آغاز نشست وزرای خارجه گروه ۲۰ با یک دقیقه سکوت به احترام قربانیان زلزله

نشست وزرای امور خارجه گروه ۲۰ در دهلی‌نو، پایتخت هند با یک دقیقه سکوت به احترام قربانیان زلزله‌های هولناک اخیر در ترکیه و سوریه آغاز شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سوبراهمانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند در افتتاحیه این نشست اظهار کرد: پیش از آغاز نشست اجازه دهید به یاد بسیاری از افرادی که جان خود را در زلزله‌های مهیب اخیر در سوریه و ترکیه از دست دادند، یک دقیقه سکوت کنیم. ما صمیمانه به خانواده‌های این قربانیان تسلیت می‌گوییم.

این نشست دوروزه از روز چهارشنبه با حضور سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا، کین گانگ وزیر امور خارجه چین و دیگر مقامات آغاز شد. از آنجایی که هند در حال حاضر ریاست دوره‌ای گروه ۲۰ را برعهده دارد، ریاست این نشست در دستان جایشانکار است.

زلزله‌های ۷.۷ و ۷.۶ ریشتری و پس‌لرزه‌های آن‌ها ششم فوریه سال جاری میلادی، بخش‌هایی از ترکیه و سوریه را به شدت لرزاند و سبب تخریب گسترده مناطق، کشته شدن هزاران تن از مردم و زخمی شدن بسیاری دیگر شد. این فاجعه در ترکیه جان بیش از ۴۵ هزار تن را گرفت. وزارت بهداشت سوریه اعلام کرده که طبق آخرین آمار ۱۴۱۴ تن در بخش تحت کنترل دولت سوریه کشته شده‌اند اما سازمان ملل آمار تلفات این زلزله در سوریه را ۸۵۰۰ تن اعلام کرده است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز روز گذشته از ورود هیئت روسی به هند برای شرکت در این نشست خبر داده بود.

وی تاکید کرد: کار شروع شده است البته کارها از قبل آغاز شده بود اما این نشست‌ها به‌تازگی از روز چهارشنبه آغاز شد. هند در استقبال و پذیرایی از هیئت‌ها مهمان‌نوازی از خود نشان داده و در رابطه با سازماندهی این نشست نیز رفتار و رویکرد سازنده‌ای داشته است.

زاخارووا افزود: آمریکا از تشدید تنش‌ها در جهان حمایت می‌کند و دیپلماسی را به پشت پرده کشانده است. در نتیجه، در چنین شرایطی بسیار دشوار است که انتظار داشته باشیم نشستی میان سرگئی لاوروف و آنتونی بلینکن در حاشیه نشست گروه ۲۰ برگزار شود.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند نیز در افتتاحیه این نشست از طریق یک لینک ویدئویی گفت: جهان به گروه ۲۰ چشم دوخته است تا چالش‌های رشد و توسعه را کاهش دهد. در همه این زمینه‌ها، گروه ۲۰ ظرفیت ایجاد اجماع و ارائه نتایج ملموس را دارد.

وی افزود: ما نباید اجازه دهیم مسائلی که نمی‌توانیم آنها را حل کنیم، مانع دیگر مسائلی که قادر به حل آنها هستیم، شود.

مودی تصریح کرد: دعا می‌کنم شرکت‌کنندگان در این نشست از صفات و اخلاق تمدنی هند الهام بگیرند و نه بر آنچه که باعث اختلاف و دودستگی ما می‌شود، بلکه بر آنچه که همه ما را با یکدیگر متحد می‌سازد، تمرکز کنند.

وی ضمن اشاره به اینکه امروز چندجانبه‌گرایی در بحران است، گفت: معماری حکمرانی جهانی که پس از جنگ جهانی دوم شکل گرفت، قرار بود دو عملکرد مهم داشته باشد؛ یکی اینکه از طریق ایجاد تعادل در منافع رقابتی از جنگ‌های آتی جلوگیری کند و دوم اینکه همکاری‌های بین‌المللی در مورد مسائل مربوط به منافع مشترک را ترغیب کند.

مودی افزود: تجربه چند سال گذشته در بحبوحه بحران مالی، تغییر اقلیم، پاندمی، تروریسم، و جنگ‌ها به‌طور آشکار نشان می‌دهد که حکمرانی جهانی در هر دو محور شکست خورده است.

وی تصریح کرد: همچنین باید اذعان کنیم که تمام کشورهای در حال توسعه با پیامدهای فجیع این ناکامی مواجه هستند. پس از سال‌ها پیشرفت، ما امروز در خطر عقب‌گرد در اهداف توسعه پایدار هستیم.

نخست‌وزیر هند با اشاره به اینکه وزرای امور خارجه گروه ۲۰ در زمان اختلافات عمیق جهانی با یکدیگر دیدار می‌کنند، گفت: همه ما در خصوص اینکه این تنش‌ها چگونه باید حل شود، مواضع و دیدگاه‌های خود را داریم. با این حال، ما به عنوان اقتصادهای پیشروی جهان مسئولیت آنهایی را نیز که در این اتاق حضور ندارند، برعهده داریم.

کد خبر 644898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.