افزایش ۲۲ درصدی تلفات غرق‌شدگی/ تلفات مسمومیت با قرص برنج کاهش یافت

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان از افزایش ۲۲ درصدی تلفات غرق‌شدگی و کاهش تلفات مسمومیت با قرص برنج، خبر داد.

منصور فیروزبخت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تعداد مردان فوت شده در پی غرق‌شدگی طی ۱۰ ماهه سال جاری، برابر با ۴۳ نفر و تعداد زنان برابر با ۱۲ نفر ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، شاهد ۲۲.۲ درصد افزایش هستیم.

وی افزود: از آمار تلفات بیان شده در ۱۰ ماهه سال جاری، ۱۲ نفر در استخرهای کشاورزی، ۱۲ نفر در کانال‌های آب ،۱۱ نفر در رودخانه، ۱۰ نفر در استخرهای شنا، پنج نفر در چاه، یک نفر در دریا و چهار نفر در سایر مکان‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان تصریح کرد: در ۱۰ ماهه سال جاری ۱۶ نفر به دلیل مسمومیت با قرص برنج در استان جان خود را از دست دادند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که برابر با ۲۴ نفر بوده، کاهش داشته است. از تعداد تلفات مسمومیت با قرص برنج در ۱۰ ماهه سال جاری، ۱۳ نفر مرد و سه نفر زن بوده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تاکنون مکانیسم دقیق بروز اثرات سمی فسفید آلومینیوم در انسان شناخته نشده، هیچ پادزهر اختصاصی در درمان مسمومیت حاد با آن وجود ندارد و اقدامات درمانی تنها شامل اقدامات حمایتی _ علامتی است. از لحاظ زمان بروز علائم و نشانه‌های بالینی نیز پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از مصرف خوراکی قرص فسفید آلومینیوم، نشانه‌های مسمومیت ظاهر می‌شود و در مدت کمتر از شش ساعت ممکن است مرگ رخ دهد.

فیروزبخت گفت: در صورت مسمومیت خوراکی، علائم تحریکی دستگاه گوارش شامل تهوع، استفراغ و دردهای شکمی است. بیشتر مرگ‌ومیرها در خلال ۱۲ تا ۲۴ ساعت اولیه مسمومیت اتفاق افتاده و به‌طورمعمول ناشی از ایست قلبی _ تنفسی است و مرگ‌ومیر بعد از ۲۴ ساعت، بیشتر ناشی از نارسایی کبدی و کلیوی است. علائم بالینی در این نوع مسمومیت، ناشی از درگیری سیستم قلبی‌وعروقی، گوارشی، عصبی و ریوی است.

کد خبر 644391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.