مرکز مبادله طلا و ارز مشوق صادرکنندگان می‌شود

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: راه‌اندازی مرکز مبادله طلا و ارز می‌تواند منجربه تشویق شرکت‌های صادراتی و کنترل واردات شود.

شهرام معینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره آغاز به کار مرکز مبادله طلا و ارز اظهار کرد: پیش از این بانک مرکزی به دنبال آن بود که پتروشیمی‌ها و شرکت‌های صادراتی ارز حاصل از صادرات خود را به قیمت ۲۸,۵۰۰ تومان در سامانه نیما و فقط مقدار مختصری از ارز خود را در بازار آزاد، عرضه کنند.

وی افزود: در بازار آزاد، نرخ ارز به سرعت رشد می‌کند و بازار نیما نرخ آن را متوقف می‌کند، فقط ممکن بود برخی از کالاها به قیمت کمتری به دست مصرف کننده‌ها برسد. این کار به شرکت‌های صادراتی هزینه زیادی تحمیل می‌کرد، همچنین رانت بزرگی برای برخی از واردکنندگان به وجود می‌آمد.

این استاد دانشگاه گفت: عرضه ارز در سامانه نیما منجربه افزایش تقاضا برای ارز و واردات شد و همزمان تشویقی برای شرکت‌های صادراتی در نظر گرفته نمی‌شد.

معینی اضافه کرد: اگر با راه‌اندازی مرکز مبادله طلا و ارز، پتروشیمی‌ها و شرکت‌های مهم صادراتی بتوانند درصد بیشتری از عرضه خود را در این بازار عرضه کنند به دلیل اینکه قیمت ارز در این بازار به بازار آزاد نزدیک‌تر است، شاهد افزایش عرضه ارز در بازار آزاد نیز خواهیم بود. همچنین شرکت‌های محدودی به نرخ ترجیحی ارز دسترسی خواهند داشت که می‌تواند توجیه پذیری واردات را نیز کاهش دهد.

وی تصریح کرد: راه‌اندازی مرکز مبادله طلا و ارز می‌تواند منجربه تشویق شرکت‌های صادراتی و کنترل واردات شود.

کد خبر 643268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.