قوانینی برای ایجاد فضاهای عمومی پرشور شهری + نمونه‌های موفق

وجود فضاهای عمومی پرشور از جنبه‌های مختلف به بهبود کیفیت زندگی شهروندان کمک می‌کند، ضمن این‌که مزایای بی‌شماری نیز برای شهرها به ارمغان می‌آورد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هر روزه بر دانش مدیران شهری از مزایای ایجاد مناطق پرشور افزوده می‌شود که همین امر آن‌ها را به تأمل در مورد چگونگی طراحی چنین فضاهایی سوق می‌دهد. حتی در بسیاری از کشورهای دنیا، مدیران گرد هم می‌آیند تا تجربه‌های خود را در راستای افزایش نشاط فضاهای عمومی به اشتراک بگذارند و به ایده‌هایی جالب برای این منظور دست بیابند. بدیهی است که ایجاد فضاهای عمومی، پیاده‌سازی استراتژی‌ها و قوانین ویژه‌ای را می‌طلبد که در ادامه به معرفی اثربخش‌ترین آن‌ها پرداخته می‌شود.

توجه به مردم به عنوان کارشناسان طراحی شهری

بدیهی است که شهرنشینان باید به عنوان کارشناسانی خبره برای طراحی شهری در نظر گرفته شوند، چراکه در مقایسه با مدیران شهری به واسطه حضور مستقیم در فضاهای عمومی، از بیشترین آگاهی از مشکلات و نیازهای این محیط‌ها برخوردار هستند و می‌توانند در ایده‌پردازی برای حل آن‌ها بسیار موفق عمل کنند. به همین دلیل، مدیران شهری برای ایجاد نشاط در فضاهای عمومی باید بیش از هر مورد دیگری به نظرسنجی در میان ساکنان اطراف این فضاها بپردازند و آن‌ها را نه‌تنها به مشارکت در رفع مشکلات دعوت کنند، بلکه به سهیم کردن آن‌ها برای ایجاد تغییرات جدید بپردازند.

فضای عمومی Tapis Rouge در یکی از مناطق مسکونی غیررسمی در هائیتی یکی از بهترین نمونه فضاهای عمومی پرشور به‌شمار می‌رود که با مشارکت مردم و نظرسنجی مدیران از آن‌ها ایجاد شده است. این فضای عمومی بخش‌های مختلفی را در بر گرفته است و یک مکان چندمنظوره به‌شمار می‌رود که برقراری گسترده تعاملات اجتماعی میان شهروندان در سنین مختلف و با سلیقه‌های متفاوت را به ارمغان آورده است. گزارش‌ها نشان از آن دارد که از زمان پیدایش این فضای عمومی، امنیت منطقه بهبود قابل‌توجهی را تجربه کرده است، زیرا نرخ وقوع جرم و خشونت به حداقل رسیده است.

قوانینی برای ایجاد فضاهای عمومی پرشور شهری + نمونه‌های موفق

ایجاد قطعی فضاهای عمومی پرشور

بسیاری از مدیران شهری به‌منظور توسعه فضاهای عمومی، صرفاً تا مرحله طراحی آن‌ها پیش می‌روند حال آن‌که در پیاده‌سازی پروژه‌های مربوطه، اقدام خاصی برای افزایش نشاط در آن‌ها اجرا نمی‌کنند. در این راستا، ایجاد المان‌های فیزیکی می‌تواند بیشترین نقش را در تبدیل فضاهای کسل‌کننده عمومی به محیط‌های پرشور ایفا کند و مردم را به حضور در آن‌ها سوق دهد. علاوه بر این، وجود عناصر فیزیکی زمینه را برای انجام فعالیت‌های مختلف فراهم می‌آورد و از این طریق نیز به افزایش نشاط در فضاهای عمومی کمک زیادی می‌کند.

سوپرکلین یکی از پارک‌های بسیار محبوب کپنهاگ دانمارک به‌شمار می‌رود که به واسطه طراحی منحصربه‌فرد خود به محبوبیت جهانی دست یافته است. این پارک سه بخش اصلی را در بر گرفته است که هر یک زمینه را برای انجام فعالیت‌های متفاوت و سرگرمی اعضای مختلف جامعه فراهم می‌آورد و به واسطه همین ویژگی، پارکی دوستدار تمام شهروندان محسوب می‌شود.

قوانینی برای ایجاد فضاهای عمومی پرشور شهری + نمونه‌های موفق

ایجاد فضاهای عمومی پرشور با مشارکت نهادهای مختلف شهری

بدیهی است که مشارکت نهادهای مختلف شهری مانند مدیران موزه‌ها، مدارس و سایر مکان‌های عمومی می‌تواند به ایجاد فضاهای عمومی پرشوری منجر شود زیرا هر یکی از این نهادها می‌تواند به ایجاد فضاهایی برای مردمی با سلیقه‌های مختلف کمک کند و در نهایت، محیط‌هایی با بالاترین میزان تعامل اجتماعی میان شهروندان شکل دهد که شور کاربران در آن‌ها در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

پروژه Urban Amenities در کاراکاس ونزوئلا با مداخله نهادهای مختلف شهری شکل گرفته است که به دنبال آن، فضایی عمومی با بیشترین توجه به نیازها و سلیقه‌های متفاوت شهروندان ایجاد شده است و نشاط در آن در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

قوانینی برای ایجاد فضاهای عمومی پرشور شهری + نمونه‌های موفق

پیاده‌سازی پروژه‌های کوچک، متعدد و کم‌هزینه

گاهی مدیران در پیاده‌سازی پروژه‌های بزرگ و پرهزینه با مشکل مواجه می‌شوند و همین امر مانع از اعمال هرگونه اقدامی برای افزایش نشاط شهروندی توسط آن‌ها می‌شود. در حالی که تجربه نشان داده است بسیاری از مدیران در نقاط مختلف دنیا از طریق اعمال مداخلات کم‌هزینه و با صرف حداقل زمان، به ایجاد تغییراتی بسیار اثربخش در فضاهای عمومی می‌پردازند که بیشترین تحولات را در محیط‌های شهری به‌وجود می‌آورد و حتی به‌رونق اقتصاد شهری نیز منجر می‌شود. به عنوان مثال، Urban Bloom پروژه‌ای بود که توسط گروهی از خلاقان اهل شانگهای چین پیاده شد و ایجاد فضاهای عمومی کوچک با بیشترین تأثیر بر گرد هم آمدن شهروندان را به دنبال داشت و از این طریق، بیشترین شور را برای سراسر شهر به ارمغان آورد. در این راستا، پارک‌های جیبی متعددی در سراسر شانگهای ایجاد شد که کمترین هزینه را در بر داشت، اما در مدت زمانی کوتاه بیشترین تحول را بر چشم‌انداز شهری به وجود آورد.

قوانینی برای ایجاد فضاهای عمومی پرشور شهری + نمونه‌های موفق

نادیده گرفتن بودجه‌های مالی برای افزایش شور شهروندی

آن‌چه در ایجاد فضاهای عمومی صرف هزینه‌های بالا را می‌طلبد، توسعه زیرساخت‌های آن‌ها است، با این حال مدیران شهری می‌توانند پس از این مرحله، تنها با بهره‌گیری از خلاقیت خود و صرف کم‌ترین هزینه به افزایش شور و نشاط در چنین مکان‌هایی کمک کنند. به عنوان مثال، فراخواندن دست‌فروش‌ها، صاحبان کافه‌ها، فروشندگان گل‌ها و گیاهان به فعالیت در فضاهای عمومی می‌تواند به افزایش حضور شهروندان در آن‌ها کمک کند که این امر به سهم خود در بالا بردن نشاط شهری نقش مهمی ایفا می‌کند، ضمن این‌که اقتصاد منطقه را نیز رونق می‌بخشد.

برالیاس، منطقه‌ای مسکونی در لبنان، میزبان یک زمین بازی در یکی از مدارس واقع در یکی از سکونتگاه‌های پناهندگان است که دانش‌آموزان در تمام فرایندهای احداث آن حضور داشته‌اند و همین امر ساخت آن را برای پیاده‌کنندگان پروژه تسهیل کرد و کمترین هزینه را در بر داشت. این فضای عمومی با استفاده از وسایل پیش‌ساخته احداث شده است و به همین دلیل، امکان باز کردن اجزا و انتقال آن به سایر مناطق شهری برای افزایش نشاط در آن‌ها نیز وجود دارد.

قوانینی برای ایجاد فضاهای عمومی پرشور شهری + نمونه‌های موفق

کد خبر 645097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.