آمادگی شهرداری‌های ژاپن برای موج گرمایی ۲۰۲۴

دولت ژاپن برای مقابله با خطر فزاینده گرمازدگی در بحبوحه دمای شدید تابستان ۲۰۲۴، تصمیم گرفته است یک سطح هشدار اضافی ایجاد کند که شهرداری‌ها را ملزم به تعبیه امکانات تهویه مطبوع برای شهروندان می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ژاپن شهرداری‌ها را ملزم کرده است که برای موج گرمای سال ۲۰۲۴ تدابیر تازه‌ای را اعمال کنند تا مانع از بستری‌های ناشی از گرمازدگی شهروندان شوند.

سطح جدید که به طور آزمایشی «هشدار ویژه گرمازدگی» نامیده می‌شود، بالاتر از "هشدار گرمازدگی" تنظیم می‌شود و هدف این است که سطح جدیدی از این اقدامات، پیش از تابستان ۲۰۲۴ اجرایی شود.

وزارت محیط زیست و آژانس هواشناسی ژاپن از سال ۲۰۲۰ سیستم هشدار گرمازدگی را راه‌اندازی کردند. در این کشور شاخصی موسوم به دمای مرطوب حباب (WBGT) هر روز بر اساس عواملی از جمله دما، رطوبت و تابش خورشیدی محاسبه می‌شود. این شاخص برای تعیین دقیق‌تر استرس گرمایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تعیین دمای مرطوب حباب، دماسنج با پارچه‌ای مرطوب که با هوا هم تماس است، پوشانده می‌شود و سپس عدد روی دماسنج خوانده می‌شود. با تبخیر آب از پارچه، دماسنج کاهش دما را نشان می‌دهد؛ به این ترتیب هر چه رطوبت هوا بیشتر باشد، رطوبت کمتری از پارچه تبخیر می‌شود و به عبارتی، سرعت تبخیر آب از پارچه مرطوب روی حباب دماسنج به رطوبت هوا بستگی دارد و زمانی که هوا حاوی بخار آب بیشتری باشد، میزان تبخیر کاهش پیدا می‏‌کند. این شاخص کمک می‌‏کند تا میزان خنک شدن بدن انسان با تعریق در هوای گرم و مرطوب اندازه‌‏گیری شود.

آمادگی شهرداری های ژاپن برای موج گرمایی ۲۰۲۴

هنگامی که این شاخص ۳۳ یا بالاتر پیش‌بینی شود، هشدار گرمازدگی توسط دولت استان مربوطه صادر می‌شود. در این هشدارها از ساکنان خواسته می‌شود تا از کولر گازی استفاده کنند، دائم آب بنوشند و از بیرون رفتن خودداری کنند.

در سال‌های اخیر، تعداد افرادی که به دلیل گرمازدگی به بیمارستان منتقل می‌شوند در سراسر این کشور بالا بوده است و سالانه حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار مورد گزارش می‌شود. تلفات جانی برای سه سال متوالی تا سال ۲۰۲۰ از هزار نفر فراتر رفته است. با این حال، هنوز هیچ مبنای قانونی برای دولت وجود نداشت که دولت‌های محلی را ملزم به انجام اقداماتی در برابر گرمازدگی کند.

سطح هشدار جدید این رخداد را تغییر خواهد داد و اقدامات متقابل برای اولین بار در قانون سازگاری با تغییرات آب و هوا گنجانده می‌شود. دولت لایحه‌ای را برای بازنگری این قانون پس از تصویب کابینه ارائه خواهد کرد.

این لایحه، شهرداری‌ها را ملزم می‌کند تا تأسیسات تهویه را به عنوان «سرپناه خنک‌کننده»، از جمله در مکان‌های عمومی مانند مراکز اجتماعی، کتابخانه‌ها و همچنین امکانات تجاری مانند مراکز خرید، تعیین کنند. زمانی که انتظار می‌رود دمای بسیار بالا خطرات جدی برای سلامتی به همراه داشته باشد، هشدار ویژه صادر می‌شود و شهرداری مسئول است سرپناه‌های خنک‌کننده برای ساکنان فراهم کند.

آمادگی شهرداری های ژاپن برای موج گرمایی ۲۰۲۴

بعضی از شهرداری‌ها در حال انجام اقدامات برای ارائه چنین تسهیلاتی هستند، اما آنها تنها ۲۰ درصد یا ۱۲۵ شهرداری از ۵۹۲ شهرداری را تشکیل می‌دهند. خطر افزایش دمای تابستان به دلیل رویدادهای شدید آب و هوایی ناشی از گرم شدن کره زمین در حال افزایش است.

بر اساس گزارش آژانس هواشناسی ژاپن (JMA)، میانگین سالانه ۲.۷ روز با بیشینه ۳۵ درجه سانتیگراد یا بالاتر از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۲۲ وجود داشته است. اگر گرمایش جهانی به سرعت فعلی خود ادامه یابد، تعداد چنین روزهایی در پایان این قرن ۱۹.۱ روز از سطح پایان قرن بیستم افزایش خواهد یافت. با ایجاد یک هشدار ویژه بالاتر، دولت قصد دارد از دولت‌های محلی بخواهد اقدامات پیشگیرانه انجام دهند.

بحث‌های کارشناسان درباره ضوابط مشخص برای صدور هشدار ویژه و الزامات وجود کانکس‌های خنک‌کننده آغاز شده است. جزئیات پس از تصویب لایحه بازنگری، با مصوبه دولت و وزیران مشخص خواهد شد.

کد خبر 645055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.