رئیس فدراسیون هندبال دست خالی و تنها کار می‌کند / وویویچ برای همه ما یک رفیق بود!

"احساس می‌کنم پاکدل دست خالی و تنها کار می‌کند شاید باشگاه‌ها به او کمک کنند، اما وزارت ورزش و جوانان حمایتی نمی‌کند. تیم ملی هندبال ایران پاداش صعود به جام جهانی را هنوز از وزارت ورزش دریافت نکرده و قول‌هایی که به ما دادند، عملی نشده است."

به گزارش خبرنگار ایمنا، تیم ملی هندبال ایران در رقابت‌های جام جهانی با تیم‌های شیلی، مونته‌نگرو و اسپانیا در یک گروه قرار داشت که ملی‌پوشان کشورمان با پیروزی برابر شیلی موفق شدند برای نخستین بار به مرحله اصلی مسابقات قهرمانی جهان صعود و تاریخ‌سازی کنند. در این مسابقات محمد سیاوشی، دروازه‌بان تیم ملی ایران به دلیل سیوهای خوبی که داشت به عنوان یکی از امتیازآورترین بازیکنان ایران انتخاب شد. محمد سیاوشی یکی از دروازه‌بانان تأثیرگذار ایران در رقابت‌های جام جهانی بود که عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشت، وی سه فصل است که با باشگاه سپاهان قرارداد دارد و سال گذشته همراه طلایی‌پوشان مقام قهرمانی لیگ برتر هندبال را کسب کرد.

خبرنگار ایمنا گفت‌وگویی با محمد سیاوشی، دروازه‌بان تیم ملی هندبال درباره مسابقات جهانی و باشگاه سپاهان انجام داده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

برابر شیلی نتیجه بازی را برگرداندیم

در مسابقات جهانی هندبال مقابل شیلی بازی زیبا و لذت‌بخشی داشتیم، پیش‌بینی نمی‌کردیم این تیم را ببریم، اما چند ماه بود که برای آن تمرین کرده بودیم و همه می‌خواستند تا در این بازی پیروز شویم همچون زمانی که عربستان و کویت را شکست دادیم. شیلی هم برای صعود از گروه به پیروزی برابر ما نیاز داشت. بازیکنان شیلی ابتدای بازی غافلگیر شدند و در نیمه اول عقب افتادند، اما در نیمه دوم بازی خوبی ارائه دادند، ما سه گل عقب افتادیم و پنج دقیقه به پایان بازی مانده بود که به بازیکنان گفتم شما در حمله خوب کار کنید، گل بزنید و دروازه هم با من، در ادامه یک پنالتی برای شیلی گرفته شد که آن را دفع کردم. آن‌ها بازیکنان گلزنی داشتند. در صحنه آخر توپ دیگری گرفتم و نتیجه بازی را برگرداندیم. برابر تیم‌های مونته‌نگرو و لهستان هم باید پیروز می‌شدیم. بازی با مونته‌نگرو بسیار حساس بود، زیرا سرمربی ما اهل این کشور بود.

صابر حیدری جسارت به خرج داد

از بازی صابر حیدری در رقابت‌های جهانی هندبال لذت بردیم، من بزرگترین و صابر کوچک‌ترین بازیکن تیم ملی از لحاظ سن بودیم. مقابل لهستان ۱۶ سیو داشتم و می‌خواستم اگر به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شدم، جایزه خود را به صابر بدهم زیرا ما به جسارت چنین بازیکنانی نیاز داریم. از اولین اردویی که او حضور پیدا کرد، وویویچ گفت این بازیکن تنها کسی است که جسارت دارد، من هم گفتم پس برای جام جهانی صابر را بیاور و سرمربی تیم گفت تا اردوی آخر صبر کن. فکر می‌کردیم در اردوی آخر خط می‌خورد، اما زمانی که فدراسیون هندبال اعلام کرد ۲۰ بازیکن می‌بریم، مطمئن شدیم نام صابر در لیست قرار دارد و وویویچ هم جواب اعتمادش را گرفت.

وویویچ برای ما یک رفیق است!

در مسابقات جهانی همه به سرمربی ما نگاه می‌کردند و آنجا حتی استیل و راه رفتن وویویچ هم تغییر کرد و غرور خاصی داشت. سرمربیان اسلوونی و مونته‌نگرو از شاگردان وویویچ بودند. زمانی که مانوئل می‌خواست از تیم ملی برود، من مخالف بودم زیرا از نظر اخلاقی مرد فوق‌العاده‌ای بود، اما تصمیم خودش بود که جدا شود. زمانی که در فدراسیون هندبال بودم و می‌پرسیدم قرار است چه کسی هدایت تیم ملی هندبال را برعهده بگیرد، همه می‌گفتند او جزو ۱۰ مربی برتر دنیا است. وقتی وویویچ معرفی شد بسیاری از افراد می‌گفتند این مربی عصبی است و مخالف او بودند، اما بعدها متوجه شدیم هر مربی‌ای که به ایران می‌آید عصبی می‌شود زیرا سطح هندبال ما نزدیک به اروپا نیست.

وویویچ خارج از زمین اخلاق خوبی دارد و همچون یک رفیق است. وقتی به ایران آمد تمام بازی‌های لیگ را رصد کرد، بازیکنان جوانی که فکرش را نمی‌کردند به اردوی تیم ملی دعوت کرد و همه را شناخت، ۲۰ نفر را هم برای مسابقات جهانی انتخاب کرد، اما این انتخاب دلیل بر آن نیست که ما بهتر از سایر بازیکنان لیگ برتر هندبال بودیم.

رئیس فدراسیون هندبال دست خالی و تنها کار می‌کند/وویویچ برای همه ما یک رفیق بود!

کامیار طاهری از لیست کمک‌های وویویچ جا ماند

به نظرم همه بازیکنان می‌توانند به تیم ملی دعوت شوند زیرا وقتی در تیم ملی حضور دارند انگیزه هم بیشتری دارند و بازی بهتری ارائه می‌دهند. کامیار طاهری بازیکن خوبی است، اما زمانی که وویویچ برای تماشای بازی سپاهان آمد این بازیکن مصدوم بود و به کمک‌های خود گفته بود تا لیست خود را ارائه بدهند که کامیار از لیست جا ماند؛ در اردوی آخر خود وویویچ به او گفت که "تو را دیر دیدم."

تا روزی که مفید باشم بازی می‌کنم

زمانی یک بازیکن از ورزش خداحافظی می‌کند که دیگر نتواند به تیمش کمک کند، من هم تا زمانی که بتوانم به تیم ملی و تیم باشگاهی کمک کنم، بازی می‌کنم و اگر روزی نتوانم کمک کنم، مطمئن باشید خداحافظی خواهم کرد.

سال ۱۴۰۲ ترافیک مسابقات داریم

خردادماه مسابقات باشگاه‌های جهان را داریم، بعد از آن جام جهانی نوجوانان است که اگر در آن حضور پیدا کنم به عنوان مربی دروازه‌بانان اعزام می‌شوم. در مهرماه رقابت‌های هانگژوی چین برگزار خواهد شد و در آبان‌ماه مقدماتی المپیک را داریم. در بهمن‌ماه هم مسابقات مقدماتی جام جهانی برگزار خواهد شد و به این ترتیب ترافیک رقابت‌ها را داریم.

هیجان مربیگری بیشتر از بازیگری است

از زمان سرمربیگری رهبری در تیم ملی هندبال نوجوانان به عنوان مربی دروازه‌بانان این رده انتخاب شدم و زمانی که او استعفا داد، فدراسیون کادر را حفظ کرد و به دلیل اینکه با رحیمی‌زاده، سرمربی جدید تیم ملی نوجوانان، هم‌باشگاهی بودم، ماندگار شدم و تجربه خوبی کسب کردم. در بازی مقابل بحرین به دروازه‌بانانم گفتم در این دیدار دو توپ را هم که بگیرید نتیجه بازی به نفع ما می‌شود زیرا بازیکنان خود گلزنی می‌کنند و تیم‌ها پا به پای هم پیش می‌آیند و همین اتفاق را هم رقم زدند که بسیار لذت‌بخش بود. هیجان مربیگری بیشتر از بازیکنی است، زمانی که دروازه‌بانمان پنالتی مقابل بحرین را گرفت، من فقط می‌دویدم، وقتی به شاگرد خود نکته‌ای را می‌گویی و او هم رعایت می‌کند، حس خوبی دارد.

رهبری بازیکنان خوبی پرورش می‌دهد

سپاهان امسال یک اقدام خوب انجام داد و رهبری را برای تیم‌های پایه سپاهان انتخاب کرد و مطمئن هستم این مربی زمانی که باشد چندین بازیکن همچون الله‌کرم استکی و صابر حیدری پرورش می‌دهد. الله‌کرم استکی در حال حاضر تیم کازرون بازی می‌کند. دوست داشتم این فصل در سپاهان بازی می‌کرد، زیرا بازیکنی که محصول یک باشگاه است بهتر است از همان باشگاه، بازی را کنار بگذارد. امیدوارم او این فصل از بازی‌های لیگ خداحافظی نکند و فصل آینده در خانه خود بازی را کنار بگذارد.

رئیس فدراسیون هندبال دست خالی و تنها کار می‌کند/وویویچ برای همه ما یک رفیق بود!

رئیس فدراسیون هندبال به بازیکنان روحیه می‌دهد

حضور پاکدل، رئیس فدراسیون هندبال همراه تیم ملی از عربستان شروع شد. این فرد کنار همه تیم‌های خود است و از نیروی جوانی که دارد برای کمک به تیم‌هایش استفاده می‌کند. ما هرچه به بازیکن بگوییم رئیس فدراسیون قول پاداش داده است، بازیکن می‌گوید خود رئیس فدراسیون کجا است؟ اما وقتی پاکدل را می‌بینند که آمده و برای آن‌ها ارزش قائل شده است روحیه بیشتری می‌گیرند و نتیجه این اقدامات رئیس فدراسیون هندبال شده حضور ۹ تیم در رده‌های مختلف سنی برای جام جهانی، در این ۲۳ سالی که هندبال بازی کردم چنین اتفاقی را در هیچ رشته ورزشی ندیدم.

وزارت ورزش به هندبال هم توجه کند

احساس می‌کنم پاکدل دست خالی و تنها کار می‌کند شاید باشگاه‌ها به او کمک کنند، اما وزارت ورزش و جوانان حمایتی نمی‌کند. تیم ملی هندبال ایران پاداش صعود به جام جهانی را هنوز از وزارت ورزش دریافت نکرده است. قول‌هایی به ما دادند که عملی نشده است، تنها فدراسیونی که پاداش تمام بازی‌ها را پرداخت کرده فدراسیون هندبال بوده است. از رقابت‌های عربستان، جام جهانی و پس از دومی نوجوانان در آسیا برگشتیم، اما از طرف وزارت ورزش هیچکس حتی به فرودگاه هم نیامد. با این رفتارها بازیکنان جوان را نسبت به هندبال دلسرد می‌کنند. منکر زحمت فوتبالیست‌ها نیستیم، آن‌ها هم تلاش می‌کنند، اما اگر به بازیکنان فوتبال برای پیروزی برابر ولز پاداش دادید به ما نیز برای صعود به جام جهانی در حد رشته‌ای که داریم، پاداش بدهید مگر هندبال چه چیزی کم دارد.

اگر باشگاه‌ها هزینه نکنند، بازیکنان لژیونر می‌شوند

بازیکنان در جام جهانی برای دیده شدن می‌آیند تا بتوانند در تیم‌های اروپایی بازی کنند، بازیکنان ما جوان هستند و بسیار دیده می‌شوند. بعد از لیگ امسال اگر باشگاه‌ها نخواهند در هندبال هزینه کنند، حدود شش الی هفت بازیکن راهی کشورهای دیگر می‌شوند و برای بازی‌های تیم ملی آن‌ها را کمتر در اختیار داریم. زمانی ۱۱ نفر از بازیکنان تیم ملی لژیونر بودند و تنها در اردوهای آخر می‌توانستیم از آن‌ها استفاده کنیم.

رئیس فدراسیون هندبال دست خالی و تنها کار می‌کند/وویویچ برای همه ما یک رفیق بود!

نیاز به اردوهای برون‌مرزی داریم

زمانی که بتوانیم برای سنین پایه از مربی خارجی خوب استفاده کنیم تا همه نکات را به بازیکنان خردسال آموزش دهد و مسابقات تدارکاتی برون‌مرزی برای تیم ملی بزرگسالان داشته باشیم تا بازیکنان مقابل تیم‌های بزرگ بازی کنند و تمرین آن‌ها را ببینند، می‌توانیم هندبال کشورمان را ارتقا دهیم و در جام جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

از سن کم دوست داشتم همیشه در سپاهان بازی کنم و این آرزوی هر هندبالیستی است زیرا هر زمان سپاهان در هندبال فعالیت خوبی داشته، این رشته رشد بیشتری کرده است. بازیکنی مانند افشین صادقی وقتی می‌بیند در ایران یک باشگاه وجود دارد که قرارداد خوبی با بازیکنان منعقد می‌کند و به بازیکنان اهمیت می‌دهد، کشور کویت را رها می‌کند و در کشور خود برای سپاهان بازی می‌کند.

اگر روزی می‌خواستم در رشته‌ای دیگر بازی کنم آن بسکتبال بود!

از زمانی که به اصفهان آمدم و برای ذوب‌آهن بازی کردم هدفم حضور در تیم سپاهان بود. در حال حاضر سه سال است برای این تیم بازی می‌کنم. باشگاهی که ۱۰ ملی‌پوش را در اختیار می‌گیرد، هیچ تیمی در آسیا حریف آن نیست. اگر فوتبال سپاهان نتیجه بگیرد حال دل همه خوب می‌شود، برند یک باشگاه فوتبال آن است، اما در سپاهان بین رشته‌های خود فرق نمی‌گذارند و اگر پاداشی به فوتبالیست‌ها می‌دهند، به ما هم در حد رشته خودمان پرداخت می‌کنند.

اگر روزی به جای هندبال می‌خواستم در رشته دیگری فعالیت کنم، آن رشته بسکتبال بود زیرا از کودکی با برادرم بازی می‌کردیم، به شکلی که کسی جرئت نمی‌کرد با ما بازی کند زیرا بازی فیزیکی داشتیم.

محمد سیاوشی در پایان سخنانش، توصیف خود از کلمات زیر را این گونه بیان کرد:

وویویچ: پیرمرد باحال

رحیمی‌زاده: رفیق خوب

پاکدل: زحمتکش

علی رحیمی: هم‌پستی خوب

محمد سیاوشی: امیدوار، استوار

کد خبر 644572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.