۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
نیمه‌تمام‌های اراک ...

به درازا کشیده شدن پروژه‌های عمرانی یکی از معضلاتی است که شهرداری‌های کشور از جمله شهرداری اراک با آن مواجه هستند و عواملی مانند کم‌کاری پیمانکاران، کمبود بودجه، نامساعدبودن شرایط جوی و موانع حقوقی که بر سر راه برخی پروژه ها قرار می‌گیرد، همه و همه در تاخیر روند اجرای پروژه‌های عمرانی تاثیرگذار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از واقعیت‌های موجود در عرصه سازندگی کشور این است که بسیاری از پروژه‌های عمرانی در زمان پیش‌بینی شده به اتمام نمی‌رسد که بر اساس مطالعات انجام شده علت طولانی شدن زمان اجرای این پروژه‌ها به صورت صحیح و اصولی مورد بررسی قرار نگرفته است اما بی‌شک چند برابر شدن هزینه تکمیل طرح‌های عمرانی نسبت به برآوردهای اولیه بی‌تأثیر نیست و این موضوع به اندازه‌ای رایج و طبیعی شده است که مجریان پروژه‌ها و مشاوران مربوطه برای تعیین مدت اولیه پیمان احساس نیازی به بررسی اصولی و مبتنی بر واقعیت نمی‌کنند.

با افزایش مدت اجرای طرح‌های عمرانی، سرمایه زیادی شامل اعتبارات عمرانی، نیروی انسانی متخصص و ماهر، ماشین‌آلات و تجهیزات در پروژه‌ها بلوکه می‌شود و در نتیجه نسبت ارزش کارهای به بهره‌برداری رسیده به پروژه‌های در دست اجرا کاهش می‌یابد، حتی گاهی بعضی پروژه‌ها چنان با تأخیر به پایان می‌رسد که دیگر توجیه اقتصادی ندارد و از نظر کاربردی نیز اهداف اولیه را برآورد نمی‌کند، بنابراین لازم است تا با بررسی و شناخت عواملی که منجر به توقف و رکود و کندی پیشرفت پروژه‌های عمرانی می‌شود، از تأثیر این عوامل در ادامه پروژه و نیز پروژه‌های آینده پیشگیری کرد.

با توجه به اینکه یکی از مهمترین دلایل ایجاد پروژه‌های عمرانی، تحول اقتصاد شهری و جلب رضایت شهروندان است، مدیران شهری تلاش می‌کنند با برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های عمرانی متعدد عمرانی، فرهنگی و خدماتی باعث تحول و انقلاب عمرانی باشند اما این عزم و اراده گاهی تحت تأثیر شرایط اقتصادی قرار می‌گیرد و باعث کندی روند اجرای پروژه‌ها می‌شود که پروژه‌های عمرانی و خدماتی کلان‌شهر اراک نیز از این موضوع مستثنی نبوده است.

بر اساس گزارش‌هایی که در سامانه «عیان» شهرداری اراک درج شده است، پروژه‌های بسیاری در این کلان‌شهر وجود دارد که به‌رغم گذشت زمان قابل ملاحظه‌ای از تاریخ انعقاد قرارداد آن‌ها، در عمل پیشرفت چندانی نداشته است که از جمله این پروژه‌ها می‌توان به تکمیل پل شهید صیدی، تعمیر و بازسازی سالن‌های کشتارگاه صنعتی، طراحی استخر بوستان بانوان، قرارداد مشارکت در بهره‌برداری پروژه رستوران کوهپایه واقع در پارک امیرکبیر، اجرای پیاده‌راه هسته مرکزی شهر اراک، احداث پروژه کنار رودخانه منطقه گردشگری گردو، پروژه باغ ایرانی و برخی اصلاحات هندسی در سطح معابر شهری اشاره کرد.

در حال حاضر بخشی از پروژه‌های شهرداری اراک به فراموشی سپرده شده و بعضی دیگر از پروژه‌ها مانند دره‌گردو درگیر موانع حقوقی است اما یکی از بزرگترین پروژه‌هایی که به گفته مدیران شهری بیش از ۱۵ سال از قرارداد اولیه آن می‌گذرد، احداث مجتمع آفتاب واقع در هسته مرکزی شهر است که طولانی شدن اجرای آن نارضایتی شهروندان را نیز به دنبال داشته است.

عزم جدی شورای ششم اراک برای تعیین تکلیف پروژه‌های ۱۵ ساله

پیمان عین‌القضاتی، رئیس شورای اسلامی شهر اراک می‌گوید: شورای ششم شهر برای پایان دادن به پروژه‌های ۱۵ ساله این کلان‌شهر عزم جدی دارد که امیدواریم شهرداری با تلاش جهادی خود بخش زیادی از این پروژه‌ها را در سال ۱۴۰۲ به انجام برساند.

وی می‌افزاید: باغ ایرانی یکی از این پروژه‌ها است که در سال‌های گذشته مورد بی‌توجهی قرار گرفته بود اما شورای ششم علاوه بر اینکه اعتبار خوبی برای تکمیل آن تخصیص داده است، تاکید ویژه‌ای بر تکمیل آن در سال آینده دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر اراک اظهار می‌کند: پروژه مجتمع آفتاب واقع در میدان شهدای این شهر از دیگر پروژه‌هایی است که طولانی‌شدن آن باعث نارضایتی شهروندان شده است و بیش از این نباید روند احداث آن به درازا بکشد، از همین‌رو تمام پیش‌بینی‌های مالی آن در بودجه دیده شده است و امیدواریم پیمانکار نیز کار را به موقع به نتیجه برساند و بتوانیم شاهد افتتاح بخش بزرگی از این پروژه در سال آینده باشیم.

وی تاکید می‌کند: از دیگر پروژه‌های چندین ساله‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد، منطقه گردشگری دره‌گردو است که امسال عملیات اجرایی آن آغاز شده و در دست انجام است.

عین‌القضاتی می‌افزاید: پروژه ۲۴ متری که پیش از این با عنوان طرح ۵۸ متری از آن یاد می‌شد، از دیگر طرح‌هایی است که بیش از ۱۵ سال معطل مانده بود اما در حال حاضر تملکات آن آغاز شده است و تعریض مسیر طرح را در دستور کار خواهیم داشت، گشایش معابر در دیگر مناطق شهر نیز از مواردی است که سال آینده انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در زمینه هویت شهری نیز قصد داریم پروژه‌هایی مانند خانه تاریخی محسنی و خانه تاریخی حاج‌باشی که مصوبه شورای چهارم و پنجم بوده است را به نتیجه برسانیم، ادامه می‌دهد: این پروژه‌های تاریخی کاربری فضای سبز نیز دارد که تملک آن‌ها باعث تعریض معبر در یکی از مناطق پر رفت و آمد شهر می‌شود و منطقه‌ای گردشگری را هم به شهروندان اراک هدیه می‌کند.

بهره‌برداری از پروژه آفتاب در سال ۱۴۰۲

وحید میرنظامی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک با بیان اینکه پروژه‌هایی که قرارداد آن‌ها تنظیم شده است و بازه زمانی مشخصی دارد، در موعد مقرر و حتی زودتر به بهره‌برداری خواهد رسید، اظهار می‌کند: درصدد هستیم عملیات اجرایی پروژه میدان فراهان و پروژه تقاطع مقابل بهشت زهرا را سال آینده آغاز کنیم تا طرح روان‌سازی در عبور و مرور خط کناری شهر تکمیل شود.

وی تصریح می‌کند: طی قراردادی که با جهاد نصر داشته‌ایم، امیدواریم پروژه مجتمع آفتاب را به مرحله بهره‌برداری نزدیک کنیم؛ حجم پروژه به‌گونه‌ای است که بیش از یک سال زمان خواهد برد اما تلاش می‌کنیم تا حد امکان ظرف یک سال آن را به بهره‌برداری برسانیم.

شهرداری باید با جذب سرمایه‌گذار پروژه‌های رها شده را تعیین تکلیف کند

علی‌اصغر غفاری، رئیس کمیسیون فنی، عمران، ترافیک، معماری و شهرسازی شورای اسلامی اراک می‌گوید: پس از تکمیل بودجه اعتبارات تخصیص داده شده به هر پروژه مشخص خواهد شد و امیدوار هستیم پروژه آفتاب تا پایان سال آینده تکمیل شود.

وی یکی از اقدامات شورای ششم را شناسایی پروژه‌های چندین ساله شهر جهت تعیین تکلیف می‌داند و می‌افزاید: علاوه بر پروژه آفتاب، احداث راستگرد پل شهید صیدی نیز بیش از ۱۰ سال به طول انجامیده است که با اعتباری که در بودجه سال آینده در نظر گرفته می‌شود، تعیین تکلیف خواهد شد.

رئیس کمیسیون فنی، عمران، ترافیک، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک تصریح می‌کند: تکمیل پروژه‌های چندین ساله‌ای که در اختیار شهرداری است، در اولویت برنامه‌های شورای ششم اراک قرار دارد و درباره دیگر پروژه‌ها نیز مقرر شده است شهرداری با جذب سرمایه‌گذار پروژه‌های رها شده را تعیین تکلیف کند.

کد خبر 643753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.