عقب‌نشینی دلار به ۵۰ هزار تومان

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه، پانزدهم اسفندماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «امید در سرزمین آفتابگردان» نوشت: تنها لک‌لک روستای مرتضی قلی‌کندی بال‌هایش را باز می‌کند و بعد از چرخش بر بالای روستا روی منبع آب می‌نشیند. منبع آب در ورودی روستا قرار دارد و یکی از اهالی با دست لک‌لک را نشان می‌دهد و می‌گوید: همیشه اوایل اسفند ماه منتظر بازگشتش هستیم. هر سال می‌آید و بعد از تخم‌گذاری و به دنیا آمدن جوجه‌هایش، اواخر تابستان مهاجرت می‌کند.

بعد از زلزله سیزدهم مهرماه انگار همه منتظر بازگشت دوباره تنها لک‌لک روستا بودند. حالا که خانه‌های مردم زلزله‌زده روستا دوباره ساخته شد لک‌لک روستای ما هم لانه‌اش را بر بالای منبع آب برپا کرده است.
پلاکارد بزرگ اول روستا توجه همه را جلب می‌کند. «ایمن بسازیم در امان بمانیم.» وقتی با مردم روستای مرتضی قلی‌کندی همکلام می‌شوی از زلزله سیزدهم مهرماه می‌گویند؛ اولین زلزله شهر خوی که صدر اخبار ایران قرار گرفت. نیمه‌شب همه با وحشت از خانه‌هایشان بیرون آمدند، زمین با صدای مهیبی لرزید و تعداد زیادی از خانه‌های بخش جنوب‌شرقی شهر خوی و روستاهای اطراف آن آسیب دیدند و ۵۰۰ واحد مسکونی روستایی تخریب شدند.

حالا پنج ماه از آن روز می‌گذرد و خیلی از خانه‌ها ساخته شده و ساکنان آن مشغول ساخت آغل گوسفندان و سفیدکاری دیوارهای خانه‌هایشان هستند.

روزهای اول کمتر کسی باور می‌کرد تا قبل از نوروز ساکنان خانه‌های خراب شده از زلزله بازهم در چهاردیواری خانه‌هایشان سفره هفت‌سین را پهن کنند. این را محرمعلی می‌گوید؛ یکی از قدیمی‌های روستا که ۷۱ سال قبل همین جا به دنیا آمده است.

کامیون بزرگ وسط روستا مشغول خالی کردن کیسه‌های سیمان است. چند نفر از اهالی روستا برای گرفتن سهمیه سیمان اطراف کامیون جمع شده‌اند و بعد از امضای برگه سیمان‌ها را بار تراکتور می‌کنند.

زنگ مدرسه روستا به صدا درمی‌آید و بچه‌ها با هیاهو و خوشحالی به حیاط بزرگ مدرسه می‌روند. بچه‌ها با دیدن ما کنار نرده می‌آیند و با شوق دست تکان می‌دهند. ساخت‌وساز خانه‌هایی که در زلزله سیزدهم مهر تخریب شدند به‌سرعت ادامه دارد.

۱۲۸ واحد مسکونی که در این زلزله تخریب شده بودند بازسازی و تعدادی نیز سرگرم بالا بردن دیوار بودند.

زندگی به این روستا و روستاهای اطراف که در زلزله آسیب دیده بودند برگشته است. این را محمد می‌گوید، اهل روستای خنجرخان است. می‌گوید ۷۵ خانه در روستای‌شان در زلزله آسیب دید ولی با تلاش مردم و حمایت‌های مسئولان فرمانداری خوی و بنیاد مسکن این خانه‌ها ساخته شد. خیلی از اهالی باور نمی‌کردند در پنج ماه خانه‌ها ساخته شوند.

از فردای زلزله فرمانداری خوی به ما گفتند دست به کار شوید و مصالح و میلگرد رایگان در اختیارمان قرار دادند، ما هم شروع کردیم و با توجه به اینکه در زمستان بتن‌ریزی پی ساختمان مشکل است اما کار را جلو بردیم و با نقشه‌هایی که کارشناسان بنیاد مسکن در اختیارمان قرار دادند خانه‌ها را ساختیم. محمد تعارف می‌کند تا به خانه‌اش برویم.

عقب‌نشینی دلار به ۵۰ هزار تومان

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بی‌بی‌سی انگلیسی: مسمومیت نیست اختلال تبدیلی است / بی‌بی‌سی فارسی: حمله شیمیایی و بیولوژیک است!» نوشت: ماجرای مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان یک نقطه ابهام جدی دارد. با وجود آنکه در بیش از ۵۰ مدرسه در نقاط مختلف کشور، ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان گزارش شده‌است، اما در موارد معدودی معلم مدرسه هم دچار عارضه شده که این عارضه اغلب بسیار سطحی‌تر از عارضه‌ای است که برای دانش‌آموزان اتفاق می‌افتد و منجر به انتقال معلم به مراکز درمانی نشده‌است!

این مسئله بر ابهامات ماجرا می‌افزاید و یک احتمال جدید را در کنار موضوع مشکوک مسمومیت‌های سریالی مطرح می‌کند.

نکته‌ای که گزارش سرویس انگلیسی BBC هم به آن اشاره داشته و در گزارشی احتمال داده که مسمومیت‌ها در ایران در واقع یک هیستری جمعی یا همان اختلال تبدیلی است!

این گزارش به نقل از پروفسور سیمون وسلی، روانپزشک و اپیدمیولوژیست در کینگز کالج لندن می‌گوید که چندین «داده اپیدمیولوژیک کلیدی» او را به این باور رسانده که عوارض دانش‌آموزان دختر در ایران در واقع زنجیره‌ای از مسمومیت‌ها نیستند، بلکه یک مورد از «بیماری اجتماعی انبوه» یا هیستری جمعی هستند که در آن علائمی در بین افراد گسترش می‌یابد بدون اینکه علت بیولوژیک داشته باشد.»

این در حالی است که بی‌بی‌سی فارسی و اینترنشنال برای ایفای نقش خود در جنگ ترکیبی، ماجرای مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان را با «حمله گازی به مدارس دخترانه»، «حمله شیمیایی»، «ترور بیولوژیکی» و «انتقام حکومتی» توصیف می‌کنند!

رویکرد بخش فارسی و انگلیسی شبکه ملکه نسبت به ماجرای مسمومیت‌های سریالی در ایران‌زمین تا آسمان فرق دارد! در حالی که بخش انگلیسی این شبکه در گزارشی در گفتگو با متخصصان روانشناسی و سم‌شناسی، ماجرای مسمومیت‌های سریالی را به احتمال زیاد نوعی هیستری یا اختلال تبدیلی ارزیابی می‌کند، بی‌بی‌سی فارسی هرگونه توئیت و اظهارنظری را در این‌باره که بر موضوعاتی نظیر حملات بیولوژیکی، حمله شیمیایی یا مسمومیت‌های شیمیایی تعمدی دلالت دارد منتشر کرده است.

جالب‌تر اینکه شبکه سلطنتی انگلیس در اخبار بخش فارسی خود از این وقایع تحت عنوان «حملات گازی به مدارس دخترانه» یاد می‌کند؛ آن هم به نقل از جمعی از شهره‌ها و اساتید غیرمرتبط دانشگاهی و فعالان سیاسی مسئله‌دار!

«بخش قابل‌توجهی از دانش‌آموزان عزیز ما بر اثر اضطراب و استرس دچار برخی عوارض می‌شدند که در نتیجه مسئله خیلی بزرگ‌تر از اندازه واقعی آن جلوه می‌کند.» این را سیدمجید میراحمدی، معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور می‌گوید.

وی در عین حال معتقد است طراحان مسمومیت دختران و طراحان شعار زن، زندگی و آزادی و جنگ ترکیبی دو روی یک سکه‌اند؛ هدف اصلی آن‌ها ناامنی روانی به‌خصوص برای دختران دانش‌آموز، به تعطیلی کشاندن مدارس و سپس اتهام‌زنی به نظام است تا بتوانند مجدداً شعله خاموش‌شده اغتشاشات را روشن کنند.

عقب‌نشینی دلار به ۵۰ هزار تومان

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عقب‌نشینی دلار به ۵۰ هزار تومان» نوشت: هر چه زمان بیشتری از آغاز تنش ارزی اخیر می‌گذرد، نقش برخی تحرکات خارجی و در عین حال تأثیر تصمیمات غلط به میزانی بیشتر از پیش خود را نشان می‌دهد.

محدود کردن ارزهای صادراتی برای عرضه در مسیر یا با سقف نرخ خاص از جمله این موارد است. بر همین اساس به تازگی بانک مرکزی با اصلاح سیاست‌های گذشته، به تدریج در حال ایفای نقش فعال‌تری در بازار ارز است.

تا جایی که دیروز کانال‌های تلگرامی، نرخ (غیرقانونی) ارز فردایی را تا بعد از ظهر دیروز با افت بیش از ۲۲۰۰ تومانی، ۵۱ هزار و ۶۰۰ تومان نیز اعلام کردند.

افت نرخ ارز تلگرامی در شرایطی رخ داد که دیروز، این ارز در صرافی‌ها در روندی کاهشی، حدود ۵۰ هزار تومان به مردم (با کارت ملی) فروخته می‌شد.

رسانه مرجع بانک مرکزی و بانک‌ها، این موضوع را روی خوش بازار ارز به تصمیم اخیر بانک مرکزی تعبیر کرد و ادامه داد: بر اساس این تصمیم، خرید منابع حاصل از صادرات شرکت‌های پتروشیمی عضو انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی و همچنین شرکت‌های زیرمجموعه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در چارچوب تالار حواله ارز (تالار دوم سامانه نیما) توسط صرافی‌های تضامنی (غیربانکی) مجاز اعلام شد و همین‌خبر کافی بود تا دیروز نرخ دلار با کاهش قابل توجهی وارد کانال ۵۲ هزار تومان شود.

در این حال، دبیر کل کانون صرافان تصمیم اخیر بانک مرکزی را مثبت ارزیابی و اظهار کرد: این تصمیم به تنهایی توانست روند قیمتی دلار را معکوس کند.

کامران سلطانی زاده ادامه داد: این اتفاق در کنار افزایش اختیارات بانک مرکزی در مهار ارز می‌تواند نرخ دلار را بیشتر از این کاهش دهد و حتی شاهد ورود دلار به کانال ۴۵ هزارتومانی هم باشیم، اما نکته مهم این جاست که نباید صرافی‌ها گلچین شوند و به تعداد محدودی صرافی مجوز معاملات بر بستر مرکز مبادله ایران در تالارهای اول و دوم داده شود.

در این حال، مرکز پژوهش‌های مجلس در تازه‌ترین ارزیابی خود از اقدامات ارزی دولت، به سه سیاست که بازار ارز را ملتهب کرد و نیز ۶ پیشنهاد اصلاحی پرداخته است.

در گزارش شماره «۲۲۰۱۸۸۲۷» این نهاد تخصصی سه سیاست ملتهب کننده بازار ارز به این شرح بیان شده است: ۱- اعلام سیاست ارز ترجیحی جدید با عنوان ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی: اولین اثر روشن اعلام این نرخ، افزایش تقاضای واردات در سامانه نیما بود. در این خصوص، صف طویل پدید آمده برای دریافت ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی عملاً واردکننده را ترغیب کرد تا تقاضای حواله ارز خود را به بازار غیررسمی منتقل کند و همزمان منتظر دریافت ارز ترجیحی بماند.

۲- تثبیت دستوری نرخ ارز صادرکنندگان غیرنفتی و غیرپتروشیمی در هفته آخر بهمن ماه در سقف ۴۰ هزار تومان: این اقدام بخش دیگری از فعالان بازار ارز را که بدون مداخله دولت اقدام به عرضه ارز می‌کردند نیز هدف گرفت و با محدودسازی قیمت، عملاً تمام پیامدهای منفی ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان را به آنها و این بار در قالب سقف نرخ ۴۰ هزار تومانی تسری داد.

۳- اقدامات بانک مرکزی در حوزه بازار اسکناس: پیش‌تر، اقدام به کاهش فاصله نرخ اسکناس «سایر» (ارز سهمیه‌ای) با بازار غیررسمی از اقدامات خوب بانک مرکزی بود که منجر به کاهش نرخ ارز نیز شد.

عقب‌نشینی دلار به ۵۰ هزار تومان

کد خبر 645581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.