ادبیات پایداری یکی از مصادیق جهاد تبیین است

رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: ادبیات پایداری، ادبیاتی معناگرا، متعهد و دارای رسالت اجتماعی و یکی از مصادیق جهاد تبیین است.

به گزارش ایمنا و به نقل از دفاع‌پرس، حسین اکبری‌فرد صبح امروز _چهارشنبه دهم اسفندماه_ در دهمین کنگره سراسری ادبیات پایداری که به همت دانشگاه شهید باهنر و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان برگزار شد، اظهار کرد: باید از انجمن ادبی دفاع مقدس که در رسیدن این کنگره به این مرحله خوب تلاش کرده است.

وی با بیان اینکه اصطلاح مقاومت و پایداری از چنان گستره مفهومیِ وسیع برخوردار است که در تمام عرصه‌های زندگی مردم همیشه حضوری تأثیرگذار داشته است؛ افزود: مؤلفه‌های ادبیات پایداری را با دو عنصر می‌توان تبیین کرد.

اکبری‌فرد ادامه داد: اول مبارزه و ستیز با چیزهای ناپسندی است که وجود آن‌ها تهدیدی برای زندگی شرافتمندانه محسوب می‌شود و دوم، مقاومت و تاب‌آوری در برابر اعمال قدرت نامشروع یا مقاومت در دفاع از چیزهایی است که در زندگی، مفید قلمداد می‌شود و بدون آن زندگی معنای ارزشمند خود را از دست می‌دهد.

وی با افزودن این مطلب که نوعی اعتراض نیز در مفهوم ادبیات پایداری نهفته است؛ گفت: نفی و نهی و اعتراض و نقد می‌تواند متعلقات گوناگون داشته باشد و همین دلیل پردامنه بودن ادبیات پایداری است و کارکردهای ادبیات پایداری هم در همین مفهوم نهفته است‌.

رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان افزود: ادبیات پایداری، ادبیاتی معناگرا و متعهد و دارای رسالت اجتماعی است که می‌خواهد چیزی را تغییر دهد و از این رو بازتاب مسائل اجتماعی در آن برجسته است و شاعران و پژوهشگران در تلاش برای نشان دادن راهی برای اصطلاح این مسائل هستند.

وی پرداختن به اوضاع نابسامان اقتصادی اعم از فقر و خالی بودن سفره‌های مردم را یکی دیگر از جلوه‌های دیگر ادبیات پایداری نام برد که مسئولان را به فکر فرو می‌برد و گفت: از این رو ادبیات پایداری تنها به بیان امور ذوقی اکتفا ندارد و واقعیات اجتماعی، ادبیات پایداری را سرشار از موضوعات کاربردی کرده است.

اکبری‌فرد خاطرنشان کرد: ادبیات پایداری ضمن بهره‌گیری از دانش‌های گوناگون که آن را دستمایه تولید اثر قرار می‌دهد، به دفاع از هویت ملی و دینی می‌پردازد و خود به عنوان نوعی کنش به ایفای نقش می‌پردازد و اگر ادبیات به کمک وقایع اجتماعی نیاید این مسائل به تدریج به فراموشی سپرده می‌شود.

وی افزود: ادبیات پایداری یکی از مصادیق جهاد تبیین است، زیرا جهاد تبیین به معنای روشنگری و رفع ابهام است و هدف اصلی آن مبارزه با دشمن و وسوسه‌های او است که به فرموده رهبری فریضه قطعی و فوری است.

رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان اضافه کرد: جلوگیری از تحریف حقایق تاریخی از دیگر اهداف جهاد تبیین است زیرا رسانه‌ها به دلیل نفوذ در برابر اقشار مختلف جامعه به راحتی و با ساختن دروغ‌های به ظاهر درست و با مغالطه کاری به تحریف حقایق تاریخی پرداخته و تنها با جهاد تبیین می‌توان با این تحریف‌ها مبارزه کرد.

این مسئول ایجاد گفتمان را از دیگر نتایج جهاد تبیین دانست و گفت: تبیین باعث شکل‌گیری گفتمان در جامعه می‌شود و نیز حفظ پشتوانه اجتماعی است که موجب حضور مردم در صحنه‌های اجتماعی و سبب از بین رفتن مشکلات اجتماعی و سختی‌های زندگی مردم خواهد شد.

اکبری‌فرد خاطرنشان کرد: ادبیات پایداری امیدبخش و وحدت‌آفرین حوزه‌های گوناگون فکری است و اقشار مختلف جامعه را به هم پیوند می‌دهد و جهاد تبیین ریشه در سیره فردی و اجتماعی همه انبیا و اولیای الهی دارد؛ از مهم‌ترین وظایف انبیا زدودن جهل و قراردادن مردم در مسیر عبودیت و بندگی خدا بوده و بخش مهمی از فعالیت پیامبران و اولیای الهی در جهت آگاه ساختن بشر بوده است.

وی متذکر شد: محور اصلی کنگره ادبیات پایداری در عرصه جهاد تبیین پاسخ‌گوی یکی از نیازهای ملت در روزگار پیش رو است، ان‌شاءالله جامعه دانشگاهی ما از ثمرات این حرکت عظیم برخوردار شوند.

کد خبر 644622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.