لزوم توجه به تراز عملیاتی بودجه و ناترازی بانک‌ها در بودجه

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار نماینده مردم قزوین درباره توجه به کلیت بودجه، گفت: در جریان بررسی بودجه باید حتماً به تراز عملیاتی آن و ناترازی بانک‌ها توجه شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لطف‌ الله سیاهکلی در نشست علنی نوبت صبح امروز _دوشنبه، هشتم اسفندماه_ مجلس شورای اسلامی طی اخطاری به بند ۱۲ اصل سوم قانون اساسی که به موضوع پی‌ریزی اقتصاد عادلانه و رفع فقر اشاره می‌کند، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در سال جاری تأکید کردند که برای تورم راهکاری پیدا و آن را علاج کنیم.

وی افزود: ما در حال حاضر مشغول تصویب بودجه سال آینده هستیم، لذا مجلس باید دقت کند که بودجه‌ای که تصویب می‌شود، کدام بخش از آن خاصیت ضد تورمی دارد و برای تورم در این بودجه فکری کرده‌ایم؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: آیا ما کسری بودجه دولت یا ناترازی بانک‌ها را معالجه کرده‌ایم؟ این موارد از جمله عوامل اصلی تورم است، باید بدانیم که خوشبختی و بدبختی یک ملت در دست مجلس است و مجلس اگر درست ریل‌گذاری کند، مشکلات کشور برطرف خواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه دولت قبلی حاصل مجلس قوی است، تاکید کرد: هر روز مشغول بررسی جزئیات بررسی بودجه هستیم در این بین برخی آقایان بر اساس ایرادات قانونی به بودجه تلاش می‌کنند در بعضی موارد ۰.۵ درصد را به دو درصد برسانند اما باید دانست که این موارد مسئله ما نیست، چرا که ما باید به کلیت بودجه توجه داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال طی بررسی بودجه همه ما دقت می‌کنیم که اعداد بودجه ثابت بماند، سپس می‌گوئیم ۱۴.۵ درصد از بودجه به وزارت نفت اختصاص پیدا کند، در حالی که این اعداد واضح و ثابت است، با این حال این سوال مطرح است که چطور ما همه اعداد بودجه را ثابت تعیین می‌کنیم اما به نفت که می‌رسیم، بیش از ۱۳ سال است، سهم ۱۴.۵ درصدی به آن اختصاص می‌دهیم و نمی‌دانیم وزارت نفت با این منابع چه می‌کند؟ چرا گزارشی از این مسئله نداریم؟

سیاهکلی با بیان اینکه وقتی قیمت نفت بالا و پایین می‌رود، این اعداد باید شناور باشد، گفت: در ادامه بودجه را بر اساس این موضوع تنظیم می‌کنیم و می‌گوییم که قرار است یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت را به قیمت ۸۵ دلار به فروش برسانیم، در این شرایط ما اگر ۳۶۵ روز را ضربدر ۲۳ هزار کنیم ۶۰۳ همت حاصل خواهد شد.

وی تصریح کرد: نمی‌توانیم یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت را به فروش برسانیم آن هم به این دلیل که سقف نفت ما را اوپک مشخص می‌کند. اوپک گفته است که ما می‌توانیم چهار میلیون بشکه نفت در روز به فروش برسانیم.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه امکان فروش بیش از سه میلیون بشکه نفت وجود ندارد، ادامه داد: ۱.۸۵ از این منابع خرج امور داخلی می‌شود و ۱.۱۵ بشکه باقی می‌ماند؛ چطور ما این رقم را برای وزارت نفت تعیین کردیم؟

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه و در پاسخ به اخطار سیاهکلی گفت: کلیت بحث از این باب که ما به تراز عملیاتی بودجه دقت کنیم و این نکات رعایت شود یا ناترازی بانک‌ها را درست کنیم و مشکلات مربوط به نقدینگی اصلاح شود، درست است و باید به آن توجه داشته باشیم اما شما در بعضی موضوعات اعداد و ارقامی را مطرح کردید که در مجلس و دولت زحمات زیادی برای آن کشیده می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر بیش از عددی که گفتید، نفت صادر می‌شود و ظرفیت تولید نفت ما حداقل ۶۰۰ هزار بشکه بیش از عددی است که شما گفتید.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما به طور قطع و بر اساس ظرفیت تولید و میزان فروش، عدد ۶۰۰ هزار بشکه را با هرکدام از موارد برشمرده شده جابه‌جا کنیم، این مسئله متعادل خواهد شد، بنابراین در این موضوعات نباید به حق مجلس ظلم شود.

قالیباف در پایان گفت: سخن شما در زمینه موضوعات اساسی و اقتصادی درست و در زمینه ناترازی دقیق و چاره اصلی است.

کد خبر 644086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.