زلنسکی طرح صلح اوکراین را با همتای پاکستانی خود مطرح کرد

رئیس‌جمهور اوکراین طی تماس تلفنی با همتای پاکستانی خود، طرح ۱۰ماده‌ای صلح کیِف را مطرح کرد و خواستار حمایت اسلام‌آباد از پیش‌نویس قطعنامه ارائه‌شده در مجمع عمومی سازمان ملل شد.

به گزارش ایمنا، کاخ ریاست جمهوری پاکستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ولودیمیر زلنسکی طی تماس تلفنی با عارف علوی، رئیس‌جمهور پاکستان، درباره روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور ازجمله مسائل انرژی و امنیت غذایی که کشورهای در حال توسعه درپی جنگ اوکراین با آن مواجه هستند، گفت‌وگو کرد.

در این بیانیه آمده است: زلنسکی با اشاره به فرمول ۱۰ماده‌ای صلح خود، خواستار حمایت پاکستان از پیش‌نویس قطعنامه ارائه‌شده در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای پایان دادن به مناقشه اوکراین و روسیه شد.

عارف علوی، رئیس‌جمهور پاکستان، اظهار کرد: اسلام‌آباد در حال ارزیابی مفاد پیش‌نویس قطعنامه مذکور است؛ در عین حال، پاکستان به‌شدت نگران تشدید درگیری‌ها در اوکراین است و از راه‌حل مسالمت‌آمیز بر اساس منشور ملل متحد حمایت می‌کند.

طرفین همچنین بر لزوم تقویت روابط اقتصادی و تجاری به نفع دو کشور تاکید کردند. زلنسکی از همتای پاکستانی خود برای سفر رسمی به اوکراین دعوت کرد.

تماس تلفنی روسای جمهور دو کشور در حالی انجام می‌شود که در روزهای اخیر، وزیر امور خارجه پاکستان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با همتای اوکراینی خود دیدار کرد.

دولت پاکستان حاضر به موضع‌گیری علیه روسیه نیست، اما نگرانی جدی خود را بارها درباره طولانی شدن جنگ اوکراین و پیامدهای سنگین آن برای منطقه و جهان ابراز داشته است.

اوایل فروردین امسال، فرمانده وقت ارتش پاکستان با اذعان به نگرانی‌های امنیتی روسیه در بحث تحرکات ناتو و رویکرد غرب درقبال مسکو، جنگ اوکراین را یک فاجعه بزرگ خواند و خواستار توقف فوری آن شد.

منبع: ایرنا

کد خبر 643138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.