۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
مشوق‌هایی برای نونوار شدن اراک

یکی از مشکلات رشد بی‌رویه شهرها، وجود بافت‌های فرسوده است که نوعی بیماری در ساختار مناطق شهری محسوب می‌شود و بستری برای بسیاری از مسائل شهری در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، کالبدی، فیزیکی، زیست‌محیطی و امنیتی است از این‌رو باید مشوق‌هایی از سوی دولت و شهرداری‌ها برای نوسازی آن‌ها در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توسعه شهرنشینی و افزایش مهاجرت، بافت‌های غیراستانداردی در گوشه و کنار محدوده شهری شکل گرفته که نیازمند بهسازی است، همچنین در بافت مرکزی شهرها نیز بناهای قدیمی و بافت‌های فرسوده قرار دارد که با گذر سال‌ها نیازمند تخریب و نوسازی است، از این‌رو تخریب و بازسازی لکه‌های شهری از اقدامات ناگزیری است که مدیران شهری باید برای آن چاره‌اندیشی کنند.

نواحی کهن شهری که در زمان شکل‌گیری، فضایی پاسخگو به سلسله مراتب نیازهایی ساکنان خود بوده است، امروزه در پی تحولات فنی و تغییر در نیازهای زیستی، اجتماعی و اقتصادی عملکرد قوی ندارد و به‌لحاظ برخورداری از زیرساخت‌ها و خدمات شهری ضعیف و از حیث کالبدی نابسامان است.

شهرداری برای بهسازی این نقاط باید مشوق‌هایی را در نظر بگیرد تا مالکان را به تخریب و نوسازی املاک خود ترغیب کند، از سوی دیگر توسعه شهر ضرورت افزایش گنجایش خیابان‌ها را به همراه دارد و لازم است در برخی نقاط با تملک و تخریب مراکز مسکونی و تجاری برای تعریض خیابان‌ها اقدام کرد اما در این زمینه، قانون مشوق‌هایی در نظر نگرفته است و همین امر مانعی در راه اجرای چنین پروژه‌هایی است که نمونه آن را می‌توان در اراک مشاهده کرد.

مشکلات موجود در این زمینه مانع از اجرای طرح ۵۸ متری در این شهر شده است، از این‌رو اعضای شورای اسلامی این شهر در صدد اجرای طرح جایگزین ۲۴ متری در سال ۱۴۰۲ برآمده‌اند و این در حالی است که به‌رغم لازم‌الاجرا بودن این طرح، هیچ مشوقی برای آن در نظر گرفته نشده است و شهرداری بدون در نظر گرفتن مشوق، توانایی عملی ساختن این طرح را نخواهد داشت.

پیشنهاد بازنگری در مشوق‌های بازآفرینی به کمیسیون ماده ۵

علی چگینی، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اراک می‌گوید: در بودجه، پروژه‌ای با عنوان ۲۴ متری مطرح و تنها یک میلیارد تومان اعتبار برای آن پیش‌بینی شده است، یعنی این پروژه را فقط بر سر زبان‌ها انداخته‌ایم تا در سال جدید آغاز شود اما نگاه ما به اجرای پروژه در سال جدید نبوده است.

وی اظهار می‌کند: منتظر مساعدت‌های اداره کل راه و شهرسازی برای اجرای پروژه ۲۴ متری هستیم تا مدیریت شهری با توجه به بررسی‌های انجام شده و نظر مشاور در زمینه ادامه پروژه و ابلاغ کامل آن به شهرداری، کار را عملیاتی کند، زیرا برای تملکات این مسیر هنوز مشوق‌هایی در نظر گرفته نشده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اراک با بیان اینکه در مرکز این شهر کمترین تراکم را شاهد هستیم و از آنجا که رویکرد ما کاهش مشکلات ترافیکی در هسته مرکزی شهر است، سعی کردیم در رینگ حاشیه‌ای شهر تراکم ساخت را در قانون افزایش دهیم، می‌افزاید: در قسمت‌هایی از شهر تراکم‌ها کاهش یافته است که این موضوع باعث شده است مشوق‌های لازم برای ساخت‌وساز و نوسازی و بهسازی منطقه و احیای بافت‌های فرسوده بی‌نتیجه بماند، لذا امیدواریم شهرداری با پیشنهادهایی که به کمیسیون ماده ۵ استانداری می‌دهد، تغییراتی را در این زمینه ایجاد کند.

وی خاطرنشان می‌کند: در این نواحی به‌دنبال ارائه مشوق‌های بیش از ۶۰ درصدی تخفیف در عوارض ساخت‌وساز هستیم و تلاش می‌کنیم مبلغ عوارض را به صفر برسانیم.

بازآفرینی شهری جزو مباحث ملی است‌

حمید انعامی، مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی اظهار می‌کند: بازآفرینی شهری از جمله موضوعات ملی است و در قانون جهش تولید مسکن نیز مورد تأکید قرار گرفته است و اگر متولیان مربوطه با همدلی و همکاری پای کار نباشند، اقدام اساسی در مناطق بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی انجام نخواهد شد.

مشوق‌هایی برای نونوار شدن اراک

وی با تاکید بر اینکه ستاد بازآفرینی به ریاست استاندار و دبیری اداره راه و شهرسازی تشکیل می‌شود و همه دستگاه‌ها عضو این ستاد هستند، تصریح می‌کند: طبق قانون تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان باید ۳۰ درصد از اعتبارت خود را به بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی اختصاص دهند که در سال‌های قبل فعالیت‌هایی به‌صورت اقدام مشترک با شهرداری‌ها انجام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی ادامه می‌دهد: اگر هم‌افزایی بیشتری بین دستگاه‌های عضو ستاد بازآفرینی وجود داشته باشد، امکان جذب اعتبارات بیشتری از طریق شرکت ملی بازآفرینی و دستگاه‌های متناظر فراهم می‌شود، البته در طرح تفصیلی شهر اراک نیز بافت‌های فرسوده و مناطق کم برخوردار به‌صورت ویژه دیده خواهد شد.

طرح ۲۴ متری لازم‌الاجرا است

سیدوحید میرنظامی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک اظهار می‌کند: ما به دنبال افزایش مشوق‌های ساخت در مناطق هدف بازآفرینی شهر اراک هستیم اما تملکات به ویژه در مسیر پروژه ۲۴ متری یک تکلیف است که نمی‌توان برای آن مشوق‌هایی در نظر گرفت.

وی می‌افزاید: تخفیف ۵۰ درصدی عوارض یکی از مهم‌ترین مواردی است که شامل ساخت‌وسازهای مناطق هدف بازآفرینی می‌شود اما با این همه انگیزه کافی برای شهروندان نیست، از این‌رو پیشنهادهایی در خصوص بازنگری در مشوق‌ها به کمیسیون ماده ۵ استانداری ارائه شده است تا در صورت موافقت، ابلاغ و اجرا شود و شهروندان بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک ادامه می‌دهد: مهم‌ترین تملکاتی که سال آینده در دستور کار شهرداری قرار می‌گیرد، در محدوده طرح ۲۴ متری است که یک طرح تکلیف شده و لازم‌الاجرا است و نمی‌توان مشوقی برای آن در نظر گرفت، چرا که این طرح نهایی شده است و در هر صورت باید اجرا شود و صاحبان املاک در این مسیر همکاری لازم را انجام دهند، زیرا حکم قانونی برای تملک وجود دارد.

وی می‌افزاید: هر چند این پروژه کارکردهای طرح ۵۸ متری را ندارد اما اجرای آن حداقل کاری است که می‌توان انجام داد و شورا در بودجه سال جدید برای تملک این مسیر اعتباراتی را در نظر گرفته است، البته با توجه به اینکه املاک زیادی باید خریداری شود و پروژه نیز زمان‌بر خواهد بود، نمی‌توان در ابتدا اعتبار ثابتی برای آن در نظر گرفت و در طول سال این اعتبار افزایش خواهد یافت.

میرنظامی با اشاره به اهمیت نقش بهسازی بافت فرسوده شهری در ارتقای خدمات‌دهی در عرصه عمومی شهر می‌گوید: نکته مهم جذب سرمایه‌گذار در مناطق هدف بازآفرینی است، مدیریت شهری باید برای مشوق‌هایی جهت جذب سرمایه‌گذار در این مناطق داشته باشد تا علاوه بر ارتقای خدمات عمومی در این نواحی، بتواند زمین‌هایی که به شکل ریزدانه ساخته شده است را تجمیع کند و ارزش افزوده‌ای را برای این املاک به وجود آورد.

وی خاطرنشان می‌کند: درصدد هستیم تا حد امکان تراکم مازاد را در مناطق هدف بازآفرینی به تراکم مجاز تبدیل کنیم تا از این طریق شهروندان برای بهسازی و نوسازی املاک خود تشویق شوند.

کد خبر 645468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.