انسان نقش ویژه‌ای در گرمایش زمین دارد

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: مهم‌ترین عامل در گرمایش زمین، افزایش میزان گازهایی مانند کربن دی‌اکسید، متان و بخار آب در جو است که انسان در گسترش میزان این گازها، نقش بسیار مهمی دارد.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به عوامل مؤثر در افزایش دمای کره زمین، اظهار کرد: در گرمایش زمین، علاوه بر گاز کربن دی‌اکسید، بخار آب و متان نیز باعث افزایش دمای زمین می‌شود.

وی افزود: گازهایی مانند کربن دی‌اکسید، متان و بخار آب منجر به رخ‌دادن اثر گلخانه‌ای می‌شود و به موجب این مسئله گرمایش زمین گسترش یافته و بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی در سیاره زمین تشدید می‌شود.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: به‌طورکلی همواره بین مجموعه گازهایی که در جو زمین به همراه سایر مواد شیمیایی موجود است در حالت طبیعی تناسب و تعادل ویژه‌ای وجود دارد.

وی تاکید کرد: این تعادل باعث شده است به‌صورت ویژه در بخشی از جو که امکان تردد ابرها وجود دارد دستگاه زیست‌محیطی دقیقی شکل گیرد.

نصراصفهانی با اشاره به اهمیت رعایت تعادل بین گازهای هواکره گفت: زمانی که تناسب بین گازها و مواد شیمیایی موجود در جو از بین رفت، پوششی از گازهای گلخانه‌ای اطراف کره زمین را می‌پوشاند.

وی افزود: این پوشش مانع خروج حرارت از سطح زمین می‌شود و به موجب آن دمای کره زمین به‌طور غیر عادی افزایش می‌یابد.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: مهم‌ترین عامل در گرمایش زمین افزایش میزان گازهایی مانند کربن دی‌اکسید، متان و بخار آب در جو است که انسان در گسترش میزان این گازها نقش بسیار مهمی دارد.

وی تاکید کرد: درواقع انسان نسبت به فعالیت‌های آتش‌فشانی و سوختن جنگل‌ها نقش پررنگ‌تری در افزایش دمای زمین ایفا می‌کند.

کد خبر 643768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.