نگاه تخصصی جشنواره «خندستان» به توسعه و تقویت تئاتر محیطی در کشور

«یک بازیگر تئاتر و سینما گفت: نمایش محیطی که لازمه تئاتر است، می‌تواند مثمر ثمر و آگاهی‌دهنده باشد، مشروط به اینکه اخته نشود و حرفی برای گفتن داشته باشد. جشنواره خندستان در این زمینه بسیار تأثیرگذار است، به شرط اینکه در شهرستان‌ها و استان‌های دیگر هم تکرار شود.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، پنجمین دوره جشنواره ملی تئاتر کمدی «خندستان» با ارسال بیش از ۴۰۰ اثر نمایشی کمدی از ۲۸ استان کشور و منتخب‌شدن ۴۰ اثر در بخش‌های صحنه‌ای و محیطی از ششم اسفندماه آغاز به کار کرد؛ جشنواره‌ای که به‌زعم برخی از کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه تئاتر کشور از اهمیت بالایی برخوردار بوده و به‌خوبی توانسته است به کارکردهای علمی خود بپردازد.

یکی از این صاحب‌نظران رضا فیاضی بازیگر، نویسنده، صداپیشه و کارگردان تئاتر است که در پنجمین دوره جشنواره ملی تئاتر کمدی خندستان در اصفهان به‌عنوان داور بخش نمایش‌های محیطی حضور دارد.

خبرنگار ایمنا پیرامون وضعیت تئاتر محیطی با این هنرمند به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

تئاتر محیطی چه ویژگی‌هایی دارد و چرا باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد؟

زمانی‌که کاری بین توده مردم می‌رود و با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند، حتی اگر همراه با یک شوخی باشد، وقتی عامه مردم را به سمت خود می‌کشد مانند نمایش‌های نقالی و محیطی، مردم به حرف نمایش محیطی گوش می‌کنند و این‌گونه جذب کردن مردم خوب و اثرگذار است.

درگذشته یک دوره نمایش‌های کارگری وجود داشت که گروه‌های نمایشی وارد کارخانه‌ها می‌شدند و برای کارگران نمایش اجرا می‌شد و اهداف سیاسی و اجتماعی خود را به آن‌ها منتقل می‌کردند. کاری که نمایش محیطی با یک هدف مشخص انجام می‌دهد در سالن تئاتر صحنه‌ای وجود ندارد، زیرا در نمایش صحنه‌ای یک موقعیت دیگری دارد و تماشاگر به‌قصد دیدن آن نمایش می‌رود و در نمایش محیطی به‌قصد نزدیک‌شدن به مردم کار انجام می‌شود.

علت کمتراجراشدن تئاترهای محیطی طی دهه‌های اخیر چیست؟

تئاتر محیطی همراه با یک هدف سیاسی است. اوایل انقلاب تئاتر محیطی زیاد بود و هنرمندان خود را موظف می‌دانستند و با اهداف سیاسی کار انجام می‌دادند، اما بعدها کمتر شد.

در آن دوران گروه‌های مختلفی با اهداف سیاسی به این نمایش ورود می‌کردند. هم‌اکنون شهرداری اصفهان برای برگزاری نمایش محیطی همت خوبی انجام داده و جشنواره خندستان یک اقدام مثبت است؛ زیرا مردم در این شرایط نیاز به خندیدن دارند و خنده نیاز اجتماعی ما است.

آیا تئاترهای محیطی می‌تواند در ایجاد علاقه‌مندی مردم به دیدن نمایش تأثیرگذار باشد؟

اگر درست انجام شود و بتواند حرف مردم را بیان کند، تأثیرگذار خواهد بود زیرا تئاتری دارای تفکر است که هدفی دارد یا به‌صورت نشاط‌آفرینی یا باهدف دیگر اجتماعی اجرا می‌شود. به‌طورمثال نمایشی که درباره محیط‌زیست اجرا می‌شود، حرف مردم و اندیشه تفکربرانگیزی را بیان می‌کند، با این تلنگر که مردم محیط زیست را دوست دارند. تئاتر محیطی با هدف اجرا می‌شود و دغدغه خنداندن مردم یا بیان مشکلات جامعه را دارد.

تئاتر محیطی با چه آسیب‌هایی مواجه است؟

نمایش سیاه‌بازی زمانی که رونق داشت، پنجه تیزش متوجه مسئولان بود و با این هدف شکل گرفت و به‌تدریج اخته شد، اما دیگر آن کاربرد را نداشت و آن انگیزش را به وجود نمی‌آورد، بعدها آن جذابیت تئاتر سیاه‌بازی را هم از دست داد. نمایش محیطی هم تا زمانی که زبان مردم باشد مورد استقبال است، تا زمانی که نتواند حرف دل مردم باشد و آگاهی‌دهنده نباشد آسیب می‌بیند.

جشنواره خندستان چقدر در توسعه تئاتر محیطی تأثیرگذار است؟

نمایش محیطی لازمه تئاتر است و می‌تواند مثمر ثمر و آگاهی‌دهنده باشد مشروط بر اینکه اخته نشود و حرفی برای گفتن داشته باشد. جشنواره خندستان در این زمینه بسیار تأثیرگذار است، مشروط بر اینکه در شهرستان‌ها و استان‌های دیگر هم تکرار شود.

کد خبر 644835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.