کتاب «خدا در قرآن و عهدین» منتشر شد

کتاب «خدا در قرآن و عهدین (بررسی آرای کارن آرمسترانگ و دُنیز ماسون)» اثر سیدمحمد اکبریان در ۲۱۳ صفحه روانه بازار نشر شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کتاب «خدا در قرآن و عهدین (بررسی آرای کارن آرمسترانگ و دُنیز ماسون)» اثر سیدمحمد اکبریان است که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن و پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به‌همت نشر این پژوهشگاه در ۲۱۳ صفحه به چاپ رسید.

از آغاز نزول قرآن، همه کسانی که این کتاب را خطری برای منافع و موقعیت خود دیدند، تلاش کردند رابطه‌اش را با خدا انکار کنند. مستشرقان و بزرگان کنیسه و کلیسا ادعا کردند که قرآن اقتباسی از تورات و انجیل است. نویسنده این کتاب شبهه‌ها را بررسی کرده و پاسخ داده است.

مؤلف کتاب پیش رو تلاش کرده است تا آرای این دو شخصیت را درباره خداشناسی قرآن و اندیشه تطبیقی آنان با کتاب مقدس در دو بخش جداگانه بررسی کند و نشان دهد که آنان علی‌رغم داشتن نگاه مثبت و واقع‌بینانه‌تر به قرآن و آموزه‌های آن، ضعف‌هایی نیز دارند. به عقیده نویسنده این ضعف‌ها بیشتر خود را به هنگام تطبیق و گاهی یکسان‌سازی آموزه‌های قرآن با کتاب مقدس نشان می‌دهد.

ساختار اثر

این اثر در دو بخش و پنج فصل تألیف شده که هر یک از بخش‌های این نظر به یکی از این دو شخصیت و بررسی و نقد آرای وی اختصاص‌یافته است.

در بخش نخست، فصل یک به بررسی دیدگاه آرمسترانگ در موضوع خدا در قرآن، اعم از روش، مبادی و نتایج دیدگاه وی اختصاص‌یافته (منطقه‌ای بودن خدای متون مقدس و قرآن، پلورالیزم دینی، از میان رفتن مرز حق و باطل و ایمان و کفر، نقد و بررسی آثار و نتایج) و فصل دوم به مباحثی پرداخته که وی درخصوص اندیشه خدا در قرآن بیان داشته است که بی‌نیازی اثبات وجود خدا در قرآن، فهم‌پذیری خدا (فهم ذات و صفات)، خدای متشخص انسان وار، و رابطه خدا با عالم طبیعت ازجمله این مباحث به شمار می‌رود. سومین فصل از این بخش به مسائل مفعول در طرح موضوع خدا در قرآن اشاره‌کرده و در این راستا، الله در قرآن، مباحث توحیدی در قرآن، و اسماً و صفات خدا را تشریح کرده است.

در بخش دوم که به بررسی دیدگاه دُنیز ماسون در یکسان‌انگاری خدا در قرآن و عهدین اختصاص دارد، به دلیل تمرکز ویژه وی بر مباحث تطبیقی، ابتدا مقدمه‌ای مفصل در بیان رویکرد خاورشناسان به مباحث تطبیقی قرآن و اندیشه ماسون در این موضوع ارائه می‌شود؛ سپس از فصل اول به بررسی روش تطبیقی ماسون و آثار و نتایج آن در تحقیق می‌پردازد و در فصل دوم اندیشه مشابهت‌سازی کامل اندیشه خدا در قرآن و کتاب مقدس توسط وی بررسی و نقد می‌شود.

کد خبر 645313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.