۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۷
فاتح اروند

در دوران دفاع مقدس و در جریان عملیات والفجر۸، از سوی فرمانده لشکر ثارالله «فاتح اروند» نام گرفت؛ طلبه ۱۸ ساله‌ای که راه صدساله عرفان را در یک شب طی کرده بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبور از موج‌های وحشی اروندرود چنان دشوار بود که ارتش بعثی گمان نمی‌کرد رزمندگان ایرانی بخواهند با عبور از این رودخانه به عراقی‌ها یورش ببرند، اما فرزندان روح‌الله در جریان عملیات والفجر ۸ موفق شدند با توکل بر خدا و درایت فرماندهان بر این مانع بزرگ فائق آیند.

حسن یزدانی به عنوان فردی با هوش و درایت، توانست با طراحی یک روش کاربردی و استراتژیک و کدنویسی لحظات کوتاه بین جذرومدی رودخانه و با ۳۰ بار شناکردن از اروند عبور و خطوط دشمن را شناسایی کند.

دشمن بعثی که ضربه محکمی از نیروهای شناسایی خورده بود، در جریان عملیات پیروزمندانه والفجر ۸ که در بیستم بهمن‌ماه سال ۱۳۶۴ آغاز و در تاریخ بیست‌و نهم فرودین‌ماه سال ۱۳۶۵ به پایان رسید، مقر اطلاعات عملیات را با بمباران شیمیایی هدف قرار داد.

یزدانی که این خبر را شنیده بود به سرعت خود را به آنجا رساند تا رزمندگان را از زیر آوار بیرون بیاورد که حین این کار گازهای شیمیایی وارد بدنش شد. او را بلافاصله به بیمارستان امام رضا (ع) در مشهد اعزام کردند، اما حسن ۱۱ روز بعد به علت عوارض بسیار گازهای شیمیایی به شهادت رسید.

شهید حاج‌قاسم سلیمانی با اشاره به قوی‌الروح بودن این شهید ۱۸ ساله گفته بود: «نوجوان بود؛ پشت سرش می‌ایستادیم به نماز. رفتارش آن قدر بزرگ‌تر از سنش بود که بعد از شهادتش فکر می‌کردم آیا آن سال‌هایی که ما پشت سرش نماز می‌خواندیم، او اصلاً به سن تکلیف رسیده بود یا نه؟ او ۳۰ بار در اروند شنا کرد و به دل دشمن زد و آن‌ها را شناسایی کرد و برای لشکر اطلاعات آورد.»

کد خبر 645488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.