جشنواره خندستان صدای اعتراض مردم به وضعیت خشکی زاینده‌رود است

کارگردان نمایش خیابانی «مرثیه‌ای برای زنده رود» گفت: توجه به معضل زاینده‌رود در جشنواره خندستان ایده‌ای بسیار خوب است که هنرمندان تئاتر خیابانی با زبان هنر و به‌دوراز هرگونه تنش و گرایش سیاسی به بیان این مشکل می‌پردازند.

علیرضا شمس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تئاتر خیابانی؛ تئاتری اعتراضی به‌تمامی مشکلات جامعه است که تئاتر «مرثیه‌ای برای زنده رود» در پنجمین دوره جشنواره ملی تئاتر کمدی خندستان با رویکرد معضل خشک شدن زاینده‌رود به اجرای نمایش خیابانی در اماکن عمومی می‌پردازد.

وی گفت: توجه به معضل زاینده‌رود در جشنواره خندستان ایده‌ای بسیار خوب است که هنرمندان تئاتر خیابانی با زبان هنر و به‌دوراز هرگونه تنش و گرایش سیاسی به بیان این مشکل می‌پردازند.

کارگردان نمایش خیابانی «مرثیه‌ای برای زنده رود» افزود: مشاهده نمایش‌های خیابانی با محوریت مشکل خشک شدن زاینده‌رود و مشکلات ایجادشده از این موضوع برای شهروندان اصفهانی، توسط مسئولان امر، شاید منجر به چاره‌اندیشی برای مردم در این خصوص شود.

وی تصریح کرد: خشک شدن زاینده‌رود مشکلاتی را در بخش کشاورزی و اشتغال برای مردم ایجاد کرده است که در جشنواره خندستان به این موضوع پرداخته می‌شود.

شمس با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره خندستان خاطرنشان کرد: چند سالی بود که در اصفهان خلأ برگزاری جشنواره ملی احساس می‌شد و گروه‌های نمایش خیابانی اصفهان برای شرکت در جشنواره، به خارج از استان سفر می‌کردند که امسال برگزاری جشنواره ملی خندستان در بخش نمایش خیابانی این خلأ را پر کرد.

وی ادامه داد: اصفهان مهد تئاتر ایران‌زمین است و جشنواره خندستان گزینه مناسبی برای حضور گروه‌های نمایش خیابانی از سراسر کشور در اصفهان است.

کارگردان نمایش خیابانی «مرثیه‌ای برای زنده رود»، گفت: در جشنواره خندستان گروه‌های نمایشی بهترین آثار تولیدی خود را به اجرا خواهند گذاشت، بنابراین معتقدم خندستان با بهترین کیفیت در بخش زاینده‌رود برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه نمایش یادشده با ورژنی متفاوت‌تر در جشنواره فجر نیز اجراشده بود، گفت: این نمایش کاری مشترک در بخش نویسندگی و کارگردانی از من و سامان شکیبا است که در آن سامان شکیبا، سینا صبحی، علیرضا تاجیک، مهدی مزدارانی و حسین کاظمی به ایفای نقش می‌پردازند.

شمس ادامه داد: سایر عوامل نمایش را آنیتا شمس منشی صحنه، الهام کامران دستیار کارگردان، ساخت وسایل صحنه رسول وفادار و مدیر اجرایی سجاد قدیمی تشکیل می‌دهند.

این کارگردان تئاتر که ۲۱ سال سابقه فعالیت هنری را در کارنامه خود دارد، اظهار کرد: نمایش مرثیه‌ای برای زنده رود اولین کار مستقلم در بخش کارگردانی است که موضوع نمایش در رابطه با چهار مترسک است که نگهبان زاینده‌رود هستند و توسط مافیان آب شکست می‌خورند و برای حفاظت از آب از نفر پنجم مشورت می‌گیرند تا مشکلات خشک شدن زاینده‌رود همچون فرونشست، ایجاد بیماری‌های ام اس و تأثیر آن بر آثار باستانی را رفع کنند.

وی گفت: معضل زاینده‌رود در سطح ملی رخ‌داده و مشکلات بسیاری را برای شهروندان اصفهانی ایجاد کرده که امید است برگزاری جشنواره خندستان با محوریت زاینده‌رود به رفع و یا کاهش این معضلات کمک کند.

کد خبر 643806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.