تمهیدات لازم به منظور کاهش تبعات بحران‌ها در نظر گرفته شود

معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهرداری شهرکرد گفت: به دلیل رشد فزاینده جمعیت و به تبع آن نیاز به کاربری‌ها و خدمات موجود در شهر، استقرار بهینه ساختمان‌ها و توجه روز افزون به ارائه خدمات ایمنی، تمهیدات پیشگیری و مقابله با حوادث و مدیریت کاهش بحران در شهرها از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبدالصادق نجفی امروز _ پنجشنبه چهارم اسفند _ در نشست مقاوم‌سازی بناهای شهری، اظهار کرد: قبل از وقوع بلایای طبیعی باید به مباحث اجتماعی، روحی و روانی و آسیب‌هایی که به مردم وارد می‌شود، توجه شود.

وی افزود: هنگام وقوع حادثه باید به نحوه آواربرداری و بعد از زلزله به اصول خدمات‌رسانی به حادثه‌دیدگان توجه کرد تا موارد به‌درستی مدیریت شود.

معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهرداری شهرکرد خاطرنشان کرد: قبل از وقوع حوادث باید مانورهای لازم برگزار و مسائل در زمان بحران بررسی شود تا در صورت وقوع حادثه با مشکل بیشتری مواجه نشویم، اگر از تجربیات دیگران استفاده نکنیم، به‌طور قطع در زمان حادثه با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهیم شد؛ با توجه به اینکه استان چهارمحال‌وبختیاری زلزله‌خیز است باید پیش‌بینی موارد لازم از جمله ایجاد زیرساخت‌ها برای مقام‌سازی مسکن، آگاهی‌رسانی به شهروندان و استفاده از تجربه دیگران در زمینه تاب‌آوری انجام شود.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل مؤثر در میزان آسیب‌پذیری یک ساختمان در مقابل نیروهای خارجی فرم هندسی آن است، تصریح کرد: معماران نقش تعیین‌کننده‌ای بر طیف وسیعی از عوامل مؤثر در عملکرد لرزه‌ای ساختمان در فرآیند مطالعه، طراحی و اجرا به عهده دارند؛ همچنین میزان آسیب‌پذیری کالبدی ساختمان‌های و ارائه راهکارهایی برای کاهش آسیب پذیری آنها همواره باید مورد توجه گیرد.

نجفی تاکید کرد: به دلیل رشد فزاینده جمعیت و به تبع آن نیاز به کاربری‌ها و خدمات موجود در شهر، استقرار بهینه ساختمان‌های و توجه روز افزون به ارائه خدمات ایمنی، تمهیدات پیشگیری و مقابله با حوادث و مدیریت در کاهش بحران در شهرها از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. لذا به دلیل اهمیت خیلی زیاد این ساختمان‌ها و خارج شدن ساخت و ساز از حالت سنتی و روی آوردن به سیستم مدل سازی اطلاعات ساختمان در اجرای پروژه‌های ساختمان‌های با اهمیت خیلی زیاد امری ضروری به نظر می‌رسد.

وی اضافه کرد: بدون شک در جوامع امروزی توسعه مدیریت شهری، تحول مشارکتی، آموزش، پایداری شهری و توسعه یافتگی با حقوق شهروندی و مشارکت شهروندان ارتباط مستقیم دارد، چراکه مدیریت هر شهر به سه عنصر شهر، شهروند و شهرداری وابسته است؛ لذا تعامل دوسویه میان شهروندان و شهرداری زمینه را برای مشارکت فراهم می‌کند، هرچقدر نقش شهروندان در اداره شهر بیشتر شود، حس تعلق آنان به شهر نیز افزایش می‌یابد.

معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهرداری شهرکرد گفت: از شهروندان تقاضا می‌شود مصالح ساختمانی خود را از سطح معابر و خیابان‌ها جمع‌آوری کنند تا در صورت افزایش شدت بارش‌ها امکان هدایت آب‌های سطحی وجود داشته باشد و از سرریز شدن در معابر جلوگیری به عمل آید.

نجفی افزود: مدیریت شهری یکی از حوزه‌هایی است که وظایف گسترده‌ای بر عهده دارد و باید به منظور ارائه خدمات بهتر، ارتباط دوسویه با شهروندان تقویت شود.

کد خبر 643304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.