پالس‌های مثبت برجامی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه، نهم اسفندماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «درمان، آموزش و مسکن سه اولویت محلات کم‌برخوردار» نوشت: معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح نمایشگاه دستاوردهای طرح توانمندسازی ۲۰۲۰ محله بر ضرورت تأمین مسکن و ارائه خدمات آموزشی، حمایتی و درمانی در مناطق و محلات کم‌برخوردار تأکید کرد و گفت: باید به بخش‌های کم‌برخوردار و حاشیه شهرها توجه ویژه‌ای شود و برای این محلات اولویت‌های خاص قائل باشیم، چراکه آینده و پیشرفت کشور بستگی به آینده‌سازان در این مناطق دارد.

معاون اول رئیس‌جمهور بر ضرورت تأمین مسکن و ارائه خدمات آموزشی، حمایتی و درمانی در مناطق و محلات کم‌برخوردار تأکید کرد و گفت: باید به بخش‌های کم برخوردار و حاشیه شهرها توجه ویژه‌ای شود و اولویت‌های خاص قائل باشیم چراکه آینده و پیشرفت کشور بستگی به آینده‌سازان در این مناطق دارد.

محمد مخبر در آئین افتتاح نمایشگاه دستاوردهای طرح توانمندسازی ۲۰۲۰ محله که در نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب برگزار شد، با بیان اینکه طرح توانمندسازی محلات کم برخوردار که در دولت سیزدهم آغاز شده طبق فرمایشات مقام معظم رهبری یک حرکت جهادی و مبارک است و باید دست‌اندرکاران این اقدام مهم در حداقل زمان در راستای ارائه خدمات و زیرساخت‌های مورد نیاز مردم این مناطق حرکت کنند، گفت: در سرزمین جمهوری اسلامی ایران هر فرد ایرانی سهمی از مواهب کشور دارد و حکومت به طور عام موظف است این سهم را به مردم ادا کند که حرکت آغاز شده در ستاد توانمندسازی محلات در این دولت می‌تواند مردم این مناطق را به این حق خود برساند.

معاون اول رئیس‌جمهور نیازهای درمانی، خدمات آموزشی و مسکن را سه نیاز اساسی مردم برشمرد و گفت: مسکن بخش عمده‌ای از درآمد خانوار را درگیر می‌کند که در همین راستا برنامه‌های ساخت مسکن با کمک و همکاری مردم در دولت سیزدهم به صورت گسترده دیده شده و برنامه‌های درمانی دولت نیز در سال آینده اعلام و اجرایی خواهد شد.

پالس‌های مثبت برجامی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مالیات کاخ‌نشینی رأی نیاورد» نوشت: «خانه» ملت در یک زمان حساس یک تصمیم حساسیت‌برانگیز و خردسوز گرفت و به مالیات «کاخ» نشینی رأی نداد! مسئله مهم در اینجا عقیدتی است و البته مسئله اقتصادی و درآمدزایی آن هم بسیار مهم است.

مالیات افزون‌تر از پولدارها یک هنجار عقلانی جهانی است بیشتر اروپاییان به ویژه در سوسیال‌دموکراسی‌های شمال اروپا تحت تأثیر آموزه‌های اقتصاددانان ازجمله توماس پکیتی، اقتصاددان جوان فرانسوی، مالیات تصاعدی بر درآمد، ثروت و ارث را در پیش گرفته‌اند تا جایی که یک صاحب شغل حتی یک پزشک به محض آنکه بیش از مقداری درآمد کسب کند، باید ۷۰ درصد درآمد خود را مالیات بدهد.

این روش در اداره یک کشور، بهینه‌ترین، باصرفه‌ترین، سالم‌ترین و غیروابسته‌ترین کار است.

انتظار بود مجلس انقلابی در این شرایطی که کارگران با اوج‌گیری نرخ ارز، دستمزد خود را کاهش یافته می‌بینند و همچنان مالیات می‌دهند، مالیات بر کاخ‌نشینی و خانه‌های لوکس را که می‌تواند تا ۶۰ هزار میلیارد تومان درآمد برای خزانه دولت داشته باشد، حذف نمی‌کرد.

مجلس، خانه ملت است، نباید تصمیمی بگیرد که گمان رود ملاحظه ملت در آن کمرنگ شده است. از پولدارها مالیات بگیرید و از چیزی نترسید که ایران بهشت فراریان مالیات است و حالا حالاها جا دارد که صاحبان سرمایه از مالیات دادن احساس خسران کنند.

دریافت مالیات از خانه‌های لوکس یکی از عادلانه‌ترین نوع دریافت مالیات و کسب درآمد برای دولت است که در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به رغم گنجاندن آن در قانون بودجه سالانه، دولت روحانی از اجرای آن امتناع، اما دولت سیزدهم در آبان ۱۴۰۰ آن را ابلاغ کرد.

در یک سال اخیر نیز سازمان امور مالیاتی با فراهم کردن بستر لازم برای اخذ مالیات از لوکس‌نشینان و گرفتن آمار از شهرداری‌ها و وزارت مسکن اهتمام کرده است، اما این بند از لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با پیشنهاد برخی نمایندگان مجلس و موافقت رئیس سازمان برنامه و بودجه به بهانه جلوگیری از افزایش نرخ اجاره‌بها حذف شد. به عبارت دیگر نمایندگان دولت و خانه ملت از درآمد ۶۰ هزار میلیارد تومانی دولت در سال آینده چشم‌پوشی کردند.

ابراهیم رزاقی، کارشناس اقتصادی در واکنش به حذف اخذ مالیات از لوکس‌نشینان می‌گوید: «از جمله مهم‌ترین آثار اجرای این قانون، افزایش عدالت مالیاتی، نظم‌بخشی به اقتصاد و غلبه بر سوداگری در بازار مسکن است. قطعاً مخالفت با اخذ مالیات بر خانه‌های لوکس از سوی ذی‌نفعان صاحب نفوذ مطرح می‌شود و طبیعی است که ملاکان بزرگ با این بند از لایحه مخالف باشند.»

پس از امتناع دولت روحانی از تصویب دریافت مالیات از خانه‌های لوکس در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، دولت سیزدهم آن را تصویب و با ۴۰ روز وقفه در آبان ۱۴۰۰ از سوی سازمان مالیاتی ابلاغ شد. دریافت این نوع مالیات یکی از اقدامات مجلس فعلی است.

پالس‌های مثبت برجامی

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پالس‌های مثبت برجامی» نوشت: پس از چند هفته گمانه زنی و رفت و آمدهای دیپلماتیک در تهران و وین و در حالی که کمتر از ۱۰ روز تا نشست شورای حکام آژانس باقی مانده، سرانجام روز گذشته ایران چراغ سبز خود را به درخواست رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سفر به تهران داد و بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرد دعوتنامه رسمی ایران برای گروسی از سوی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ارسال شده است و وی در روزهای آینده به تهران می‌آید.

اخبار رسیده به «نورنیوز» نیز حاکی است، با توجه به تداوم روند مذاکرات غیر مستقیم میان ایران و آمریکا درباره مبادله زندانیان دو طرف همچنین آزادسازی منابع ارزی مسدود شده ایران در یکی از کشورهای عربی، این پرونده در آستانه بسته شدن قرار دارد.

همچنین حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو سوئیس به سر می‌برد، در دیدارش با وزیرخارجه فنلاند با اشاره به سفر اخیر معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌به تهران و گفت‌وگوهای خوب انجام شده، از توافق برای سفر گروسی به تهران در آینده نزدیک خبر داد و اظهار امیدواری کرد که در صورت پرهیز از اعمال فشارهای سیاسی بر آژانس، پیشرفت‌های خوبی در مسائل فنی حاصل شود.

امیرعبداللهیان قبل از سفر به ژنو نیز در گفت‌وگو با شبکه عرب زبان العالم بار دیگر به ارسال پیام از سوی آمریکایی‌ها اشاره کرد و گفت: تصور می‌کنم اگر طرف آمریکایی در چارچوب پیامی که ارسال کرده واقع‌بینانه برخورد کند و اظهارات رسانه‌ای ریاکارانه قبلی را تکرار نکند، ما فاصله زیادی با توافق نخواهیم داشت.

وزیر خارجه کشورمان درباره نقش عراق در مذاکرات احیای برجام نیز گفت: فواد حسین، وزیر خارجه عراق که از سفر واشنگتن برگشت حامل این پیام بود که طرف آمریکایی برای جمع‌بندی توافق آمادگی دارد، ما نیز همواره از مسیر دیپلماسی و مذاکره استقبال کرده و از مذاکره فاصله نگرفته‌ایم. این آمادگی را داریم در چارچوب مذاکراتی که تا کنون در وین انجام شده و پیام‌هایی که بین ما و طرف آمریکایی از طریق واسطه به صورت «نان پیپر» (none paper سند غیررسمی) تبادل شده که متضمن رعایت منافع همه طرف‌ها و البته خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران هست، برای جمع بندی توافق و بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان ذیل برجام عمل کنیم.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: برداشت من از آنچه وی از آمریکایی‌ها نقل کرد این است که دستیابی به توافق ممکن است و اظهارات طرف آمریکایی ناظر بر اعلام آمادگی آن برای گام برداشتن در مسیر جمع بندی توافق است اما مشکل اینجا است که آمریکایی‌ها همواره پیام‌های متناقض دیپلماتیک و رسانه‌ای را دنبال می‌کنند، یعنی در مسیر دیپلماتیک پیام‌های ایجابی و مثبت می‌دهند و در رسانه حرف دیگری می‌زنند، امیدوار هستیم که طرف آمریکایی واقع بین باشد و ریاکارانه برخورد نکند.

با این حال لارنس نورمن خبرنگار رسانه دست راستی وال‌استریت ژورنال با انتشار توئیتی در تمایل طرف آمریکایی و اروپایی برای توافق با ایران تشکیک کرد، اما از صبح روز گذشته و با ورود وزیرخارجه کشورمان به ژنو محل دفتر اروپایی سازمان ملل متحد، برنامه‌های رسمی وی نیز آغاز شد.

پالس‌های مثبت برجامی

کد خبر 644164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.