هشدار هواشناسی و آماده‌‎‌باش هلال احمر/ بارش برف و کولاک در ارتفاعات

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح نارنجی از تشدید فعالیت سامانه بارشی طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه خبر داد که تگرگ، وزش باد شدید و بارش برف در نقاط مرتفع و سردسیر را به همراه دارد.

به گزارش ایمنا، سازمان هواشناسی برای دو سامانه فعالیت شدید بارشی و تقویت گرادیان فشاری هشدار سطح نارنجی صادر کرد که بر اساس آن، تشدید فعالیت سامانه بارشی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (۱۶ و ۱۷ اسفندماه) باعث رگبار و رعدوبرق، بارش تگرگ، وزش باد شدید موقت، در نقاط مرتفع و سردسیر بارش برف و کولاک برف می‌شود.

تمرکز این سامانه روز سه‌شنبه در کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، شمال شرق خوزستان، شمال غرب چهارمحال و بختیاری، تهران، البرز، ارتفاعات در استان‌های قزوین و زنجان و روز چهارشنبه در کردستان، کرمانشاه، شمال ایلام، لرستان، زنجان، شرق و شمال شرق خوزستان و چهارمحال و بختیاری خواهد بود.

این سامانه مخاطراتی از جمله لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی کولاک برف و بهمن، خسارت به صنعت کشاورزی و اختلال در انتقال منابع انرژی از جمله گاز و برق را به دنبال دارد و توصیه می‌شود هموطنان از سفرهای برون شهری و توقف در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند.

همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها در نواحی سردسیر و آمادگی برای برف‌روبی توسط دستگاه‌های مربوطه در این شرایط ضروری است.

تقویت گرادیان فشاری نیز روزهای دوشنبه و سه‌شنبه موجب وزش باد شدید، رخداد تندبادهای لحظه‌ای و در نواحی مستعد همراه با خیزش گردوخاک خواهد شد.

منطقه اثر این سامانه برای روز دوشنبه استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان و کردستان و روز سه‌شنبه زنجان، کردستان، مرکزی، جنوب آذربایجان شرقی و جنوب آذربایجان غربی پیش‌بینی شده است.

کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، اختلال در ناوگان حمل و نقل، خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنرها و تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت و سقوط اشیاء از ارتفاعات و آسیب به صنعت کشاورزی از مخاطرات این سامانه است و نسبت به اجتناب از حضور در فضای باز و سفرهای غیر ضروری، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، تعطیل کردن فعالیت‌های عمرانی، عدم عبور و مرور و پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال توصیه شده است.

آماده باش هلال احمر

سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به پیش‌بینی و هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی با هشدار نسبت به بارش شدید باران و وزش باد در ۱۴ استان کشور از آماده‌باش این سازمان برای مواجهه با حوادث احتمالی خبر داد و اظهار کرد: سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر تمامی پایگاه‌ها و امدادگران خود را برای آمادگی در برابر این پدیده‌های جوی و همچنین امدادرسانی به حوادث احتمالی ناشی از آن به حالت آماده‌باش درآورده و تجهیزات و امکانات لازم نیز برای آنان در نظر گرفته شده است.

صادق محمودی ادامه داد: لازم است شهروندان نیز نکاتی را در نظر داشته باشند و در هنگام وزش باد باید از حضور در مجاورت سازه‌های سست و اشیایی که احتمال سقوطشان وجود دارد، پرهیز و از حضور در ارتفاعاتی مانند پشت بام و لبه پرتگاه‌ها خودداری کنند. همچنین در هنگام بارش باران نیز لازم است از حضور در مجاورت رودها و مسیل خودداری کنند.

هشدار مدیریت بحران تهران

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران در خصوص خطر لغزندگی جاده‌ها با تداوم سامانه بارشی در نواحی کوهستانی این استان هشدار داد و با اشاره به صدور هشدار زرد تناوب سامانه بارشی در استان تهران گفت: طبق پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی فعالیت سامانه بارشی از اواخر وقت فردا دوشنبه ۱۵ اسفند تا ۱۸ اسفندماه ادامه خواهد داشت و برای این مدت وقوع رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقتی نیز پیش‌بینی شده است.

حامد یزدی مهر افزود: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده در ارتفاعات بارش برف و مه گاهی کولاک برف و در مناطق مستعد بارش تگرگ را خواهیم داشت که ضروری است تمهیدات لازم اتخاذ شود.

وی به فعالیت سامانه دوم مبنی بر کاهش دما از روز سه شنبه ۱۶ تا روز چهارشنبه ۱۷ اسفندماه نیز اشاره و خاطرنشان کرد: این کاهش دما در نیمه شمالی و ارتفاعات استان تهران پیش‌بینی شده و توصیه اکید مدیریت بحران به رانندگانی که قصد تردد در این نواحی را دارند این است که نسبت به لغزندگی جاده و یخبندان در نواحی کوهستانی توجه داشته باشند و نکات ایمنی را رعایت کنند.

کد خبر 645706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.