احترام به مالکیت‌ها یکی از اصول شهرسازی اسلامی است

یک کارشناس شهرسازی گفت: تحقق عدالت در کنار بعضی اصول دیگر از جمله وحدت و احترام به مالکیت‌ها از اصول قطعی شهرسازی اسلامی است؛ عدالت محیطی در آرمان‌شهر اسلامی یکی از موضوعات مهم در جامعه و شهر اسلامی است که می‌تواند به بعضی نیازهای کنونی شهرسازی کشور پاسخ دهد.

زینب حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با توجه به رابطه فرهنگ و هویت مکان‌های انسان‌ساخت با شریعت اسلام به عنوان فرهنگ جامع و دستورالعمل سبک زندگی اسلامی در تحقق جامعه اسلامی، پرسش چیستی شهر از منظر شریعت اسلام اهمیت زیادی دارد و طی دهه‌های اخیر مورد توجه اندیشمندان اسلامی بوده است.

وی افزود: با توجه به مطرح شدن بحران هویت به عنوان یکی از معضلات معماری و طراحی شهری معاصر، دستیابی به شهر اسلامی یک ضرورت است.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: بازتعریف فضاهای شهری و به‌کارگیری معماری منطبق با دستورالعمل‌های شریعت اسلام و بررسی تعالیم شریعت از منظر اندیشمندان معاصر شیعه با توجه به مقتضیات زمان و تحولات حوزه شهرسازی اهمیت زیادی دارد.

حسینی تصریح کرد: شریعت ضمن بهره‌گیری از مفهوم مقتضیات زمان، تعالیم و دستوراتی را برای انسان ارائه داده است، این تعالیم و دستورات قابلیت انطباق با شرایط زمانی و مکانی را دارد و جامعیت تعالیم اسلامی چارچوبی نظری را برای شهر در بستر فعالیت‌ها و رفتارهای انسانی فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: تحقق عدالت در کنار بعضی اصول دیگر از جمله وحدت و احترام به مالکیت‌ها از اصول قطعی شهرسازی اسلامی است؛ عدالت محیطی در آرمان‌شهر اسلامی یکی از موضوعات مهم در جامعه و شهر اسلامی و موضوعی کاربردی است که می‌تواند به بعضی نیازهای کنونی شهرسازی کشور پاسخ دهد.

این کارشناس شهرسازی اضافه کرد: از جمله مناطقی که این رویکرد باید در آنها با تاکید بیشتر مورد توجه باشد، بافت‌هایی با بنیان روستایی است که به دلیل طی نکردن فرآیند صحیح ادغام در شهر، به صورت محله‌ای مسئله‌دار خودنمایی و به تدریج انواع نابرابری‌های محیطی در آنها بروز می‌کند.

حسینی تاکید کرد: هر شهروند حقوقی دارد و شهروندان شهرهای اسلامی نیز از این حقوق مستثنی نیستند؛ بیش از یک دهه است که در جامعه اجرایی، آموزشی و علمی و حرفه‌ای کشور رسمی‌تر از گذشته سخن از شهر و شهرسازی و معماری اسلامی به میان می‌آید، اما نمونه و جلوه‌ای از این موضوعات ظهور و بروز نمی‌کند.

وی ادامه داد: مروی اجمالی بر وضعیت شهرهای امروزی حکایت از آن دارد که وارد نشدن به جزئیات و موضوعات فرهنگی و فکری و نبود برنامه‌ای منسجم و همه‌جانبه از اصلی‌ترین مشکلات است.

این کارشناس شهرسازی گفت: محلات جدید به عنوان یکی از محورهای توسعه شهر در حوزه تأمین نیازهای مسکونی در ایران همواره در حال شکل‌گیری و احداث است؛ لذا نحوه برنامه‌ریزی و طراحی در این‌گونه محلات در صورت ارائه و رعایت ضوابط و مقررات مؤثر بر سازمان کالبدی محله، می‌تواند تأثیر خود را بر ساکنان شهر داشته باشد و این موارد باید در شهرسازی اسلامی مورد توجه قرار بگیرد.

کد خبر 643465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.