ضرورت کشف زودهنگام کم‌شنوایی در نوزادان قبل از ۳ ماهگی

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: تشخیص اختلال شنوایی در نوزادان و کودکان دشوار است، چرا که هنوز مهارت‌های ارتباطی در آنها به‌ خوبی رشد نیافته است.

فریبا مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، به مناسبت هفته شنوایی با اشاره به شعار "مراقبت از گوش و شنوایی برای همه! بیایید آن را به واقعیت تبدیل کنیم"، اظهار کرد: کم شنوایی و اختلال شنوایی به یک نقص جزئی یا کلی در عملکرد شنوایی گفته می‌شود، اختلال شنوایی ممکن است در یک یا هر دو گوش بروز کند، همچنین این اختلال می‌تواند موقتی یا دائم باشد.

وی ادامه داد: کودکانی که دچار مشکلات شنوایی هستند توانایی یادگیری زبان گفتاری نیز در آنها تحت تأثیر قرار می‌گیرد و در افراد بزرگسال نیز ممکن است دشواری‌های شغلی و کاری را به همراه داشته باشد. کم‌شنوایی در برخی بیماران به ویژه افراد مسن موجب گوشه‌گیری و انزوا می‌شود.

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با اشاره به اینکه ضروری است، شنوایی نوزادان بررسی شود، گفت: تشخیص اختلال شنوایی در نوزادان و کودکان دشوار است، چرا که هنوز مهارت‌های ارتباطی در آنها به خوبی رشد نیافته است. نوزادان کم شنوا بسته به میزان، نوع کم شنوایی با دشواری‌هایی در گفتار و زبان‌آموزی روبه‌رو می‌شوند، بنابراین کشف زودهنگام کم شنوایی قبل از سه ماهگی و ارائه خدمات لازم به نوزاد و خانواده وی ضروری است.

وی تصریح کرد: کودکانی که کم شنوایی آنها در مراحل ابتدایی شناسایی می‌شود و مداخله درمانی و توانبخشی مناسب قبل از شش ماهگی، دریافت می‌کنند، از نظر رشد زبانی در سن پنج سالگی با همسالان خود برابری می‌کنند.

مرادی افزود: بهترین زمان دوره یادگیری گفتار و زبان تا یک سالگی و به دلیل اهمیت شنوایی در یادگیری گفتار، زمان طلایی برای انجام غربالگری به هنگام تا یک ماهگی، آزمایش تشخیصی به هنگام تا سه ماهگی و مداخله به موقع تا شش ماهگی است.

کد خبر 645367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.