قوه قضائیه از شکستن پلمپ بخش مازوت‌سوز نیروگاه شهید منتظری جلوگیری کند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: اولین تقاضای ما از عالی‌ترین مقام قضائی کشور این است که با توجه به استقرار نیروگاه در مرکز جمعیتی ۳ میلیون نفره، با یک حکم قضائی قاطع اجازه شکستن پلمپ نیروگاه دیگر صادر نشود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمدرضا لاهیجان‌زاده امروز_دوشنبه ۱۵ اسفندماه_ در جلسه شورای اداری استان اصفهان اظهار کرد: ۷۰ درصد جمعیت و ۷۰ صنایع استان در ۸ درصد مساحت استان استقرار دارد که باعث شده است شاهد شرایط ویژه‌ای در استان اصفهان باشیم.

وی با بیان اینکه کلان‌شهر اصفهان ویژگی‌های خاصی در مقایسه با سایر کلان‌شهرها دارد، افزود: میزان بارش در شهر اصفهان پایین‌ترین عدد در مقایسه با سایر کلانشهرها است و وزش باد نیز در حداقل ممکن است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تصریح کرد: در ۷ سال اخیر تعداد روزهای آلوده ۲۳۰ درصد افزایش داشته است و به ۱۶۸ روز در سال ۱۴۰۱ رسیده است و اصفهان را در سال‌های اخیر به آلوده‌ترین کلانشهر اصفهان تبدیل کرده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اصفهان در سال ۱۳۹۹ با ۱۲۷ روز رتبه اول کشور را در روزهای آلوده داشته است و میانگین آلودگی هوایی که تنفس می‌کنیم عدد ۳۷ میکروگرم بر متر مکعب یعنی بیش از ۷ برابر آمار استاندارد سازمان بهداشت جهانی است.

لاهیجان‌زاده تصریح کرد: آماری که دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرده است در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۳۹۳ مرگ در کلانشهر اصفهان منتسب به ذرات pm ۲.۵ بوده است؛ مطالعه آلودگی هوا صورت گرفته است که در آن سهم تمام صنایع اصفهان را براساس ذرات ۲.۵ pm مشخص کرده‌اند و سهم منابع متحرک مانند خودروها در شهر اصفهان حدود ۷۶.۸ و در شعاع ۵۰ کیلومتر ۴۴ درصد است.

وی افزود: ذوب‌آهن اصفهان ۴۳.۴ درصد در شعاع ۵۰ کیلومتر و ۶ درصد بر روی شهر اصفهان اثرگذار است و سایر صنایع هم مشخص شده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: از سال ۱۳۹۳ بخش مازوت‌سوز نیروگاه شهید منتظری پلمب شد اما سال گذشته بعد از حدود ۷ سال این پلمب براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی شکسته شد و در سال ۱۴۰۰ در ۵۵ روز ۱۹۰ میلیون لیتر مازوت سوزانده و ۲۳۰ تن در شبانه‌روز آلودگی ایجاد شد.

وی ادامه داد: در سال جاری وضعیت بدتر هم شد و امروز نود و نهمین روزی است که این نیروگاه مازوت می‌سوزاند و در این روزها ۶۳۰ میلیون لیتر مازوت باعث انتشار ۴۱ هزار تن آلودگی در محیط پیرامونی خودش شده است.

لاهیجان‌زاده تصریح کرد: اولین تقاضای ما از عالی‌ترین مقام قضائی کشور این است که با توجه به استقرار نیروگاه در مرکز جمعیتی ۳ میلیون نفره، با یک حکم قضائی قاطع اجازه شکستن پلمپ نیروگاه دیگر صادر نشود.

وی ادامه داد: ۶ میلیون متر مکعب نیاز به گاز داریم اما با وجود اینکه ۱۵۰ میلیون متر مکعب مصرف گاز پایین آمده است، هنوز درحال سوزاندن مازوت هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار کرد: تقاضای دوم، صدور یک حکم قضائی قاطع و مهلت سه‌ساله به وزارت نیرو برای تبدیل این نیروگاه به سیکل ترکیبی و خروج آن از شعاع ۵۰ کیلومتری شهر است.

وی با بیان اینکه درخواست داریم به وزارت صمت مهلت سه‌ساله برای وضعیت ذوب‌آهن اصفهان داده شود، خاطرنشان کرد: همچنین از محل صندوق توسعه ملی نیز در این خصوص تسهیلات داده شود.

لاهیجان‌زاده با بیان اینکه حدود ۱۸.۵ میلیون هکتار اراضی تحت مدیریت حفاظت محیط زیست داریم، افزود: این عدد در اصفهان حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار است و براساس قانون، مالک سازمان منابع طبیعی است و این باعث اطاله دادرسی می‌شود و اگر ابلاغی به قضات زده شود که شکایت محیط زیست را به منزله مالک تلقی کنند تا بتوانیم از زمین‌خواری جلوگیری کنیم.

کد خبر 645983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.