ورود کامیون‌ها به حریم تالاب استیل ممنوع است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آستارا گفت: ورود کامیون های ترانزیتی به حریم تالاب استیل ممنوع است‌ و این اداره برای پارک کامیون ها در حاشیه تالاب، هیچ مجوزی نداده است.

وحید مصطفی دوست در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تعداد کامیون‌های ترانزیتی در آستارا بسیار افزایش یافته است و این کامیون‌ها به دلیل اینکه جای پارک مناسبی ندارند، با توقف در حاشیه خیابان‌ها و حریم تالاب استیل مشکلاتی را برای شهر، شهروندان و محیط زیست ایجاد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه وضعیت صف طولانی و توقف کامیون‌های ترانزیتی در معابر آستارا بحرانی شده است، افزود: فرماندار و مسئولان متولی شهرستان به دنبال یافتن محل مناسبی برای پارک کامیون‌ها هستند تا این مشکل را هر چه سریع‌تر رفع کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستارا با بیان اینکه حضور کامیون‌های ترانزیتی در حریم تالاب استیل موجب از بین رفتن اکوسیستم تالاب می‌شود، تاکید کرد: ورود کامیون‌های ترانزیتی به حریم تالاب استیل ممنوع است و این اداره برای توقف کامیون در حاشیه تالاب هیچ مجوزی نداده است.

وی خاطرنشان کرد: مأموران اداره حفاظت زیست آستارا در شهر به صورت مستمر در حال گشت‌زنی هستند و بارها از ورود کامیون‌های ترانزیتی به حریم تالاب استیل جلوگیری کرده‌اند، اما پس از ترک محل، رانندگان تریلی‌ها دوباره اقدام به توقف در حریم تالاب می‌کنند.

وی در خصوص انباشت زباله در تالاب استیل، گفت: تعیین مختصات تالاب با استفاده از GPS به منظور پاک‌سازی حریم تالاب با همکاری شرکت امیران پاک ایرانیان، سازمان‌های مردم نهاد و دوستداران محیط زیست پیش از پایان سال جاری در دستور کار اداره حفاظت محیط زیست قرار دارد.

مصطفی دوست در خصوص مرگ تعدادی از پرندگان باکلان در حاشیه تالاب استیل خاطرنشان کرد: تاکنون در خصوص مرگ گونه‌ای از پرندگان به اداره حفاظت محیط زیست گزارشی نشده است و این اداره با همکاری دامپزشکی هفته یک بار علت مرگ و میر گونه‌های مختلف پرندگان و پستانداران در محیط زیست را مورد بررسی قرار می‌دهد، بنابراین علت مرگ پرندگان باکلان نیز پیگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه با متولیان پارک کامیون‌های ترانزیتی و انباشت زباله در حاشیه تالاب استیل در چارچوب قانونی برخورد می‌شود، تاکید کرد: در حال حاضر پل چوبی تالاب استیل ایمنی لازم را ندارد، بنابراین به شهروندان و مسافران توصیه می‌شود؛ به منظور جلوگیری از وقوع حوادث احتمالی، از ورود و گرفتن عکس یادگاری بر روی پل چوبی و رها کردن زباله در تالاب استیل خودداری کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تالاب استیل عباس‌آباد بندر آستارا با ۱۳۸ هکتار در هفت کیلومتری این شهر مرزی و در حاشیه جاده رشت به آستارا قرار دارد. این تالاب زیستگاه بسیاری از پرندگان مهاجر است‌. مدتی است که روزانه تعداد زیادی کامیون‌های تزانزیتی ایرانی و خارجی در حاشیه آن توقف می‌کنند و انبوهی از زباله‌های رها شده توسط رانندگان تریلی‌ها، گردشگران و شهروندان، چهره طبیعت تالاب را مخدوش کرده است.

کد خبر 645168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.