وکالت در نیمه‌راه تخصصی‌شدن

در شرایطی که گذرمان به حوزه دادگستری و دادگاه‌ها بیفتد، می‌دانیم که حضور یک وکیل متخصص تا چه اندازه می‌تواند به رفع مشکلات پیش رو کمک کند، در چنین شرایطی اهمیت کار یک وکیل بیش‌ازپیش درک می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هفتم اسفندماه سال ۱۳۳۱ یعنی درست ۷۰ سال پیش بود که با تلاش‌های دکتر مصدق، لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری به امضای رئیس دولت ملی رسید و تصویب شد.

تاریخ کانون وکلا نیز در این ۷۰ سال فرازونشیب‌های بسیار داشته، اما حرکتش با پیروزی انقلاب اسلامی به‌ویژه طی دهه‌های اخیر قوت گرفته است و شاهد توسعه کانون‌ها در استان‌های کشور بوده‌ایم.

«استقلال» واژه سنگینی بر دوش وکلا بود تا بیش‌ازپیش در راه دفاع از حق، توان و حریت خودشان را به کار گیرند و گرامی‌داشت هرساله هفتم اسفندماه به‌عنوان «روز وکیل» نیز سنگینی بار مسئولیت را به یاد وکلا می‌آورد و مردم را به داشتن چنین مدافعان متعهد و مستقلی، مطمئن و امیدوار می‌کند.

اگر حتی یک بار کارمان به دادگاه و دادسرا گره خورده باشد، می‌دانیم که در آن روزهای پرتلاطم حضور یک مدافع از حقمان چقدر می‌تواند مسیر را برایمان هموار کند و از معضلات پیش رو بکاهد تا سریع‌تر به مقصد نهایی خود در مسیر قضاوت برسیم.

سالروز استقلال کانون وکلا بهانه‌ای برای بزرگداشت مقام وکیل و پرداختن به مشکلات و چالش‌های این حوزه پر دغدغه است، از همین رو به با حسین ادیب، رئیس کانون وکلای استان اصفهان مصاحبه‌ای داشته‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

اهمیت و ضرورت استقلال کانون وکلا در چیست؟

وکیلی که می‌خواهد از حقوق مردم دفاع کند، باید شجاع باشد تا بتواند آن طور که باید از موکل خود دفاع کند. همچنین کانون‌ها وظیفه خود می‌دانند که از استقلال وکلا دفاع کنند، زیرا اگر وکیلی مستقل نباشد و نتواند با شجاعت دفاع کند، حقوق مردم ضایع می‌شود و رکن اصلی دادرسی عادلانه زیر سوال می‌رود؛ به همین جهت روز استقلال کانون وکلا را یک روز خاص می‌دانیم.

کانون وکلای استان اصفهان از چه زمانی کار خود را آغاز کرد؟

کانون وکلای استان اصفهان، نخستین کانونی بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تشکیل شد و سال ۱۳۷۵ کار خود را آغاز کرد، قبل از آن تنها سه کانون در کشور فعالیت داشته است.

چه تعداد وکیل در استان اصفهان مشغول به کار هستند؟

از ۳۵۰۰ وکیلی که در استان داریم، حدود ۲۰۰ نفر پروانه خود را تودیع کردند و بیش از ۳۰۰ نفر نیز تاکنون اقدام به این کار نکردند. دلیل عمده تمدیدنکردن پروانه وکالت، مشکلات مالی است، زیرا گاهی هزینه‌های تمدید پروانه نیز برای وکلا سنگین است، اما اگر هزینه را پرداخت نکنند امکان تمدید برای آن‌ها وجود ندارد و در سیستم الکترونیک قضائی اسمشان قفل می‌شود و امکان فعالیت در دادگستری را نخواهند داشت.

وضعیت آماری تعداد وکلای استان اصفهان نسبت به کشور چگونه است؟

بسیاری از وکلا در طول یک سال حتی ۱۰ پرونده هم ندارند، درحالی‌که برخی تصور می‌کنند تعداد پرونده وکلا بیشتر از آن چیزی است که مطرح می‌شود؛ همچنین اگر قانون‌گذار به این نتیجه برسد که وکالت اجباری باشد (که البته مسئله مهمی است تا مردم در یک‌سری پرونده‌ها بدون وکیل پیش نروند و زمان و هزینه‌شان تلف نشود)، تعداد نیاز به وکلا نیز افزایش می‌یابد.

درحال‌حاضر با وضعیتی که وجود دارد تعداد وکلا کم نیست، بیش از ۲۰۰ نفر کارآموز نیز داریم که به زودی به این تعداد ۴۱۱ نفر از کارآموزان جدید هم اضافه می‌شوند.

فرایند جذب وکلا چگونه است؟

کارآموزان دوره‌های سختی را متشکل از دوره‌های عملی و آموزشی پشت سر می‌گذارند و از آن‌ها آزمون‌های کتبی و شفاهی گرفته می‌شود، پس از آن وکلای سرپرست توانایی کارآموزان را در ۱۸ ماه کارآموزی می‌سنجند و در صورت صلاح‌دید وارد کار وکالت می‌شوند.

چه انتظاراتی برای رفع مشکلات وکلا و کانون‌ها دارید؟

یکی از چالش‌هایی که کانون وکلا با آن سروکار دارد، این است که قانون‌گذاران در مجلس شورای اسلامی نظر کانون وکلا را به عنوان یک نهاد مدنی که متولی تربیت وکلا و صدور پروانه وکالت است، بیش از پیش ترتیب اثر دهد.

هر صنفی نسبت به مسائل داخلی خود آشنایی بهتری دارد، به همین دلیل وقتی مجلس شورای اسلامی می‌خواهد راجع به مسائل صنفی تصمیم‌گیری کند، بهتر است نمایندگانی از آن صنف دعوت شوند و نظرات آن‌ها را جویا شوند، لذا درخواست داریم که کمیسیون قضائی به خواسته‌ها و نظرات کانون وکلا در خصوص طرح‌ها و لوایح قضائی توجه کند.

آیا تفاوتی بین کار وکلا با کارشناسان رسمی دادگستری وجود دارد؟

کار وکلا با کارشناسان رسمی دادگستری متفاوت است؛ پرونده‌ای به کارشناس معرفی می‌شود و در آن نظری می‌دهد و کارش تمام می‌شود، اما وکیل فردی است که می‌خواهد از حقوق یک شخص در پرونده دفاع کند، بنابراین فردی که می‌خواهد دفاع کند، باید مورد تأیید موکل باشد و خود موکل وکیلش را انتخاب می‌کند.

انتخاب وکلای معاضدتی بر چه اساسی انجام می‌شود؟

ملاک براساس حروف الفبا است؛ هر وکیلی در طول سال باید سه پرونده تسخیری داشته باشد اما از سوی دیگر مؤسسه معاضدت کانون سعی می‌کند به شرایط پرونده نیز دقت کند.

گاهی اوقات برخی وکلا حاضر نیستند روی بعضی از پرونده‌ها کار کنند، زیرا گمان می‌کنند برای دفاع از آن پرونده مناسب نیستند، بنابراین این موضوع را به کانون وکلا اعلام می‌کنند و در نهایت وکیل دیگری برای آن پرونده انتخاب می‌شود. لازم به ذکر است که تنها در پرونده‌های تسخیری و معاضدتی، توزیع پرونده وجود دارد.

آیا کانون وکلا اقدامی برای تسهیل و کمک به شرایط کاری وکلا انجام می‌دهد؟

کانون وکلا نمی‌تواند برای وکیل خاصی تبلیغ انجام دهد، زیرا در ادامه مشکل‌آفرین می‌شود، اما می‌توانیم برای همه به‌طور یکسان تبلیغ کنیم. به همین جهت اسامی تمام وکلا را در سایت قرار دادیم و مردم می‌توانند برای انتخاب وکیل به این لیست مراجعه کنند. اقدام دیگر کانون وکلا که می‌تواند به کمک وکلا بیاید و آن را آغاز کرده‌ایم، تخصصی شدن وکالت است.

تخصصی شدن وکالت چه مزیتی دارد؟

با مطالعات و بررسی‌هایی که داشتیم ۳۱ رشته تخصصی را به‌عنوان گرایش‌های حقوقی برای پرونده‌های قضائی استخراج و مشخص کردیم و در ادامه فراخوان دادیم و از وکلایی که شرایط لازم را برای وکالت تخصصی دارند، دعوت کردیم و آن‌ها نیز مدارک‌شان را ارائه کردند و به‌زودی وکالت تخصصی اجرایی می‌شود، به این ترتیب مردم می‌توانند وارد سایت کانون شوند و در رابطه با موضوع پرونده خود، وکیلشان را انتخاب کنند.

معیار انتخاب وکلا برای گرایش‌های تخصصی چیست؟

لازم است بدانیم تحصیلات و تجربه کاری، هر دو در انتخاب یک وکیل برای یک تخصص حقوقی مؤثر است. ممکن است فردی چندین سال کارمند اداره گمرک بوده و درحال‌حاضر وکیل باشد یا وکیلی چندین سال تجربه کار در شهرداری را داشته باشد، براساس همین تجارب رشته تخصصی آن‌ها انتخاب می‌شود.

افرادی که توانایی مالی ندارند چطور می‌توانند از امکانات کانون وکلا استفاده کنند؟

کانون وکلا یک مؤسسه معاضدت قضائی در خیابان نیک‌بخت مقابل دادگستری استان اصفهان دارد. این مؤسسه دو بخش دارد، بخش اول مشاوره است که تعداد بسیاری از وکلا به‌صورت رایگان روزانه به مردم مشاوره می‌دهند و محدودیتی در این خصوص وجود ندارد. هرکسی می‌تواند به این مؤسسه مراجعه و بدون پرداخت هزینه خدمات مشاوره دریافت کند، همچنین پیش‌بینی شده تا در طول هفته مشاوران کانون وکلا به زندان مراجعه کنند و به صورت رایگان به زندانیان مشاوره قضائی و حقوقی دهند.

افراد چگونه می‌توانند از وکلای معاضدتی مؤسسه معاضدت کانون وکلا استفاده کنند؟

ارگان‌هایی مانند کمیته امداد، بهزیستی و خیریه‌ها می‌توانند معرفی‌نامه برای افراد ارسال کنند و بر همین اساس وکیل معاضدتی به فرد معرفی شود. برای برخی دادگاه‌های خاص مانند حکم اعدام که ضرورت برای حضور وکیل وجود دارد، دادگاه نامه طی نامه‌ای درخواست وکیل معاضدتی را به کانون وکلا اعلام و کانون نیز وکیل معاضدتی را معرفی می‌کند.

در نوع دیگری، افراد به مؤسسه معاضدت قضائی مراجعه و درخواست وکیل معاضدتی می‌کنند، البته باید نداشتنِ توانایی مالی فرد برای کانون به اثبات برسد، به همین دلیل تحقیقات خود را آغاز و اگر تأیید شد وکیل معاضدتی را به او معرفی می‌کنیم.

همچنین کانون وکلای اصفهان ارتباط خوبی با دادگستری استان دارد و مسئولان دادگستری نیز همیشه با وکلای کانون استان همراهی کرده‌اند و اگر مشکلاتی پیش آید با تعامل و هم‌فکری، آن موضوع را رفع می‌کنیم و امید داریم که بتوانیم بازوی قوی برای اجرای عدالت و دفاع از حق مردم باشیم.

کد خبر 643792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.