استکهلم؛ پیشگام اقدامات اقلیمی اروپا

استکهلم سوئد با بیش از ۲۰ سال سابقه موفق در زمینه به‌کارگیری اقدامات اقلیمی، یکی از شهرهای پیشگام در زمینه مقابله با تغییرات آب‌وهوایی به‌شمار می‌رود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اقدامات اقلیمی باید ترکیبی از سیاست، فناوری، همکاری و صبر باشد. شهرها در بخش مقابله با تغییرات آب‌وهوایی دارای سیستم‌های فنی بسیار و ظرفیت‌های بالایی شامل انرژی، زباله، حمل‌ونقل یا مسکن هستند. از سوی دیگر در دنیای امروز فناوری‌های بسیاری وجود دارد که می‌توان در این مبارزه از آن‌ها بهره برد. بنابراین شهرها نباید منتظر ظهور یک فناوری بهینه جدید در آینده باشند تا به نبرد تغییرات اقلیمی بروند و هم‌اکنون نیز راه‌های زیادی برای شروع اقدام در دسترس است. در اصل آماده شدن برای اقدامات اقلیمی نیازمند برنامه‌ریزی‌های درازمدت است، اما آنچه اهمیت دارد دستیابی به بهترین راه‌حل‌ها و سعی در به‌کارگیری آن‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن است.

نکته قابل توجه این است که شهرها از هم‌اکنون باید روی کاهش چشمگیر حجم انتشار کربن خود تمرکز کنند و با گم‌شدن در مباحث فنی موجود پیرامون فناوری‌ها به‌جای دست به عمل زدن، معضل انتشار گازهای گلخانه‌ای را در اولویت دوم رسیدگی قرار ندهند. در این راستا صبر داشتن برای دستیابی به هدف و مؤثر واقع شدن سیاست‌ها نقش چشمگیری دارد.

استکهلم؛ پیشگام اقدامات اقلیمی اروپا

شهر استکهلم سوئد در این زمینه به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته است. این شهر از اواسط دهه ۱۹۹۰ روی اقدامات اقلیمی فعالیت کرده و با حداقل ۲۵ سال سابقه اقدامات کارآمد، اثبات کرده است که شهرها نقش بسزایی در ایجاد تغییر در شرایط آب‌وهوایی ایفا می‌کنند. اقدامات این شهر ترکیبی از سیاست، فناوری و همکاری است که منجر به تغییرات قابل‌توجهی در سیستمی به بزرگی یک شهر می‌شود.

نصب نیروگاه بزرگ انرژی زیستی در سیستم گرمایش منطقه‌ای یا برنامه‌ریزی بهینه شارژ برای مدیریت تراکم در سیستم‌های توزیع برق در ۱۵ سال پیش از اقدامات اولیه این شهر در مسیر مبارزه با تغییرات اقلیمی به‌شمار می‌رود. با این وجود تغییر تدریجی است و استکهلم نشان داده است که با افزایش آگاهی از تغییرات آب‌وهوایی و ضرورت اقدام، اراده سیاسی مستمری برای انجام اقدامات اقلیمی در میان احزاب مختلف خود داشته است. این شهر به‌جای بلندپروازی‌های غیرواقع‌گرایانه، به‌طور مداوم دست به عمل زده و با بهره‌گیری از برخی فناوری‌های معمولی در طول سال‌های متمادی، تفاوت‌های بزرگ ایجاد کرده است.

استکهلم یک شهر سرد است و در زمستان به گرمای زیادی نیاز دارد. این شهر با مالکیت ۵۰ درصد از شرکت انرژی گرمایش منطقه‌ای، موفق شده است به‌طور کامل از سوخت‌های فسیلی دور شود. این سیستم انرژی خود را از زباله‌های خانگی سوزانده شده و گرمای اضافی سیستم فاضلاب، پارک‌های داده و فروشگاه‌های مواد غذایی می‌گیرد و انرژی تولیدی را از طریق پمپ‌های حرارتی به سیستم تزریق می‌کند. گرمایش منطقه‌ای ستون فقرات انتقال انرژی شهر است و منجر به کاهش قابل‌توجه انتشار گازهای گلخانه‌ای شده است.

اقدام دیگر استکهلم تولید بیومتان از فاضلاب و ضایعات مواد غذایی است که در دهه ۱۹۹۰ برای کمک به پاک‌سازی و ارتقای کیفیت گاز طبیعی به‌کار گرفته شد تا بتوان از آن در صنعت و به‌عنوان سوخت خودرو بهره برد. این گاز در اتوبوس‌ها، کامیون‌های حمل زباله و تاکسی‌ها به‌عنوان نقطه شروعی برای گذار به سوخت پاک‌تر برای ناوگان شهرداری مورد استفاده قرار دارد. برقی شدن باعث می‌شود وسایل نقلیه بیوگاز کنار گذاشته شود، اما خود این گاز همچنان می‌تواند برای مقاصد دیگری هم‌چون تولید انرژی یا حمل‌ونقل مورد استفاده قرار گیرد. به این ترتیب می‌توان ادعا کرد که استکهلم یک نمونه عالی از چگونگی اهمیت دادن به ارزش‌های اقتصاد دایره‌ای در یک شهرداری و استفاده از تمام منابع شهرداری تا بیشترین حد ممکن است.

استکهلم؛ پیشگام اقدامات اقلیمی اروپا

مقاوم‌سازی ساختمان‌ها با پنجره‌های سه‌جداره، نماهای جدید و تهویه بهینه برای افزایش بهره‌وری انرژی، دیجیتالی شدن، بهره‌گیری از هوش مصنوعی در ساختمان‌های مدارس و استفاده از حسگرها برای تنظیم گرمایش و تهویه بر اساس افراد حاضر در ساختمان، ادغام بخش‌های زباله و انرژی، بازیافت مواد، معرفی قانون تفکیک اجباری زباله‌های غذایی برای همه شهروندان به‌منظور چرخش مجدد مواد غذایی، افزایش تولید بیوگاز و برنامه‌ریزی برای تمام اهداف، فعالیت‌ها و شاخص‌های زیست‌محیطی در سیستم‌های مدیریتی مشابه نشان‌دهنده توجه یکپارچه همه عملیات‌های استکهلم به اهداف زیست‌محیطی و پای‌بندی به اقدامات اقلیمی است.

آب‌وهوا بخشی متمرکز از اقدامات شهری و استکهلم همواره در حال توسعه روش‌های خود برای بهبود این بخش است. استفاده از حسگرهایی برای سنجش حجم ترافیک، دما، کیفیت هوا و مواردی از این قبیل روی تاکسی‌ها، تلاش برای بهبود همکاری‌های عمومی و خصوصی با ارائه انواع مختلف مشوق‌های اقتصادی و طرح‌های مالیاتی که می‌تواند در سطح ملی توسعه یابد و طراحی منظره‌ای برای ایجاد مدل‌های تجاری جدید که با گذشت زمان نشان می‌دهد انتخاب گزینه‌های پاک‌تر در بلندمدت با سودآوری بیشتری همراه خواهد بود، از جمله دیگر اقدامات این شهر برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی است که استکهلم را به شهری پیشگام در اقدامات اقلیمی اروپا تبدیل می‌کند.

کد خبر 645094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.