جوانی؛ دورانی شکوهمند در زندگی آدمی

دکترای تخصصی مشاوره گفت: جوانی دوره‌ای پرنشیب‌وفراز و درعین‌حال شکوهمند در زندگی هر انسانی است. همچنین این دوره مملو از آشفتگی، هویت‌یابی، استقلال‌خواهی، مهربانی و صمیمیت خواهد بود.

نوشین میرجهانیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره اهمیت دوران نوجوانی و جوانی، اظهار کرد: جوانی دوره‌ای پرنشیب‌وفراز و درعین‌حال شکوهمند در زندگی هر انسانی است؛ همچنین دوره‌ای پر از آشفتگی، هویت‌یابی، استقلال‌خواهی، مهربانی و صمیمیت خواهد بود. بدون تردید این گروه ناموزون بزرگ‌ترین سرمایه‌های یک جامعه هستند، سرمایه‌هایی که ستون‌های آینده بر دوش آنان بنا می‌شود.

وی افزود: بین محققان و اندیشمندان درباره محدوده سنی جوانان اختلاف نظر وجود دارد، اما به‌طورتکمیلی می‌توان گفت که جوانی حد فاصل کودکی و میانسالی است.

دکترای تخصصی مشاوره درباره ویژگی‌های مختلف دوره‌های سنی، گفت: از ویژگی‌های کودکی تقلید و وابستگی است، اما نوجوان در دوره نوجوانی خود در مقابل این صفات کودکی قدعلم می‌کند و از وابستگی می‌گریزد و دوست دارد خوداندیش و خودمختار باشد، البته به‌دلیل نبود تجربه کافی این صفات ممکن است برای نوجوان دردسرساز شود.

وی با بیان اینکه راهنمایی و همراهی بزرگسالان برای نوجوانان‌وجوانان بسیار مؤثر مهم است، افزود: همراهی والدین و مربیان همواره می‌تواند به نوجوان کمک کند تا از این دوره پرآشوب به سلامت عبور کند و این گروه به‌طورمعمول خصوصیات مشترکی از جمله نیاز به جلب توجه، میل به همراهی و همدلی و گاهی الگوبرداری‌های نامتعارف دارند که نیاز است راهنمایی شوند تا دچار اشتباه نشوند و از مسیر اصلی زندگی خود فاصله نگیرند.

میرجهانیان خاطرنشان کرد: به دلیل ویژگی‌های دوره نوجوانی ارتباط مؤثر با این گروه سنی کار ساده‌ای نیست، در دنیای امروز اگر بخواهیم رابطه مؤثری با این گروه سنی داشته باشیم، باید بتوانیم حس و حال نوجوانان را به خوبی درک کنیم؛ همچنین گفت‌وگو، ارتباط دوستانه و ایجاد حس اعتماد به والدین و جامعه کمک می‌کند تا بتوان این قشر را در مواقع لزوم نظارت و هدایت کرد.

وی اضافه کرد: نوجوانی مرحله شکل‌گیری شخصیت آدمی است و البته بسیار مهم است که این شکل‌گیری در راستای اصول اخلاقی و فرهنگی خانواده و جامعه باشد تا نوجوان مورد پذیرش قرار گیرد و سردرگم نباشد، بنابراین باید در مقابل نوجوان هوشیار بود؛ جامعه باید بتواند و بداند چه روزنه‌ها و هدف‌هایی را برای آن‌ها فراهم و چه میزان انگیزه ایجاد کند تا این قشر بتواند پیشرفت کند و موفق باشد.

کد خبر 645112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.