زاینده‌رود درد مشترک مردم ایران است

کارگردان نمایش «حسنک» از تبریز گفت: علت پرداختن به موضوع زاینده‌رود در این نمایش، درد مشترک بحران آب بین مردم آذربایجان در دریاچه ارومیه و مردم اصفهان در رودخانه زاینده‌رود است.

مهدی صالحیار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، پیرامون حضور نمایش «حسنک» در بخش ویژه جشنواره «خندستان» با محوریت زاینده‌رود اظهار کرد: زاینده‌رود درد مشترک مردم ایران و دغدغه‌ای ملی است که باید همواره تا رفع مشکلات آن، با روش‌های مختلف به این موضوع پرداخته شود.

وی افزود: داستان نمایش «حسنک» برگرفته از داستان‌های قدیمی است؛ در این نمایش، داستان با ورژن امروزی و به سبک نمایش‌های ایرانی و با به چالش کشیدن بحران آب و حقابه کشاورزان اجرایی می‌شود.

کارگردان نمایش «حسنک» تصریح کرد: در این نمایش ابوالفضل رضایی، آیتک مطلوبی، رضا غفاری، پویا معصومی، سما سیمرغی و علی مجیدپور به ایفای نقش می‌پردازند.

وی که دارای ۲۰ سال سابقه کار هنری را در زمینه تئاتر دارد، افزود: نمایش خیابانی «حسنک» سی‌امین اثر تولیدی من به‌شمار می‌رود و تاکنون نیز با کارهای دیگری در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی و داخلی و چندین فستیوال خارج از کشور حضور یافته‌ام.

صالحیار خاطرنشان کرد: علت پرداختن به موضوع زاینده‌رود درد، مشترک بحران آب بین مردم آذربایجان در دریاچه ارومیه و مردم اصفهان در زاینده‌رود است.

وی اضافه کرد: استان آذربایجان نیز با بحران خشکسالی در دریاچه ارومیه مواجه است و این درد مشترکی بین زاینده‌رود و دریاچه ارومیه و مردمان این مناطق است، از طرفی هر برنامه‌ای که برای رفع این مشکل در دستور کار دولت بوده بدون نتیجه باقی مانده است و در تمام کشور نیز بحران کم‌آبی وجود دارد، پس شرکت در جشنواره خندستان و در بخش ویژه زاینده‌رود، نیازی اساسی بود که انجام شد.

کارگردان نمایش «حسنک» گفت: بحران آب در زاینده‌رود و دریاچه ارومیه و درواقع در تمام کشور، مشکلاتی را در زمینه‌های مختلف کشاورزی ایجاد کرده که همین مسائل موجب بروز مشکلاتی در زندگی مردم شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه رسالت هنر اطلاع‌رسانی و آگاه سازی است و نمایش خیابانی نیز با مردم ارتباط مستقیمی برقرار می‌کند، هدف از تولید نمایش «حسنک» اطلاع‌رسانی درباره بحران آب و توجه ویژه به زاینده‌رود است.

صالحیار خاطرنشان کرد: اجرای نمایش خیابانی منجربه ارتقای سطح شعور فرهنگی جامعه خواهد شد که تأثیر آن در نسل‌های آینده بروز خواهد کرد، در آینده نیز با نسلی فرهیخته مواجه خواهیم شد که دغدغه محیط زیست را دارند.

وی تصریح کرد: جشنواره «خندستان» با محوریت زاینده‌رود زیرساختی برای اهمیت دادن نسل‌های جوان به محیط زیست و آب است؛ بنابراین انجام چنین فعالیت‌های هنری در ارتباط با زاینده‌رود که موضوعی ملی است و در بسیاری از شهرهای دیگر هم به نوع دیگری این معضل وجود دارد امری ضروری است که مسئولان برگزارکننده جشنواره به آن پرداخته‌اند.

کد خبر 644843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.