مرگ پنهان زمین و فرونشست در  ۴۱۰ دشت ممنوعه کشور

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران نبود انسجام سازمانی بر سر مسائل منابع طبیعی و محیط زیست را باعث ویرانی این منابع دانست و گفت: امروز به دلیل برداشت بی‌رویه آب‌های زیر زمینی ۴۱۰ دشت ممنوعه در کشور داریم که باعث مرگ پنهان زمین و فرونشست شده است.

به گزارش ایمنا، مهدی قربانی در همایش منابع طبیعی، محیط زیست و مسئولیت اجتماعی که امروز - شنبه، سیزدهم اسفندماه - در دانشکده منابع طبیعی برگزار شد، با اشاره به قدمت ۷۰ ساله دانشکده منابع طبیعی اظهار کرد: بیش از ۹۰۰ دانشجو در مقاطع مختلف در این دانشکده تحصیل می‌کنند و تلاش بر این است تا این ظرفیت و سرمایه انسانی در خدمت حل چالش‌های مهم منابع طبیعی و محیط زیست قرار بگیرد.

وی با اشاره به اقدامات پژوهشی متعدد در این دانشکده افزود: در زمینه تالاب صالحیه میزهای گفت‌وگویی با حضور اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی برپا و نتایج در شورای عالی محیط زیست مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. همچنین در زمینه حوضه آبریز طالقان با همکاری اداره کل منابع طبیعی پژوهش‌های خوبی صورت گرفته است.

قربانی ادامه داد: تمام تلاش این است که با تعامل با دستگاه‌های اجرایی به مدیریت پایدار منابع طبیعی و محیط زیست دست یابیم.

به گفته وی بهترین الگوی مدیریت پایدار جنگل‌های هیرکانی در هشت هزار هکتاری است که بیش ۵۰ سال است مدیریت آن به دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران سپرده شده است.

رئیس دانشکده منابع طبیعی با اشاره به اینکه لازم است دانش کارآفرینی در رشته‌های منابع طبیعی در دانشجویان تقویت شود، افزود: در این راستا با همکاری مجلس و موافقت جهاد کشاورزی توانستیم در اعطای تسهیلات تبصره ۱۸ متعلق به وزارت جهاد کشاورزی، سرفصل کسب و کارهای طبیعت محور برای اولین بار گنجانده شده است. تلاش می‌کنیم بخشی از تبصره ۱۸ وزارت جهاد به دانشگاه واگذار شود و مؤسسه کسب و کار اجتماعی دانشگاه تهران و دانشکده منابع طبیعی مسئول شناسایی، هدایت و فارغ‌التحصیلان خود باشد.

وی با بیان اینکه همه مسائل محیط زیست ریشه در رفتارهای انسان دارد، گفت: انسان به عنوان مصرف کننده، تصمیم گیرنده، سیاست گذار و قانون گذار در تغییر نظام اکولوژیک دخیل است؛ بنابراین برای تعادل در محیط زیست و حرکت به سمت پایداری باید تلاش کنیم مدیریت در رفتار انسان‌ها انجام شود.

به گفته قربانی مسئولیت پذیری اجتماعی از نگاه روانشناسی می‌تواند کمک کند به سمت جهانی پایدار حرکت کنیم. همچنین مطابق با آموزه‌های دینی حفاظت از محیط زیست وظیفه‌ای عمومی است.

وی یادآور شد: بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب به گفته مقام معظم رهبری، اقتصاد قوی از اهمیت زیادی برخوردار است و تاکید بر اقتصاد غیر نفتی است. بنابراین پرداختن به مسئولیت اجتماعی می‌تواند به باز طراحی موتور اقتصادی جدیدی در کشور کمک می‌کند.

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه آنچه امروز در کشور ما باید انجام شود، استقرار حکمرانی خوب منابع طبیعی و محیط زیست است، تأکید کرد: بخش اعظم تخریب محیط زیست و منابع طبیعی به دلیل عدم انسجام سازمانی دست‌اندرکاران بر سر مسائل منابع طبیعی و محیط زیست است. تاکنون تفکر مسئولان ما، به سمت مدیریت نظام‌های اکولوژیک در این حوزه بوده در حالی باید با مدیریت و حکمرانی نظام‌های اجتماعی اکولوژیک جایگزین شود.

وی با اشاره به اینکه نبود انسجام سازمانی بر سر مسائل منابع طبیعی و محیط زیست باعث ویرانی شده است، گفت: امروز به دلیل برداشت بی رویه آب‌های زیر زمینی ۴۱۰ دشت ممنوعه در کشور داریم که باعث مرگ پنهان زمین و فرونشست شده است. در دهه اخیر ۱۶۰۰ سیل در کشور رخ داده است. سالانه دو میلیارد تن فرسایش خاک رخ می‌دهد. آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ در دنیاست. آلودگی آب و محیط زیست همگی به دلیل عدم انسجام سازمانی است.

قربانی شیوه حکمرانی ما در محیط زیست و منابع طبیعی دولتی را سلسله مراتبی دانست و تأکید کرد: این شیوه باید به حکمرانی مشارکتی اجتماعی در برنامه هفتم توسعه تبدیل شود.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که نظام حکمرانی ما در منابع طبیعی و محیط زیست متمرکز دولتی ناهماهنگ است که باید به غیر متمرکز با ایجاد انسجام سازمانی تغییر یابد. همچنین نظریه مردمی شدن یا اجتماعی شدن نظام حکمرانی منابع طبیعی و محیط زیست نیز مطرح است.

قربانی تصریح کرد: جامعه محلی در کشور ما توانمند است و نظام‌های مدیریت مرتع داری، آب و غیره به عنوان میراث فرهنگی ما هستند که در ارتباط با میراث طبیعی شکل گرفته‌اند و چند هزار سال قدمت دارند این در حالی است که اکنون جایگاهی برای جوامع محلی در مدیریت محیط زیست و منابع طبیعی دیده نشده و نیاز به اصلاح قانون احساس می‌شود.

منبع ایسنا

کد خبر 645418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.