بازگشت نبض دریاچه ارومیه

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه، ششم اسفندماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازگشت نبض دریاچه ارومیه» نوشت: نیاز سالانه آب دریاچه ارومیه ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب بوده که با بهره‌برداری از این طرح ۲۰ درصد آب مورد نیاز تأمین می‌شود.

وزیر نیرو با اشاره به دیگر برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه، اذعان داشته که انتقال پساب بهداشتی از شهرهای منطقه از جمله تبریز و ارومیه، از دیگر اقدامات در این بخش بوده است که امیدواریم حداکثر تا خرداد ماه سال آینده به بهره‌برداری برسد.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در حالی روز گذشته میهمان مردم شهر ارومیه، مرکز استان آذربایجان‌غربی بود که سفر او به این استان مرزی با افتتاح دو پروژه مهم ملی همراه شد.

احداث سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه به عنوان بزرگ‌ترین پروژه زیست‌محیطی منطقه خاورمیانه از مهم‌ترین طرح‌هایی بود که با حضور رئیس‌جمهور مورد بهره‌برداری قرار گرفت. افتتاح این سامانه سرآغازی برای احیای دریاچه فیروزه‌ای شمال‌غرب است که دومین دریاچه شور دنیا به شمار می‌آید.

در پی دستور رئیس‌جمهور، عملیات انتقال همزمان آب از سد شهید کاظمی به دریاچه ارومیه آغاز شد و با باز شدن دریچه‌های این سد از امروز سالانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب دیگر به دریاچه ارومیه انتقال خواهد یافت.

آغاز بهره‌برداری از سومین واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه که یکی از بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین واحدهای تولید برق در غرب کشور است، از دیگر طرح‌هایی بود که با حضور رئیس‌جمهور در ارومیه کلید خورد. با بهره‌برداری از این طرح، سومین واحد بخار نیروگاه ارومیه به صورت رسمی به شبکه سراسری برق متصل شد.

رئیس‌جمهور در سخنانی افتتاح طرح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه را یک طرح ملی دانست که به اعتقاد او منافع حاصل از آن فراتر از استان‌های آذربایجان‌غربی و شرقی را شامل می‌شود و سراسر کشور و منطقه را در بر می‌گیرد؛ موضوعی که به گفته رئیس‌جمهور نشان‌دهنده اهمیتی است که جمهوری اسلامی و دولت مردمی برای حیات دریاچه ارومیه و حفاظت از محیط‌زیست قائل است.

چه آنکه این مهم یکی از خواسته‌های اصلی مردم، مسئولان، نخبگان و ائمه‌جمعه احیای دریاچه ارومیه بود که تکمیل و بهره‌برداری از آن در دستور کار دولت قرار گرفت.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به این واقعیت که کشورهای غربی در زمینه محیط‌زیست صرفاً ادعا دارند، تصریح کرد که «امروز یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های زیست‌محیطی در منطقه غرب‌آسیا در جمهوری اسلامی ایران افتتاح شد.» رئیس‌جمهور در توضیحات خود پیرامون این موضوع همچنین یادآور شد که در اجرای این پروژه مهم ملی، حقابه کشاورزان محفوظ خواهد بود و حق هیچ فردی ضایع نخواهد شد.

آیت‌الله رئیسی همچنین در جریان بهره‌برداری از سومین واحد بخار این نیروگاه با شماری از کارگران شاغل در این مجتمع عظیم صنعتی صمیمانه به گفت‌وگو نشست و از نزدیک در جریان وضعیت کاری و معیشتی آنها قرار گرفت.

وی در سخنانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را پرچمدار دفاع از ارزش‌های الهی دانست و تصور دشمنان را برای هراس‌افکنی در دل مردم ایران از طریق ترور سرداران و فرماندهان، اندیشه‌ای باطل توصیف کرد.

بازگشت نبض دریاچه ارومیه

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «از شبهات مثل تحریم‌ها فرصت بسازید» نوشت: به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، ایشان با تبریک حلول ماه مبارک شعبان و اعیاد بزرگ و شادی آفرین آن، مجلس خبرگان را نماد حقیقی مردم‌سالاری دینی دانستند و افزودند: این مجلس در پرتو تحقق کاملاً سالمِ مردم‌سالاری، منتخب مردم است ضمن اینکه متشکل از علمای دین است و جوهره دینی نظام را نشان می‌دهد.

رهبر انقلاب، جایگاه، اهمیت و حساسیت مجلس خبرگان را بالاتر از هر مرکز و مجموعه‌ای در نظام برشمردند و گفتند: این مجلس، هم تعیین‌کننده رهبری و هم با مراقبت‌های خود، تضمین‌کننده وجود و استمرار شرایط رهبری است که چنین جایگاه عظیمی، وظایف سنگینی را متوجه اعضای خبرگان می‌کند و هیچ اهمالی در ادای این وظایف، در درگاه پروردگار پذیرفته نیست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، اهتمام خبرگان در رسیدگی به مسائل گوناگون کشور را مطالبه رهبری و موضوعی درست دانستند و در عین حال گفتند: مهم‌تر از همه مسائل، پرداختن و اهتمام جدی به وظایف درونی و بیرونی اعضای مجلس خبرگان است.

ایشان استمرار فعالیت هیئت تحقیق مجلس خبرگان در رسیدگی و مراقبت از «حفظ شرایط رهبری و انجام وظایف مندرج در قانون اساسی و دیگر وظایف قطعی رهبری» را بسیار مهم خواندند و افزودند: مهم‌ترین وظیفه رهبری، رصد و حفظ حرکت کلی و حرکت بخش‌های مهم نظام در جهت انقلاب است تا زاویه‌ای از مسیر اصلی پیش نیاید و انقلاب اسلامی مثل انقلاب‌های دیگر منحرف نشود.

رهبر انقلاب تبیین منطقی، مستدل و مستمر جایگاه مجلس خبرگان برای افکار عمومی به خصوص برای نسل جوان را دیگر وظیفه اعضای این مجلس دانستند و افزودند: تبیین صحیح جایگاهِ تعیین‌کننده مجلس خبرگان، مردم را با شوق و اشتیاق به پای صندوق‌های رأی در انتخابات این مجلس می‌آورد؛ البته اعضای این مجلس، شأنیت علمایی نیز دارند که وظایف سنگین دیگری را متوجه آن‌ها می‌کند.

بازگشت نبض دریاچه ارومیه

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تخت گاز عرضه خودروی داخلی و خارجی با ابهام در قیمت!» نوشت: سخنگوی وزارت صمت جزئیات ثبت نام خودروهای خارجی را که از امروز به مدت یک هفته آغاز می‌شود، تشریح کرد. وی همچنین از عرضه چندصد هزار خودرو در قالب بزرگ‌ترین طرح فروش خودرو در هفته جاری و از طریق سامانه یکپارچه فروش خبر داد البته نکته مبهم چگونگی اعلام قیمت خودروهای داخلی با استفاده از این سامانه است.

طبق اظهارات امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت ثبت‌نام متقاضیان خودروهای وارداتی از روز شنبه به مدت یک هفته آغاز خواهد شد.

بر این اساس، هر متقاضی باید دارای گواهی نامه رانندگی باشد، در ۴۸ ماه گذشته از شرکت‌های خودروسازی یا بورس کالا خودرو نخریده باشد همچنین نباید پلاک خودروی فعال داشته باشد و علاوه بر همه اینها باید ۵۰۰ میلیون تومان در حساب خود (شخص متقاضی) به صورت بلوکه شده داشته باشد.

امید قالیباف به مرحله قرعه‌کشی اولویت‌ها بعد از اتمام مهلت ثبت نام اشاره کرد و گفت: بعد از اتمام مهلت ثبت‌نام، در طول چند روز این شرایط باید احراز شود و شاید حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از متقاضیان در این مرحله ریزش کنند سپس متقاضیان وارد مرحله قرعه کشی اولویت خواهند شد، یعنی قرعه کشی اولویت یک تا صد هزار دستگاه خودرو، زیرا وعده داده بودند تا پایان سال یکصد هزار دستگاه خودروی وارداتی به فروش برسانند، بنابراین از رتبه یک متقاضیان تا صد هزار اولویت بندی خواهند شد و پس از آن عرضه‌ها در این سامانه شروع خواهد شد.

آن گونه که امید قالیباف گفته است، عرضه خودروهای وارداتی به تدریج و البته با تأخیر سه ماهه خواهد بود. تحویل فوری هم وجود خواهد داشت اما عمدتاً تحویل خودرو سه ماهه است.

روال کار به این صورت است که مثلاً شرکت اول عرضه آن را در سامانه قرار می‌دهد، شرکت دوم و سوم هم عرضه‌هایشان را قرار می‌دهند، به طور مثال ۲۰ هزار دستگاه خودرو توسط سه شرکت در سامانه قرار گرفته است بنابراین افرادی که اولویت یک تا ۲۰ هزار دارند می‌توانند انتخاب کنند و طبیعتاً کسانی که اولویت بالاتر دارند باید انتخاب کنند تا در مرحله بعد به سراغ افرادی برویم که اولویت پایین‌تری دارند.

قالیباف به حفظ حق انتخاب متقاضیان اولویت دار اشاره کرد و گفت: فرض کنیم شخصی در این اولویت قرار گرفته و حق انتخاب داشته، اما خودروی مدنظرش در سامانه سه شرکتی که خودروهایشان را عرضه کرده‌اند، وجود نداشته است. در این حالت اولویت شخص متقاضی می‌تواند برای عرضه‌های بعدی باقی بماند.

سخنگوی وزارت صمت اظهار کرد: در مرحله نخست که خودروهای وارداتی عرضه خواهد شد، زیر ۱۰ هزار یورو قیمت خواهند داشت. در عین حال شرکت‌هایی با خودروهای قیمت بالاتر هم وجود دارند که تعدادشان کمتر است و قیمت آنها زیر ۲۰ هزار یورو خواهد بود.

در این حال، گزارش دیگری از خبرگزاری فارس با استناد به اطلاعات موثق حاکی از آن است که ثبت‌نام خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه خودرو انجام می‌شود و در بورس کالا نیست. تاکنون حدود ۸۵ تا ۹۰ هزار دستگاه خودروی وارداتی ثبت سفارش شده است و تعدادی خودرو نیز در مسیر ورود به ایران قرار دارد.

بازگشت نبض دریاچه ارومیه

کد خبر 643555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.