پخش آسفالت به محلات شمالی و حاشیه شهر می‌رسد/ پیگیری برای خرید پساب فاضلاب شهری

خوانسار یکی از شهرهای گردشگرپذیر استان اصفهان است که ظرفیت خوبی برای دستیابی به توسعه پایدار دارد. مدیریت شهری این باغ‌شهر تلاش خود را متناسب با شرایط موجود به کار گرفته است تا از ظرفیت‌های شهر در راستای رفع نیازهای شهروندان استفاده شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خوانسار دارای شرایط خاص جغرافیایی از لحاظ آب و هوایی و امکانات طبیعی است و به دلیل ظرفیت‌های گردشگری که دارد، بستر مناسبی برای جذب سرمایه‌گذار است. مدیریت شهری خوانسار همواره در تلاش بوده است تا با اجرای طرح‌های مختلف و ساماندهی محلات، شهر را در مسیر توسعه قرار دهد و هویت و برند شهر را حفظ کند.

حفظ برند شهر و ارتقای شاخص‌های زندگی در شهرها به لحاظ کمی و کیفی وابسته به برنامه‌ها و طرح‌های در نظر گرفته شده و نحوه اجرای آنها است، به نحوی که مدیریت شهر بهترین واکنش را در مواجهه با اتفاقات، موانع و چالش‌ها داشته باشد و بتواند شهر را در مسیر توسعه رو به جلو هدایت کند.

مدیریت شهری جدید خوانسار طی دو سال گذشته اقداماتی را در حوزه‌های مختلف شهر در راستای اجرای پروژه‌های عمرانی و اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام شهر انجام داده و همانند بسیاری دیگر از شهرهای کوچک استان اصفهان با چالش‌هایی نیز مواجه بوده است. در گفت‌وگو با مهدی احمدی، شهردار خوانسار مهم‌ترین اقدامات شهرداری در راستای تأمین نیازهای شهروندان و ارتقای کیفیت زندگی در شهر خوانسار را جویا شدیم که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

از چه زمانی عهده‌دار شهرداری خوانسار شدید و با چه مشکلاتی مواجه بوده‌اید؟

از پنجم دی‌ماه ۱۴۰۰ سرپرستی شهرداری خوانسار را بر عهده گرفتم و از یکم اسفندماه ۱۴۰۰ به طور رسمی به عنوان شهردار خوانسار معرفی شدم. زمانی که شهرداری خوانسار را تحویل گرفتم رقم بدهی شهرداری حدود ۱۴ میلیارد تومان اعلام شد، اما پس از بررسی مشخص شد که شهرداری ۲۰ میلیارد تومان بدهی دارد، در حالی که بودجه زیر ۵۰ درصد وصول شده بود.

در سه ماه پایانی سال ۱۴۰۰ کاری دشوار و به منظور ساماندهی بدهی‌های شهرداری فرصت کمی برای برنامه‌ریزی یک سال آینده شهرداری داشتیم؛ لذا امکان انجام بسیاری از کارها نبود، اما اقدامات خوبی در سال ۱۴۰۱ انجام داده‌ایم.

بودجه سال ۱۴۰۱ بر مبنای چه رقمی پیش‌بینی شده و تاکنون چه میزان از آن تحقق یافته است؟

بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری خوانسار بر مبنای رقم ۵۰ میلیارد تومان پیش‌بینی و تا پایان آذرماه امسال وصول و هزینه شده است. شهرداری پروژه‌های معوق مانده زیادی داشت، یکی از پروژه‌های شهری خوانسار که سال‌های متوالی معوق مانده بود، میدان نام‌آوران بود که پس از توافق با مالکان آزادسازی شد و تلاش داریم تا سال آینده کار زیباسازی و آب‌نماکاری آن نیز به اتمام برسد.

ساختمان ایستگاه آتش‌نشانی (روبه‌روی دانشگاه پیام‌نور) دو میلیارد تومان به پیمانکار بدهی داشت که با پرداخت بدهی در حال حاضر تکمیل عملیات سقف و دیواره‌های ایستگاه در دست اجرا است و تلاش داریم این طرح سال آینده به بهره‌برداری برسد.

اقدامات شهرداری برای آسفالت معابر خاکی در محلات حاشیه شهر چیست؟

سال جاری ۱۰۰ هزار مترمربع از معابر محلات مختلف شهر آسفالت شده که نسبت به سال گذشته رشد سه برابری داشته است. رویکرد مدیریت شهری آسفالت معابر خاکی است و معابر خاکی مسکن مهر پس از ۱۲ سال با اعتباری بالغ بر شش میلیارد تومان آسفالت شد. روکش آسفالت بلوار معلم با اعتباری بالغ بر سه میلیارد تومان انجام و موجب رضایتمندی شهروندان ساکن در این محلات شده است.

در سال جاری اجرای عملیات آسفالت معابر شهر به نقطه مطلوبی که مدنظر مدیریت شهری و انتظار شهروندان بود، نرسید اما تلاش داریم سال ۱۴۰۲ با رویکرد مدیریت شهری آسفالت کوچه‌های خاکی و محله‌های حاشیه و شمال شهر به صورت محله‌محوری ادامه داشته باشد.

این قول را به شهروندان می‌دهم که تا زمانی که سکان شهرداری خوانسار را برعهده دارم عدالت در توزیع آسفالت برای کوچه‌ها و معابر رعایت شود.

اقدامات شهرداری برای تأمین آب فضای سبز شهر چیست؟

برخی افراد به فکر تأمین آب پایدار فضای سبز شهر نیستند و به دلیل آن که خوانسار باغ‌شهر است تصور می‌کنند منابع آبی به راحتی تأمین می‌شود، در صورتی که آبیاری فضای سبز شهری خوانسار دغدغه مدیریت شهری است، در راستای تأمین آب پایدار فضای سبز شهری پیگیری‌هایی انجام داده‌ایم و این مهم از محل سد و پساب شهری نهایی شده و در مرحله اجرا برای انتقال قرار دارد.

تکمیل و بهره‌برداری از پروژه نیمه‌تمام استخر ذخیره آب فضای سبز شهری در کنار ایستگاه هواشناسی از دیگر اقدامات مدیریت شهری در راستای تأمین آب فضای سبز شهری است، به علاوه پیگیری‌هایی انجام داده‌ایم تا آب از محل پساب فاضلاب شهر به میزان ۱۵ لیتر بر ثانیه تأمین شود؛ به دلیل خطی بودن شهر، استفاده از تمام پساب فاضلاب مورد نیاز نیست.

به منظور تخصیص پساب فاضلاب در شمال شهر خوانسار در نزدیکی بهشت فاطمیه، قرار است استخر ذخیره آب احداث شود تا پساب فاضلاب را انتقال دهیم و فضای سبزی را در مجاورت بهشت فاطمیه ایجاد کنیم تا به علاوه این نقطه مقداری نیز به فضای سبز بعضی از مناطق شهر اضافه شود.

شهرداری همچنین اقدام به احداث بوستان در مناطقی از شهر کرده است که پارک وجود نداشت، در این راستا در مسکن مهر با یک میلیارد تومان اعتبار پارک منطقه مسکن مهر احداث شد. به منظور احداث پارک گردو، ۴۲ پلاک به مالکان منطقه معوض داده شد تا منطقه آزادسازی شود و بتوانیم آماده‌سازی زمین پارک را انجام دهیم، در صورت مساعد شدن هوا زمین آماده‌سازی می‌شود و از سال آینده پروژه ساخت پارک گردو آغاز خواهد شد.

اقدامات شهرداری در راستای رفع چالش‌های حوزه حمل‌ونقل چیست؟

حوزه حمل‌ونقل عمومی یکی از دغدغه‌های شهروندان است؛ در راستای ساماندهی حمل‌ونقل، شهرداری خوانسار پنج دستگاه ون خریداری کرده است که به زودی تحویل خواهیم گرفت و تلاش داریم دو اتوبوس دیگر نیز خریداری کنیم تا به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهرداری اضافه شود. سال تحصیلی جدید در موضوع سرویس مدارس با توجه به اتفاقات خوبی که رقم خورد، بسیاری از مشکلات و دغدغه‌های والدین را برطرف کردیم و تلاش داریم این خدمات‌رسانی‌ها به‌روزتر شود.

از مجموع ۸۳ دستگاه تاکسی، ۱۰ دستگاه تاکسی فرسوده است و ۱۸ نفر از رانندگان دارای تاکسی فرسوده در سامانه ثبت برای نوسازی ثبت‌نام کرده‌اند، اما مشکل این است که باید به صورت نقدی ۲۸۰ میلیون تومان واریز شود تا آن‌ها بتوانند خودروی سمند یا سورن تحویل بگیرند. این رانندگان توان پرداخت به صورت یک مرحله‌ای را ندارند و می‌توانند وام با سود بالا دریافت کنند.

با توجه به اینکه رانندگان توان پرداخت وام با سود بالا را ندارند، پیگیر هستیم که در بانک‌ها بتوانیم وام کم‌بهره برای رانندگان دریافت کنیم.

اقدامات شهرداری در حوزه معضل سگ‌های بی‌صاحب در شهر خوانسار چیست؟

به منظور تأمین امنیت اجتماعی شهروندان با هماهنگی و همکاری دستگاه قضائی و فرماندار به موفقیت‌هایی دست پیدا کردیم؛ افرادی با اهداف خاص نسبت به رهاسازی سگ‌ها در این شهر اقدام می‌کنند و شهرداری حداقل چهار شب در هفته عملیات جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب را انجام می‌دهد و گزارش آن به دستگاه‌های نظارتی ارسال می‌شود؛ از شهروندان درخواست دارم در این زمینه دغدغه‌مند باشند و از غذارسانی به سگ‌ها در سطح شهر خودداری کنند تا این معضل حل شود.

طی ۹ ماه سال جاری، ۶۰۰ قلاده سگ از سطح شهر جمع‌آوری و این سگ‌ها به معضلی برای مدیریت شهری تبدیل شده‌اند.

اقدامات شهرداری به منظور حفظ دالان سبز شهر خوانسار چیست؟

شهرداری در راستای حفظ درختان، تمام درختان تونل سبز خوانسار را شناسنامه‌دار و بتن و جداول اطراف درختان شهر را جداسازی کرده است تا ریشه‌های درختان اکسیژن دریافت کند و نفس بکشد. در سال بیش از دو هزار اصله درخت بومی کاشت می‌شود، کاشت ۱۵۰ اصله درخت چنار ۱۰ ساله در خیابان امام خمینی (ره) در مکان‌های واکاوی در دستور کار شهرداری قرار دارد.

درختان کاج و سوزنی‌برگ به دلیل مقاوم بودن در مقابل کم‌آبی در مناطق کم‌آب کاشت شده است، اما از این پس در محدوده شهر خوانسار درخت کاج و سرو کاشت نمی‌شود.

اقدامات شهرداری در حوزه گردشگری شهر چه بوده است؟

خوانسار ظرفیت‌های گردشگری زیادی از جمله خانه‌های تاریخی، پارک سرچشمه، گلستان‌کوه، حوزه‌های علمیه، کوچه‌باغ‌ها و کبوترخانه‌ها در سرفصل‌های گردشگری علمی، مذهبی، سلامت و فرهنگی دارد؛ نمایشگاه صنعت گردشگری فرصتی برای ارائه طرح‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوانسار و پیدا کردن سرمایه‌گذار بود، در این زمینه ۱۶ طرح یا فرصت سرمایه‌گذاری گردشگری با درآمد پایدار ارائه شده و شهرداری تمهیدات لازم برای همکاری با سرمایه‌گذاران را در دستور کار قرار داده است.

کد خبر 643454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.