تفاهم آژانس با ایران

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _ِیکشنبه چهاردهم اسفندماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تفاهم آژانس با ایران» نوشت: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرد: تفاهم ایران و آژانس به ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای کمک می‌کند.

سفر روز گذشته رافائل گروسی، مدیر کل آرژانتینی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران زیر سایه موج‌سازی جدید رسانه‌های غربی با ادعای غنی‌سازی ۸۴ درصدی ایران حائز اهمیت ویژه‌ای بود.

گروسی روز گذشته رایزنی‌های فشرده‌ای را با مقام‌های بلندپایه کشور از جمله رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی از سر گذراند و نسبت به رویکرد مبتنی بر تعهد و صداقت تهران در همکاری دوسویه با آژانس ابراز رضایت کرد.

دیدار او با سیدابراهیم رئیسی را که برای نخستین بار صورت می‌گرفت، می‌توان تلاش همزمان تهران و آژانس برای بازگرداندن روابط به عالی‌ترین سطوح ارزیابی کرد.

رئیس جمهور در این دیدار رایزنی‌ها و رفت‌وآمدهای فشرده مقام‌های ایران و آژانس را نشان‌دهنده حسن نیت جمهوری اسلامی برای همکاری سازنده با آژانس دانست و خواستار رعایت اصل بی‌طرفی این نهاد بین‌المللی و پرهیز از تحت تأثیر قرار گرفتن از رویکرد قدرت‌های سیاسی شد که به دنبال اهداف خاص خود هستند.

مدیرکل هم متقابلاً از ملاقات‌های بسیار سازنده خود با مقامات کشورمان خبر داد و ابراز اطمینان کرد که این دیدارها زمینه‌ساز خوبی برای تعاملات آینده بوده و در نتیجه این سفر، همکاری‌ها تقویت خواهد شد.

در جریان دیدارهای روز گذشته گروسی در تهران سه موضوع مهم در دستور کار قرار داشت که بنا به گفته محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی تفاهم‌هایی پیرامون آنها صورت گرفت.

حل و فصل موضوع ادعایی یافته شدن ذرات غنی‌سازی ۸۴ درصد، تفاهم برای ازسرگیری اجرای توافقی که چند ماه پیش پیرامون سه مکان ادعایی در ایران صورت گرفته بود و همچنین دستیابی به تفاهم جدید برای تنظیم روابط با آژانس در چهارچوب تعهدات پادمانی، ۳ محور مهم مورد توافق ایران و آژانس در جریان سفر مدیرکل آژانس به تهران بود.

دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته پس از انجام دو دور مذاکره با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و همچنین دیدار با حسین امیر عبداللهیان با رئیس جمهور نیز ملاقات کرد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر شنبه در دیدار رافائل گروسی؛ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با اشاره به سوابق همکاری‌های گسترده ایران با آژانس، بر لزوم عملکرد حرفه‌ای، بی‌طرفانه و استقلال رأی آژانس تأکید کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران بر اساس حسن نیت و وفای به عهد بالاترین سطح همکاری‌ها را با آژانس داشته است، تأکید کرد: نگاه کاملاً حرفه‌ای و پرهیز از تأثیرپذیری از قدرت‌های سلطه‌گر، انتظار جمهوری اسلامی ایران از نوع فعالیت‌های آژانس در ایران است.

وی با بیان اینکه مخالفت جمهوری اسلامی با تسلیحات کشتار جمعی از جمله سلاح اتمی پیش از هر قانون بین‌المللی، ریشه در پایبندی به فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرمت سلاح اتمی دارد، اظهار کرد: برخی کشورها و در رأس آنها آمریکا و رژیم صهیونیستی مسئله هسته‌ای را بهانه‌ای برای فشار بیشتر بر مردم ایران قرار داده‌اند، در حالی که این رژیم به هیچ تعهد بین‌المللی درباره عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای پایبند نیست.

آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه آمریکا با خروج از برجام اولین نقض کننده توافق هسته‌ای بود، افزود: اروپایی‌ها نیز به تعهدات خود در این توافق عمل نکردند، اگر چه ایران به تعهدات خود پایبند بود و این پایبندی بیش از ۱۵ بار در گزارش‌های آژانس مورد تأیید قرار گرفته است.

تفاهم آژانس با ایران

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جاسوس اسرائیل بودن عصبانی‌اش می‌کند!» نوشت: رافائل گروسی این بار در تهران مجبور شد نشان دهد از اینکه او را در لفافه «جاسوس اسرائیل» می‌خوانند، خوشحال نیست! البته کسی به او نگفت تو جاسوس صهیونیست‌ها هستی، اما خبرنگاری از او درباره «درز اخبار هسته‌ای ایران» پرسید و این درز معمولاً سر از اسرائیل درمی‌آورد.

گروسی ضمن تأیید اینکه کشورهایی برای این کار تلاش می‌کنند، گفت که از اینکه درباره درز اخبار پرسش می‌شود، عصبانی است و اینکه «آژانس هیچ وقت ابزار سیاسی نبوده و نخواهد شد. تضمین می‌دهم آژانس تحت دستورالعمل هیچ کشوری کار نمی‌کند و شفاف اقدام می‌کنیم. ما از کسی دستور نمی‌گیریم.»

البته این فشار گروسی را بعد از نشست خبری هم رها نکرد و زمانی که به دیدار رئیس‌جمهور رفت با این خطاب سید ابراهیم رئیسی مواجه شد که «مستقل باش!» تا همچنان درباره ماهیت خودش در فکر فرو رود!

گروسی البته برای اینکه به توافق خوب با ایران برسد، یک وعده سر خرمن هم داد: «توافق خوبی که قرار است به آن برسیم به احیای برجام کمک خواهد کرد.» با اینکه احیای برجام معطل تصمیم سیاسی آمریکا شده است، نه چند درصد غنی‌سازی بالا و پایین در ایران.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در این دیدارها فرصت را غنیمت شمرد و نکته‌ای از باب پاسخ به مدعیان «زن‌، زندگی‌، آزادی» داد: «سهم بانوان ایرانی دانشمند هسته‌ای موجب شگفتی گروسی شد»

در آستانه نشست شورای حکام، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مقامات ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرد تا هرگونه ابهام درباره برنامه هسته‌ای را رفع کنند و آن‌گونه که رئیس انرژی اتمی گفته مسائل مربوط به غنی‌سازی اورانیوم ۸۴ درصدی برطرف شده و همکاری‌ها در چارچوب پادمان با آژانس ادامه خواهد داشت.

رافائل گروسی نیز در دیدار با مقامات ایرانی، روند گفتگوها را مثبت ارزیابی کرد و گفت که اراده مقامات ایرانی برای مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام در جهت تأمین منافع مردم جدی است و اگر اراده سیاسی وجود داشته باشد، بازگشت به برجام امکانپذیر است.

در نشست خبری که دیروز بین محمد اسلامی، رئیس انرژی اتمی و گروسی در تهران برگزار شد، دو طرف روند گفت‌وگوها را مثبت ارزیابی کردند.

اسلامی در این نشست گفت: «ما انتظار داریم تعاملات و گزارش‌های آژانس طوری باشد که اعتمادآفرین باشد تا با اطمینان برای حل و فصل مسائل و پرهیز از عواملی که نیت آن‌ها برهم زدن روابط عادی است را ایجاد کنیم و همواره آژانس بتواند وظایف خود را در ارتباط با ایران در چارچوب پادمان پابرجا نگه دارد.»

وی افزود: «در همین چارچوب گفتگوهای مشترک انجام شده و مطمئنم به صورت پایداری مؤثر خواهد بود.

اسلامی درباره ادعایی که درباره غنی‌سازی بالای ۶۰ درصدی از سوی رسانه‌ها مطرح شده بود هم تأکید کرد: «اگر به گزارش گروسی مراجعه کنید می‌بینید که شناسایی غنی‌سازی ۸۴ درصدی و بررسی‌های انجام شده از تولید، ایران غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد نداشته و ابهام برطرف شده است. در خصوص سه مکان هم الگویی را توافق کردیم در سال گذشته و همان را دنبال خواهیم کرد. بخشی از تهدیدات را با گروسی صحبت کردیم و همچنان ادامه دارد و همکاران در حال گفت‌وگو هستند.»

اسلامی درباره اینکه اگر قطعنامه‌ای در نشست بعدی شورای حکام تصویب شود واکنش ایران چه خواهد بود، گفت: «ایران برای پیشبرد اهداف توسعه‌ای خود همواره مصمم بوده است و منافع و امنیت ملی خود را با هیچ چیز جابه‌جا نمی‌کند، اگر قرار باشد قطعنامه‌ای صادر شود، حتماً مراجع ذی‌ربط تصمیم‌گیری می‌کنند و ما طبق آن عمل می‌کنیم.»

گروسی: به همکاری ادامه می‌دهیم

رافائل گروسی در نشست خبری با اسلامی گفت: «جای خوشحالی دارد که من به تهران برگشتم و در این دیدار بسیار مهم آماده‌ایم کار را پیش ببریم.»

گروسی درباره موانع عمده بر سر راه احیای برجام هم گفت: «دو مسئله مهم وجود دارد؛ اول اینکه توقعات بالا هستند و حضور مطبوعات نشان می‌دهد چقدر مسئله مهم است. البته سطح توقعات در سطح جهانی هم درباره کاری که ما با ایران پیش می‌بریم وجود دارد و همچنین درباره شفاف‌سازی و دسترسی‌هایی که باید از سوی ایران داده شود.»

تفاهم آژانس با ایران

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حذف جنگل برای کاشت سیر و پیاز!» نوشت: آتش‌سوزی جنگل‌ها کم بود که حالا عده‌ای جنگل‌ها را نابود می‌کنند تا در آن سیر و پیاز بکارند.

این اتفاقات و از بین بردن سرمایه‌های غیرقابل بازگشت زیست‌محیطی به‌طور قطع در سایه رهاشدگی جنگل‌ها و نبود نظارت، کاملاً طبیعی به نظر می‌رسد. چگونه ممکن است، یک نفر آن‌قدر فرصت و امکان و فضا داشته باشد که ۳۳۰۰ متر مربع از پوشش جنگلی و درختان ممنوع‌القطع را حذف کند و در آن «سیر» بکارد؟ به طور قطع مرور چنین خبری آن هم در آستانه روز درختکاری نمی‌تواند چندان خوشایند باشد؛ اما امروز رسانه‌ها شاید از معدود ابزار و یار و یاور طبیعت و محیط زیست هستند، چراکه اگر رسانه‌ها در این باره به جنگ مخربان محیط زیست نروند، چه بسا فریادهای فعالان محیط زیست هم به جایی نخواهد رسید.

آری؛ خبر را روز گذشته خبرنگار تسنیم از محل وقوع «جرم» و بی‌رحمی به طبیعت تهیه کرده بود و نوشت: «قیمت زمین در روستاهای مازندران روز به روز در حال افزایش است، به همین دلیل سودجویان و متصرفان به جنگل‌خواری و تصرف عرصه جنگلی روی آورده‌اند که روز به روز شاهد افزایش تجاوز به عرصه جنگل‌های شمال هستیم و هر روز در قسمتی از جنگل‌های مازندران در شهرهای مختلف، این تصرفات مشخص می‌شود.

اخیراً یکی از اهالی روستای دروپی از توابع بخش کلیجانرستاق شهر ساری در حرکتی خودسرانه و عجیب، اقدام به احداث جاده با نیت تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی و قطع درختان از گونه‌های ممنوع‌القطع انجیری، ممرز، بلوط و توسکا کرده و در مساحتی حدود ۳۳۰۰ مترمربع مبادرت به کاشت نهال مرکبات و سبزیجاتی همچون سیر و پیاز کرده است. این فرد متصرف تلاش داشته است با سوزاندن تنه درختان، اثری از درخت به‌جای نگذارد.»

۱۸ میلیون هکتار اراضی جنگلی کشور اکنون به حدود ۱۴ میلیون هکتار رسیده است، البته برخی آمارها نیز مساحت کنونی جنگل‌های کشور را کمتر از ۱۲ میلیون هکتار می‌دانند. طبق اعلام پیشین مسئولان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری سالانه حدود ۱۲ هزار هکتار جنگل در ایران تخریب می‌شود که عوامل آن بیشتر حریق در جنگل‌ها، آفات و بیماری و تبعات تغییر اقلیم است.

این وضعیت تخریب جنگل‌ها آن‌قدر نگران‌کننده است که چندی قبل یکی از فعالان حوزه محیط زیست پیش‌بینی کرد، روزی هم فرا خواهد رسید که ما در ایران هیچ جنگلی نخواهیم داشت.

فرزاد علیزاده این‌طور گفته بود: «در ۷۰ سال گذشته هفت میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرس از بین رفته است و هم‌اکنون تنها پنج میلیون هکتار جنگل در زاگرس باقی مانده است، این‌چنین که به نابودی جنگل‌ها و مراتع کشور کمر همت بسته‌ایم متأسفانه تا ۵۰ سال آینده تمامی جنگل‌ها و در ۸۰ سال آینده تمامی مراتع را از دست می‌دهیم.»

اما در این میان و در شرایطی که ما آن‌طور که باید قدر داشته‌های طبیعی خودمان را نمی‌دانیم، کشور کویری عربستان با توسعه جنگل‌زایی به دنبال تغییر اقلیم خود است. شعبانیان، معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی کشور، روزهای قبل در این باره این‌طور گفته: «عربستان کاشت ۵۰ میلیارد درخت را هدف‌گذاری کرده است که ۱۰ میلیارد در درون سرزمین خود و ۴۰ میلیارد خارج از سرزمین است و ادعا می‌کند با این کار می‌خواهد اقلیم عربستان را تغییر دهد.

ترکیه کاشت ۵.۴ میلیارد درخت را تمام کرده و برای کاشت ۵.۶ میلیارد درخت دیگر برنامه‌ریزی کرده است. به طور کل کشورها در حال رقابت با یکدیگر در این زمینه هستند.» البته ما هم در زمینه کاشت درخت برنامه‌هایی داریم اما به نظر می‌رسد، شرایط کم‌بارشی کشور یکی از موانع گسترش جنگل‌ها است.

تفاهم آژانس با ایران

کد خبر 645473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.