ارائه مشاوره حقوقی رایگان و بدون محدودیت در شعبه معاضدت کانون وکلا

عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری استان اصفهان گفت: هر شخصی می‌تواند به شعبه معاضدت کانون وکلا مراجعه کند و از خدمات حقوقی مشاوره رایگان استفاده کند و برای این خدمات هیچ محدودیتی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روح‌الله محمدی امروز _چهارشنبه سوم اسفندماه_ در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری برگزار شد، درباره فلسفه استقلال کانون وکلا، اظهار کرد: زمانی که قانون اساسی را می‌خوانیم متوجه می‌شویم که قانون‌گذار در تصویب قانون اساسی اصول خاصی را مدنظر داشته است؛ برای مثال در اصل سوم قانون اساسی دولت موظف شده است که امنیت قضائی عادلانه و تساوی مردم در برابر قانون را فراهم کند.

وی افزود: در اصل ۲۲ مصونیت اشخاص از هرگونه تعرض را مطرح کرده، در اصل ۱۴ قانون اساسی دولت حتی در مورد افراد غیرمسلمان نیز موظف به ایجاد قسط و عدل و رعایت حقوق انسانی شده است، همچنین طبق اصل بیستم تمام افراد به‌طور یکسان در حمایت قانون هستند.

عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه در اصل ۳۵ حق داشتن وکیل آمده است، گفت: قانون‌گذار در اوج رعایت حقوق ملت، حقِ داشتن وکیل را برای مردم دانسته و فلسفه داشتن وکیل مستقل نیز این است که وکلا بتوانند از افراد حمایت کند.

اهمیت حضور وکلای تسخیری در دادگاه

وی افزود: قانون در اصل ۳۵ مطرح می‌کند برای افرادی که توانایی گرفتن وکیل ندارند، کانون وکلا باید امکاناتی فراهم کند که بتوانند از فرصت وکالت استفاده کنند و وکالت تسخیری آن‌قدر اهمیت دارد که در مواردی اگر دادگاهی بدون حضور وکیل برگزار شود، حکم آن وجاهت قانونی ندارد.

محمدی تصریح کرد: حتی اگر وکیلی بخواهد به صورت رایگان از حقوق افراد دفاع کند، نیز باید استقلال داشته باشد، البته وکالت تسخیری و معاضدتی با یک‌دیگر تفاوت دارد، وکیل تسخیری برای جرایمی مهمی است که دادگاه باید با حضور وکیل برگزار شود و اگر کسی وکیل نداشته باشد، وکیل تسخیری تعیین می‌شود.

ارائه مشاوره حقوقی رایگان به تمام متقاضیان دریافت خدمت

وی ادامه داد: هر شخصی می‌تواند به شعبه معاضدت کانون وکلا مراجعه و از خدمات حقوقی مشاوره رایگان استفاده کند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و ۱۰۰ وکیل در این شعبه مستقر هستند که روزانه به مراجعان، خدمت‌رسانی می‌کنند.

عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری استان اصفهان با تأکید بر اینکه دریافت مشاوره حقوقی رایگان به تمکن مالی افراد ارتباطی ندارد، افزود: اگر فرد نیاز به وکالت داشت، باید بضاعت و توانایی مالی او مشخص شود؛ افرادی که از انجمن‌های خیریه، کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی معرفی شوند با همان معرفی‌نامه تأیید خواهند شد و خدمات رایگان به آن‌ها ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: برای افرادی که تحت پوشش نیستند، دلایلی نیاز داریم که نداشتن بضاعت آن‌ها مشخص شود، در این زمینه می‌توان از سمت مساجد، شوراها یا کلانتری‌ها تأییدیه گرفت که در این صورت وکیل معاضدتی برای آن‌ها مشخص می‌شود. از ابتدای مراجعه یک شخص تا اتمام تحقیقات برای دریافت و استفاده از وکیل معاضدتی، در بیشترین زمان ممکن حدود دو هفته به طول می‌انجامد.

کد خبر 643063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.