گره کور ایمن‌سازی بناهای شهری اراک

ایمن‌سازی بناها از جمله مواردی است که طی سال‌های اخیر در صدر معضلات شهرهای کشور قرار داشته است و به دلیل موانع قانونی و اجرایی همچنان تاب‌آوری شهرهای کشور و امنیت شهروندان ساکن در آنها را تهدید می‌کند؛ اراک از جمله شهرهای کشور است که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بناهای ناایمن یکی از معضلات جدی پیش روی مدیران شهری است که تاب‌آوری شهرها را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. رفع این معضل به ویژه در کلان‌شهرهای کشور به دلیل وقوع حوادث دلخراش بیشتر مورد توجه بوده است.

از آنجا که ناایمن بودن ساختمان‌ها تبعاتی در پی دارد و جان افراد را در معرض خطر قرار می‌دهد، پرداختن به ایمنی ساختمان‌ها از ضروریات است‌. به‌روز نگه‌داری شرایط ساختمان‌ها، تعمیرات و شارژ سیستم‌های اعلام و اطفای حریق از مواردی است که سالانه توسط سازمان آتش‌نشانی در سطح ساختمان‌های شهر بررسی می‌شود.

بنابر گفته رئیس سازمان آتش‌نشانی اراک با توجه گزارش جمع‌آوری شده طی سه سال اخیر، حدود ۵۰۰ اخطار در شهرستان اراک برای تمام اماکن، شامل ۲۱۸ اخطار برای منازل مسکونی ناایمن، ۱۸۹ اخطار در بخش اصناف، ۸۱ اخطار در بخش مراکز تجاری و پاساژها و ۵۰ اخطار درباره ساختمان‌های مهم شهری صادر شده است.

این بناها تنها از نظر ضوابط آتش‌نشانی و ایمنی مورد بررسی قرار گرفته‌اند در حالی که ایمنی سازه از موارد مهمی در بحث ایمنی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد؛ به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی گزارش‌هایی درباره ناامنی ساختمان‌ها از سال‌ها پیش اعلام شده و ایمن‌سازی ساختمان‌هایی همچون پاساژ اسلامی و پاساژ طلا از سال ۹۲ مطرح است.

سازوکار ایمن‌سازی این بناها مورد بررسی قرار گرفته، اما اقدام مؤثری برای ایمن‌سازی آنها انجام نشده است، از آنجا که سازوکارهای قضائی اجازه ورود کارشناسان سازمان نظام مهندسی را به املاک خصوصی نمی‌دهد، بسیاری از موارد مربوط به ناایمنی املاک خصوصی شهر مغفول مانده است و همین موضوع مانع از اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی که مرتبط با تعمیر و نگهداری ساختمان می‌شود، شده است.

بیشتر از ۴۰ مجتمع ناایمن در شهر اراک وجود دارد

علی حبیبی، معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی اراک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: بیش از ۱۵ مجتمع تجاری ناایمن در شهر اراک شناسایی شده؛ به جز مجتمع امیرکبیر که اقدامات برای بازسازی آن انجام شده است، سایر مجتمع‌های تجاری قدیمی هنوز هم مشکل ایمنی دارد و مورد تأیید سازمان آتش‌نشانی نیست.

وی با بیان اینکه بیشتر از ۴۰ مجتمع ناایمن در شهر اراک وجود دارد که حدود ۲۰ مورد آن مجتمع‌های تجاری ناایمن است، می‌افزاید: به منظور ایمن‌سازی پاساژهایی مانند سجاد و طبائیان اخطار صادر شده است، اما اقدامات مؤثری انجام نشده است.

معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی اراک خاطرنشان می‌کند: ایمن‌سازی مجتمع‌ها براساس تعداد ترددها و جمعیت حاضر در آنها آغاز شده است، براین اساس تمرکز ما روی مجتمع است تا پس از رفع مشکلات آنها ایمن‌سازی سایر مجتمع‌ها نیز آغاز شود.

حبیبی ادامه می‌دهد: پیش از این ساختمانی در حال نشست در اراک وجود داشت که توانستیم آن را تخلیه کنیم، در حال حاضر اقدامات ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی این ساختمان در سازمان نظام مهندسی و توسط مالکان در حال انجام است‌.

معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی اراک تاکید می‌کند: دریافت نشدن پروانه پایان کار، راه‌های خروجی نامناسب و نبود سیستم اعلام و اطفای حریق از موارد مشکل‌ساز است که در بازرسی‌ها شناسایی شده است، یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌ها مجتمع ورزشکاران است، چراکه موارد ناایمنی در این بنا زیاد و تعداد جمعیت حاضر در آن بالا است.

مبحث ۲۲ ساختمان امکان اجرایی شدن ندارد

علیرضا حبیبی، رئیس سازمان نظام مهندسی استان مرکزی نیز در این‌باره به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: هر ساختمانی که بر اساس بهترین ضوابط ساخته شده است نیز اگر به درستی نگهداری نشود، پس از مدتی از نظر سازه‌ای ناایمن خواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: ما تنها می‌توانیم گزارش موارد ناایمنی را بدهیم و شهرداری باید این گزارش‌ها را اجرایی کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان مرکزی تصریح می‌کند: سازمان از سال ۹۲ گزارش‌های ناایمنی بعضی از ساختمان‌ها از جمله پاساژ طلا یا پاساژ اسلامی را ارائه کرده و از طرف سازمان آتش‌نشانی نیز اخطارهای مکرر داده شده است، اما موضوعات حقوقی لاینحلی وجود دارد که مانع شکل دادن یک اقدام مؤثر در این زمینه می‌شود.

حبیبی می‌افزاید: ما با چندین ساختمان ناایمن در سطح شهر مواجه هستیم که تعدادی از آنها، ساختمان‌های اداری قدیمی هستند که تابع نظام فنی اجرایی‌اند.

وی اضافه می‌کند: سازمان نظام مهندسی درباره بعضی از ساختمان‌های ناایمن شهر که در مالکیت خصوصی است، اجازه دخالت ندارد و شهرداری باید این موارد را بررسی کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان مرکزی تاکید می‌کند: مبحث ۲۲ ساختمان که ضوابط تعمیر و نگهداری ساختمان را شامل می‌شود، چندین سال است که ابلاغ شده است، اما از آنجا که سازوکار قضائی برای ورود به ساختمان‌ها برای سازمان وجود ندارد این مبحث اجرایی نشده و تنها در حد تئوری باقی مانده است.

تأثیر نماهای رومی بر ایمن‌سازی بناهای شهری

حبیبی با اشاره به تأثیر نماهای رومی بر ایمنی ساختمان‌ها خاطرنشان می‌کند: یکی از موارد ناایمنی در ساختمان‌ها مرتبط با نماهای رومی است، این نماها وزن زیادی دارد و از آنجا که وارد آمدن نیروی زلزله رابطه مستقیم و متناسب با وزن ساختمان دارد، هرچقدر مصالح سبک‌تری استفاده شود، نیروی زلزله کمتری به ساختمان وارد می‌شود، اما نماهای بسیاری از ساختمان‌های اراک به نحوی است که خطرات نما از خطرات سازه‌ای خود ساختمان بیشتر است.

وی تصریح می‌کند: در ژاپن طراحی خاصی برای عناصر الحاقی انجام می‌شود، به نحوی که در صورت وقوع زلزله هیچ‌یک از قاب‌ها و ساعت‌های آویخته به دیوارهای داخل ساختمان از جای خود تکان نمی‌خورند. نماهای سنگین عناصر الحاقی خطرناکی محسوب می‌شود که باید در زمان طراحی مدنظر قرار بگیرد و لازم است بدانید که از نظر مهندسی، ساختمان‌های بلندمرتبه به طور معمول نباید پوشش سنگی داشته باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان مرکزی می‌گوید: در این زمینه آئین‌نامه نما ابلاغ شده، اما هنوز بخش‌نامه اجرایی آن صادر نشده است، در صورتی که اگر این اتفاق رخ بدهد از ایجاد چنین نماهایی جلوگیری خواهد شد.

کد خبر 645469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.