افزایش سرمایه بانک‌ها از محل تسعیر ارز یک سود موهومی است

یک اقتصاددان گفت: در ارزیابی‌های مجدد دارایی‌های بانک‌ها یکی از اقلام نرخ تسعیر ارز است که در کنار املاک و مستغلات به کار برده می‌شود. این سود ناشی از عملیات واقعی اقتصادی نبوده، تولیدی اتفاق نیفتاده یا خدمتی ارائه نشده است، سود ناشی از تسعیر ارز فقط در عملیات حسابداری اعمال می‌شود.

سیدعزیز آرمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تسعیر ارز یکی از ابزارهایی است که با توجه به تغییرات نرخ ارز در سال‌های اخیر، بانک‌ها برای افزایش سرمایه از آن بهره برده‌اند. بانک مرکزی نرخ تسعیر ارز را براساس فرمول‌هایی که در اختیار دارد، اعلام می‌کند که در شش ماه اخیر نرخی اعلام نشده است.

وی افزود: سودی که از این طریق بانک‌ها اعلام می‌کنند، موهومی است. البته این سود در صورت‌های مالی لحاظ شده و بانک‌ها برای افزایش سرمایه از آن استفاده می‌کنند. این سود یکی از آیتم‌های بی‌کیفیتی است که در نهایت به عنوان سرمایه از آن یاد می‌شود.

این اقتصاددان گفت: در ارزیابی‌های مجدد دارایی‌های بانک‌ها یکی از اقلام نرخ تسعیر ارز است که در کنار املاک و مستغلات به کار برده می‌شود. این سود ناشی از عملیات واقعی اقتصادی نبوده تولیدی اتفاق نیفتاده یا خدمتی ارائه نشده است. سود ناشی از تسعیر ارز فقط در عملیات حسابداری اعمال می‌شود.

آرمن اضافه کرد: این سود قابل توزیع بین سهامداران نیست و به نوعی حساب‌سازی است که شکل ظاهری ترازنامه‌های بانک و کفایت سرمایه را تغییر می‌دهد.

وی تصریح کرد: بانک‌های ما زیان انباشته زیادی دارند که با اقدامات این‌چنینی و ارزیابی مستغلات آن را جبران می‌کنند. اما این سودها از نظر اقتصادی معنایی نداشته و پشتیبانی ندارد.

این اقتصاددان گفت: همچون افزایش ارزش دارایی‌هایی همچون طلا و دلار ممکن است فرد را ثروتمندتر کرده باشد اما در واقع میزان دارایی‌های او تغییری نکرده است. بانک‌ها از نظر حسابداری فقط زیان خود را پوشش می‌دهند اما از نظر اقتصادی اتفاقی نیفتاده است.

آرمن خاطرنشان کرد: این نرخ با نظارت بانک مرکزی و با میانگین‌گیری از نرخ ارز در شش ماه تعیین می‌شود.

کد خبر 644363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.