات محاسبه تخصیص اعتبار یارانه به هر فرد چگونه خواهد بود، به شرح جدول زیر است.

البته وزارت رفاه تاکید کرده که مردم بر اساس نیاز خانوار، می‌توانند میزان کمتر یا بیشتری از کالاهای اساسی را به انتخاب خود و تا سقف میزان اعتبار خرید کنند. همان‌طور که ملاحظه می‌شود، ارزش ریالی سبد کالا برگ ۵۳۰ هزار تومان است که سهم پرداختی مردم برای خرید این ۱۰ قلم ۲۳۵ هزار و ۷۵۰ تومان و اعتبار تخصیصی به مردم حدود ۲۹۴ هزار تومان است.

مدل خرید با کالابرگ الکترونیک به این صورت طراحی شده که خانوارها می‌توانند یک ماه زودتر از دریافت یارانه نقدی، از اعتبار آن برای خرید ۱۰ قلم کالا استفاده کنند.

تاکید شده است که این «اعتبار» به حساب بانکی سرپرست خانوار واریز نمی‌شود و تنها روی کد ملی وی شارژ خواهد شد همچنین در صورت استفاده از این مزیت و خرید کالا از محل اعتبار یارانه، به‌میزان اعتبار استفاده‌شده از یارانه ماه بعد خانوار کسر و بقیه به‌صورت نقدی، در موعد مقرر واریز یارانه (بیستم هر ماه) به حساب سرپرست خانوار «واریز» خواهد شد.

دلار در یک هفته ۱۲هزار تومان ارزان شد

کد خبر 646055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.