۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۷
در مسیر جوانی

در مسیر جوانی، انرژی و تلاش و ایده غوغا می‌کند، مهر و محبت شکوفا می‌شود، استقلال و سازندگی رنگی از جنس کوشش و خودکفایی به خود می‌گیرد، اهداف واقعی‌تر و ناشناخته‌های بسیاری در تمام حوزه‌ها در این مسیر و توسط جوانان کشف می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «روز جوان» بهانه‌ای برای گرامی‌داشت جوانان، توجه ویژه به مشکلات، چالش‌ها، دغدغه‌ها، اهداف و افزایش آگاهی از دوران جوانی است.

درواقع جوانی، دورانی است که مشغله‌های زندگی با آن درآمیخته، تلاش برای دستیابی به اهداف در آن پر رنگ‌تر شده و امید در این دوران ویژگی مهمی است که باید بیش‌ازپیش در جوانان تقویت شود، همچنین ویژگی‌های روحی هر فرد در این دوران نمایان‌تر می‌شود، شخصیت اصلی افراد شکل می‌گیرد و رویارویی با دغدغه‌ها، با شجاعتی بیشتر حاصل می‌شود.

جوان، مانند گویی غلتان در پس فرازونشیب‌های زندگی تا رسیدن به مقصد، به حرکت ادامه می‌دهد و گویی مانع برای او معنی ندارد. جوان برخلاف دوران نوجوانی خود، فرصت‌ها را گران می‌شمارد، زمان را گرامی می‌دارد و در مسیر ساختن زندگی گام‌های محکمی برمی‌دارد، البته در این مسیر باید از راهنمایی افراد متخصص و راه‌بلد کمک گیرد تا از مسیر صحیح دور نشود و دوران جوانی با پوچی و بی‌هدفی از دست نرود، چراکه بسیاری از پیشرفت‌ها و موفقیت‌های جامعه نیز در دستان جوانان است، لذا لازمه دستیابی به موفقیت، امیدبخشی و هدایت صحیح جوانان است.

آشکار بودن نقش جوانان در لایه‌های هر موفقیت حاصل شده

مسعود مهدویان‌فر، مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: پیشرفت، توسعه و تعالی، مهم‌ترین مسائل یک جامعه محسوب و چند دهه اخیر برای ایران، دهه‌های پیشرفت و توسعه قلمداد می‌شود. در سراسر جهان و کشور ایران، اعتقاد بر این است که بار اصلی توسعه و پیشرفت برعهده نسل جوان جامعه قرار دارد و با صحبت درخصوص قشر جوان یک جامعه، درباره آینده آن جامعه صحبت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در لایه‌های پیدا و پنهان هر موفقیت حاصل شده در کشور، نقش جوانان آشکار است، می‌افزاید: آینده، رشد و پیشرفت یک کشور با جوانان گره خورده است و باید جدی‌تر به این قشر توجه شود؛ از همین رو، در ساختار سیاست‌گذاری کشور، وزارتی تحت عنوان وزارت ورزش و جوانان وجود دارد که پیرامون مسائل جوانان فعالیت می‌کند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری اصفهان با اشاره به اقدامات استانداری برای قشر جوان، تصریح می‌کند: جلساتی در دوره جدید با اهمیت خاصی دنبال و تدوین شد که جلسات به گونه‌ای نباشد که افرادی برای جوانان تصمیم گیرند، بلکه خود قشر جوان در جلسه حضور داشته، شنونده مذاکرات باشند و نظرات خود را منتقل کنند. طی سال‌های پیش، جلسات ستاد ساماندهی جوانان با تأخیر برگزار می‌شد، اما تاکنون در سال جاری شش جلسه در استان اصفهان برگزار شده و مباحث مختلفی مورد توجه قرار گرفته است.

مداخله جوانان در سیاست‌گذاری‌ها

وی با بیان اینکه مباحث مطرح شده در ستاد ساماندهی امور جوانان، توسط خود جوانان برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود و امیدواریم مصوبات این جلسات عملی شود، ادامه می‌دهد: امروزه موضوعی تحت عنوان سیاست‌گذاری مشارکتی وجود دارد و تلاش بر این است که حین سیاست‌گذاری در یک حوزه، افراد ذی‌نفع و دخیل در آن سیاست، در سیاست‌سازی مداخله داده شوند.

مهدویان‌فر می‌گوید: هنگامی که قشر جوان در جریان سیاست‌سازی‌های مربوط به خود باشد، فردی به نیابت آن‌ها تصمیم نمی‌گیرد و افراد دیدگاه‌های خود را بیان می‌کنند، همچنین ممکن است بسیاری از جوانان از اقدامات و خدمات ارزشمندی که برای آن‌ها در سالیان اخیر در نظر گرفته شده است آگاهی نداشته باشند، بنابراین حضور آن‌ها در جلسات نتایج تأثیرگذاری به همراه خواهد داشت.

وی خاطرنشان می‌کند: ظرفیت‌های بسیار خوبی برای زمینه‌سازی مشارکت جوانان توسط سازمان‌های مردم‌نهاد ایجاد شده است، لذا جوانان باید برای حفظ هویت و احساس تعلق به جامعه، کارورزی، تجربه جامعه‌پذیری و حضور در جامعه، حل امیدوارانه مسائل را دنبال و از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد استفاده کنند.

جوانی؛ اوج شکوفایی، تلاش و صمیمیت

احمد پدرام، روان‌شناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بازه سنی جوانی در نظر کارشناسان متفاوت است، اظهار می‌کند: افراد پس از گذراندن دوران نوجوانی به دوران جوانی که به‌طورمعمول از ۲۱ تا ۴۰ سالگی افراد را تحت پوشش قرار می‌دهد، وارد می‌شوند که اوج شکوفایی، فعالیت، تلاش و صمیمیت زندگی آدمی خواهد بود.

وی با بیان اینکه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی نسل امروز جوانان، نسل بمباران اطلاعاتی، تعامل‌های الکترونیکی و دهکده جهانی است، می‌افزاید: جوانان باید به اشتغال مشغول شوند و عشق به کشور، جامعه و خانواده در آن‌ها افزایش یابد. از دیدگاه روانی و اجتماعی برخی متخصصان، دوران جوانی در عبارت «دوران عشق و صمیمیت» دیده می‌شود.

این روان‌شناس و مشاور خانواده با بیان اینکه افراد در سنین جوانی تلاش بسیار بیشتری برای آینده خود دارند، تصریح می‌کند: نسل جوان از سایر نسل‌ها که شامل والدین و فرزندان خود می‌شود، مراقبت می‌کند و ممکن است این موضوع فشار روانی و مسئولیت بسیاری را بر دوش جوانان می‌گذارد.

ایده‌هایی با پس‌زمینه تحول جهانی

وی با بیان اینکه توازن، مراقبت و درک تفاوت‌های بین. نسلی در پی صمیمت داشتن در دوران جوانی به وجود می‌آیند، ادامه می‌دهد: به سالمندان توصیه می‌شود که به اندیشه‌ها، خواسته‌ها، علایق، عواطف و ایده‌های جوانان خود احترام بگذارند و استقلال و هدفمندی‌های آن‌ها را به‌عنوان نسل جدیدتر از خود بپذیرند.

پدرام با بیان اینکه جهان باید توسط نسل جوان اداره شود، می‌گوید: جوانان ایده‌هایی جدید با هدف متحول کردن جهان، دارند، بنابراین جامعه باید پذیرای ایده‌های نسل جوان خود باشد و آن‌ها را عملیاتی کند. هموارکردن مسیر رسیدن به خواسته‌ها نیز از سایر وظایف یک جامعه و خانواده نسبت به جوانان محسوب می‌شود و وجود آمیخته‌ای از علم روز جوانان و تجربه افراد متخصص، و باتجربه به منظور تعامل بیشتر لازم است.

تضمین یک جامعه با تصمیمات جوانان

حجت‌الاسلام علی صغیرا، کارشناس مسائل دینی پیش از این در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرده بود: جوانی سومین دوره از زندگی است که در آن فرد از بیشترین قوه و قدرت برخوردار است و تصمیمات گرفته شده در این دوره نقش بسزایی در آینده او دارد. روحیه یادگیری در جوانان بسیار زیاد است و مانند یک زمین، آماده محصول هستند.

وی با بیان اینکه جوانی فرصتی بی‌نظیر است که فرد می‌تواند رشد مادی و معنوی خود را در آن دوران فراهم کند، می‌افزاید: تضمین یک جامعه، تصمیمات صحیح جوانان است و آن‌ها موتور محرک جامعه هستند. در واقع جوانان به هر سمت‌وسویی که بروند، جامعه نیز به آن سمت می‌رود.

این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه جوانان آینده‌سازان یک جامعه و نیازمند توجهی ویژه هستند، تصریح می‌کند: جوان در ابتدا باید اعتمادبه‌نفس خود را حفظ کند، اجازه ندهد مشکلات او را از پای درآورد، از تجربیات افراد کهنسال استفاده کند، برداشت‌هایی صحیح از توانمندی‌ها و ناتوانی‌های خود داشته باشد، در کار استقامت ورزد و توکل بر خداوند داشته باشد.

وی با بیان اینکه جوان نیازمند امنیت خاطر و دادوستد عاطفی در خانواده است، تصریح می‌کند: جوان و نیازهای او باید با توجه به رفتار و حالات وی شناخته، درک و با او گفت‌وگو شود. اعتمادبه‌نفس ستون فقرات روحی یک جوان است؛ والدین باید به جوان اعتمادبه‌نفس دهند و از ناامیدی، ورشکستگی یا گرفتاری دم نزنند.

کد خبر 645157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.