خام‌فروشی گریبانگیر «کانی‌شناسی» است

یک دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: درصورتی‌که قصد داشته‌باشیم از خام‌فروشی جلوگیری کنیم، باید به سمتی هدایت شویم که بتوانیم از علم کانی‌شناسی در تغییرات و تبدیلات ساختاری یا ترکیب کانی‌های مختلف به بهترین شکل استفاده کنیم تا به ترکیبات اقتصادی دست‌ یابیم.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به جایگاه علم کانی‌شناسی در ایران و پتانسیل این کشور، اظهار کرد: ایران در حوزه کانی‌شناسی از منابع بسیاری زیادی برخوردار است و قطعاً می‌توان با اکتشاف و استخراج این منابع به توسعه کشور کمک کرد.

وی افزود: با وجود منابع غنی که در ایران وجود دارد، متأسفانه طی چند دهه گذشته در مقایسه با دیگر کشورهای جهان، رکودی در مطالعات کانی‌شناسی کشور ایجاد شده است.

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: فعالیت‌ها و سیاست‌های کنونی کشور در حوزه کانی‌شناسی جلوگیری از خام‌فروشی است، اما در ایران بسیاری از شعارهایی که مطرح می‌شود، عملیاتی نمی‌شود.

وی در رابطه با سیاست ایران در زمینه جلوگیری از خام‌فروشی، گفت: در ایران اقداماتی مانند جلوگیری از خام‌فروشی منابع طبیعی و تشویق افراد برای تبدیل مواد معدنی به ارزش افزوده بسیار مورد توجه قرار گرفته و همواره صرفاً مطرح می‌شود.

نصراصفهانی تاکید کرد: درصورتی‌که قصد داشته‌باشیم از خام‌فروشی جلوگیری کنیم، باید به‌سمتی هدایت شویم که بتوانیم از علم کانی‌شناسی در تغییرات و تبدیلات ساختاری یا ترکیب کانی‌های مختلف به بهترین شکل استفاده کنیم تا به ترکیبات اقتصادی دست‌یابیم.

وی تصریح کرد: درواقع با علم کانی‌شناسی می‌توانیم مواد معدنی را به مواد اقتصادی تبدیل کنیم. برخی از ترکیبات از نظر طبیعی ارزش اقتصادی ندارند، اما به واسطه علم کانی‌شناسی می‌توان با ایجاد تغییر در ساختار آن‌ها به مواد ارزشمندتری دست‌یافت.

کد خبر 644803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.