مهندسان نیازمند حمایت‌های بیشتری از دولت هستند

رئیس سازمان نظام مهندسی استان مرکزی گفت: انتظار داریم که دولت از سازمان نظام مهندسی به‌عنوان بزرگ‌ترین NGO فنی کشور حمایت کند و استقلال بیشتری را برای این مجموعه قائل شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا حبیبی صبح امروز _چهارشنبه سوم اسفندماه_ در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در کل کشور بالغ بر ۶۰۰ هزار مهندس در حال فعالیت حرفه‌ای هستند و سازمان نظام مهندسی استان مرکزی نیز ۶۰۰۰ نفر عضو دارد که حدود ۴۲۰۰ نفر از این اعضا دارای پروانه‌اند و ۱۸۰۰ نفر نیز فاقد پروانه هستند.

وی افزود: یکی از نگرانی‌های جدی سازمان معیشت مهندسان است، مهندسان حتی مشمول بیمه و بازنشستگی نمی‌شوند و در صورتی که تمایل به بیمه داشته باشند، باید به صورت خویش‌فرما اقدام به این کار بکنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان مرکزی توضیح داد: هزینه‌های نظام مهندسی از طرف وزارت راه‌وشهرسازی اعلام می‌شود و در سال ۱۴۰۱ حداکثر ۳۰ درصد نسبت به قیمت خدمات مهندسی سال ۱۴۰۰ افزایش یافت با این همه حق‌الزحمه مهندسان نظام مهندسی بسیار ناچیز است و تأثیری در قیمت مسکن ندارد.

حبیبی تصریح کرد: هزینه نظام مهندسی در کشورهای دیگر بین هشت تا ۱۰ درصد هزینه ساخت است درحالی‌که در ایران دو درصد از هزینه ساخت برای این امر محاسبه می‌شود و این مبلغ ناچیز تأثیر چشمگیری در قیمت مسکن ندارد.

وی با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی در سراسر کشور حدود ۶۰۰ هزار شغل فقط برای مهندسان ایجاد کرده و علاوه بر آن چهار هزار کارمند در مجموعه‌های نظام مهندسی کل کشور در حال فعالیت هستند، ادامه داد: از دولت انتظار داریم از سازمان نظام مهندسی به عنوان بزرگ‌ترین NGO فنی کشور حمایت کند و استقلال بیشتری را برای این مجموعه قائل شود، برای نمونه وقتی مبالغ مربوط به کنترل بازبینی ساختمان حذف می‌شود چگونه می‌توان بر عملکرد مهندسان در این زمینه کنترل داشت، این مسئله موجب کاهش کیفیت ساخت خواهد شد.

کد خبر 643078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.