تورم انتظاری ریشه اصلی افزایش نرخ ارز در کشور است

یک اقتصاددان با بیان اینکه تورم انتظاری ریشه اصلی افزایش نرخ ارز در کشور است، گفت: نگرانی نسبت به آینده ناشی از وضعیت اقتصادی مالی و بخشی از ان ناشی از اضطراب برامده از شرایط منطقه است. 

سید مرتضی افقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص افزایش اختیارات بانک مرکزی در بازار ارز، اظهار کرد: هنوز مشخص نیست این اختیارات قرار است چه تغییری داشته باشد اما مشخص است که نمی‌توان امید چندانی به ایجاد تغییرات پس از این تصمیم داشت چراکه ریشه اصلی مسئله ارز هنوز از بین نرفته است.

وی با بیان اینکه تورم انتظاری ریشه اصلی افزایش نرخ ارز در کشور است، افزود: نگرانی نسبت به آینده ناشی از وضعیت اقتصادی مالی و بخشی از آن ناشی از اضطراب برآمده از شرایط منطقه است.

این اقتصاددان گفت: بخشی از تقاضای غیر معمول برای ارز به دلیل حفظ قدرت خرید ایجاد شده ریشه در تورم دارد. زمانی که با تورم مواجه می‌شویم مردم سرمایه‌های ریالی خود را به یک سرمایه پایدار تبدیل می‌کنند.

افقه ادامه داد: بخشی از تقاضای ارز ناشی از خروج ارز از کشور است. به عنوان مثال تولیدکنندگان ممکن است بیش از نیاز خود مواد اولیه خریداری کرده تا بتوانند با تورم کمی مقابله کنند.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی می‌توان گفت مجموعه تقاضای ارز ناشی از شرایط فعلی از بین نرفته است.

این اقتصاددان اضافه کرد: ریشه‌های افزایش افسار گسیخته از از بین نرفته است و تا زمانی که این ریشه‌ها وجود دارد نمی‌توان به کاهش نرخ ارز امیدوار بود.

کد خبر 645197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.