از تشدید فرونشست با افت آب دریای خزر تا تاکسیدرمی "پیروز"

تعدادی از اخبار مهم حوزه محیط‌زیست را در این بسته خبری می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرونشست زمین با افت آب دریای خزر، تاکسیدرمی "پیروز"، شناسایی ۲۰ یوز پلنگ ایرانی در کشور، جبران ۶۰ درصد از کم بارشی پاییز کشور در زمستان و نگهداشت مهم‌تر از کاشت نهال را در بسته محیط زیست ایمنا بخوانید.

علی بیت‌اللهی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: پایین آمدن سطح آب دریای خزر به معنی افت سطح آب زیرزمینی در این نوار است که منجر به وقوع رخداد "فرونشست زمین" و بروز آثار مخرب آن خواهد شد.

وی با بیان اینکه براساس داده‌های سازمان نقشه‌برداری سطح آب دریای خزر به‌طور مداوم در حال افت است که نتیجه آن پس روی آب در خطوط ساحلی شمال کشور است، گفت: در سال گذشته بنا بر ارزیابی‌های صورت گرفته آن سازمان با کمک داده‌های ماهواره‌ای، تراز خزر در سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۰ نسبت به سه‌ماهه اول سال ۱۳۹۹ حدود ۲۵ سانتی‌متر کاهش یافته است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: آمار نشان می‌دهد که در مدت زمان ۲۵ ساله حدود ۲۱۵ سانتی‌متر تراز آب دریا کاهش پیدا کرده است و پیش‌بینی شده است که روند افت سطح آب دریا در سال‌های آتی نیز ادامه داشته باشد. افت سطح آب دریا در باند ساحلی شمال کشور به‌طور مستقیم به معنی افت سطح آب زیرزمینی در این نوار است که با توجه به نهشته‌های ریزدانه ساحلی در صورت استمرار روند کاهشی آن، احتمال وقوع رخداد "فرونشست زمین" و بروز آثار مخرب آن در سطح زمین نظیر رخداد فروریزش و ایجاد فروچاله‌ها و شکاف‌های فرونشستی دیده می‌شود.

وی با اشاره به اثر مشابه این اتفاق در حوضه آبریز دریاچه ارومیه تأکید کرد: برای مثال بنابر مشاهده‌های میدانی، در بندر شرفخانه ساحل دریاچه ارومیه، اثر فرونشست زمین (ناشی از افت سطح آب دریاچه ارومیه) منجر به شکستگی عرشه پل و بروز شکاف در سطح زمین شده است.

بیت‌اللهی تصریح کرد: براساس برآوردهای اولیه در نوار ساحلی دریای خزر به پهنای تقریبی پنج تا هفت کیلومتری از لب دریا، تعداد ۵۱ شهر و ۱۳۷۰ آبادی قرار دارد که جمعیتی در حدود ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر را در خود جای داده است. همچنین بیش از ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در این سکونتگاه‌ها (براساس آمار ۱۳۹۵) بدون اسکلت است، بنابراین در صورت توسعه پدیده فرونشست زمین، ریسک این مخاطره در خطوط ساحلی شمالی کشور بالا خواهد بود که تأسیسات مهم و مستحدثات با درجه اهمیت بسیار بالا را هم باید به آن اضافه کرد.

وی درباره راهکارهای خروج از این شرایط، افزود: مهم‌ترین اقدام ضروری و قابل انجام برای شهرهای ساحلی شمالی کشور، راه‌اندازی سامانه دقیق پایش فرونشست زمین در کمربند ساحلی دریای مازندران و تدوین ضوابط و مقررات فرونشست زمین برای کل کشور و به‌طور ویژه برای مراکز جمعیتی ساحلی است.

کالبدشکافی پیروز در دانشگاه تهران / توله یوز محبوب تاکسیدرمی می‌شود

غلامرضا ابدالی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست از کالبدشکافی پیروز در دانشگاه تهران و تاکسیدرمی آن خبر داد و اظهار کرد: پیروز بزودی تاکسیدرمی می‌شود تا برای همیشه ماندگار شود.

وی گفت: قرار است همراه با کالبدشکافی یک سری از اندام‌های جنسی حیوان نیز در بانک ژن نگهداری شود تا ژن پیروز برای همیشه محفوظ بماند. کالبدشکافی پیروز را دانشگاه تهران انجام می‌دهد.

۲۰ یوز پلنگ ایرانی در کشور شناسایی شده‌اند

حسن اکبری، معاون سازمان محیط زیست گفت: در حال حاضر ۲۰ یوز پلنگ ایرانی در داخل کشور شناسایی شده‌اند.

وی گفت: از این تعداد هفت یوز ماده شناسنامه‌دار و سه یوز نر در مرکز تکثیر توران شناسایی و دو یوز نر هم در مرکز تکثیر ایران مرکزی شناسایی شده‌اند.

جبران ۶۰ درصد از کم بارشی پاییز کشور در زمستان

در حالی که بارش‌های پاییز امسال در کشور ۴۰ درصد کمتر از نرمال بود ولی بارندگی‌های فرانرمال دو ماه نخست زمستان سبب شد تا حدود ۶۰ درصد از این کسری جبران شود.

سازمان هواشناسی اعلام کرد: میانگین بارش کشور از ابتدای سال زراعی یعنی اول مهرماه تا کنون حدود ۱۱۰ میلی متر بوده که ۷۴ میلی متر آن از ابتدای زمستان تا ۲۶ بهمن دریافت شده است. با این وجود در حال حاضر میانگین بارش کشور حدود ۱۰ درصد کمتر از نرمال است و وضعیت بارندگی‌ها در ۲۵ استان منفی است.

بیشترین میزان کسری بارش کشور تا این موقع از سال زراعی با مقدار ۱۷۳.۶ میلی متر مربوط به گیلان است. پس از آن استان‌های مازندران با ۱۱۷، گلستان ۷۹ و قزوین با ۷۰ میلی متر کسری بارش نسبت به شرایط نرمال مواجه هستند.

این شرایط در حالی است که میزان بارش‌ها در کهگیلویه و بویراحمد ۱۵۰، بوشهر ۱۱۴ و چهارمحال و بختیاری حدود ۱۰۵ میلی متر بیشتر از نرمال بوده است.

بارندگی‌های تهران اما اگرچه از ابتدای زمستان تا کنون در محدوده نرمال بوده اما کم بارشی گسترده پاییز سبب شده تا میانگین بارش استان تهران از ابتدای سال زراعی تا کنون حدود ۴۰ درصد کمتر از نرمال باشد.

نگهداشت مهم‌تر از کاشت نهال است

سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس اظهار کرد: درختکاری مهم‌ترین مؤلفه برای بهداشت، حفاظت و ارتقای محیط زیست است و مقام معظم رهبری نیز به کاشت درخت تاکید دارند و تنها در مراسم و به‌صورت نهادین انجام نمی‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه این مهم به‌صورت سالانه انجام می‌شود، ادامه داد: طرح کاشت یک میلیارد نهال کار مهمی است و کشورهای بسیاری این کار را انجام می‌دهند و این امر در سطح گسترده برای جمهوری اسلامی ایران نیز ضروری است، اما نکته مهمی که در کنار کاشت نهال اهمیت دارد، نگهداشت درختان است. در بعضی مواقع با قوت مراسم کاشت انجام می‌شود و نگهداشت آن‌ها جدی گرفته نمی‌شود، اما مسئله نگهداشت اهمیت بسیار بالایی دارد و اگر به خوبی انجام نشود، کاشت هم بی‌فایده خواهد بود.

رفیعی تصریح کرد: درختان به همت سازمان منابع طبیعی کاشته خواهند شد، اما محافظت از آن‌ها را در صورتی که افراد علاقه داشته باشند، به خودشان واگذار خواهیم کرد.

کد خبر 645017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.