تعداد مربیان بدنساز از باشگاه‌ها بیشتر است / با فقر آموزشی روبه‌رو هستیم!

«در دو سال اخیر پاورلیفتینگ سیر صعودی داشته است، سال گذشته در مسابقات لیگ کشور تیم ملی حفاری خوزستان قهرمان شد. تیرماه سال گذشته نیز مسابقات لیگ جهانی پاورلیفتینگ در ارومیه برگزار شد که ۹ تیم خارجی در آن حضور داشتند و بازهم تیم ملی حفاری قهرمان این رقابت‌ها شد که ۸۰ درصد این تیم اصفهانی بودند.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، تیم ملی پاورلیفتینگ ایران در مسابقات آسیایی ۲۰۲۲ از بین ۳۱ تیم با ۵۲ امتیاز قهرمان آسیا شد که سه نفر از ورزشکاران آن یعنی احمد بابااحمدی، مهدی طهماسبی و علیرضا رضایی همچنین رحیم عسگری سرمربی تیم اصفهانی بودند. با رحیم عسگری سرمربی تیم ملی پاورلیفتینگ درباره وضعیت این رشته و شرایط هیئت بدنسازی و پرورش اندام استان اصفهان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

ذوب‌آهن به لیگ باشگاه‌های جهان پاورلیفتینگ راه پیدا کرد

در دو سال اخیر پاورلیفتینگ سیر صعودی داشته است، سال گذشته برای نخستین بار مسابقات لیگ کشور را داشتیم که تیم ملی حفاری خوزستان قهرمان شد. تیرماه سال گذشته مسابقات لیگ جهانی پاورلیفتینگ در ارومیه برگزار شد که ۹ تیم خارجی حضور داشتند و بازهم تیم ملی حفاری قهرمان این رقابت‌ها شد که ۸۰ درصد این تیم اصفهانی بودند و به دلیل سوءمدیریتی که از سوی هیئت بدنسازی استان اصفهان داشتیم، نتوانستیم تیمی از شهر خودمان راهی مسابقات کنیم، اما امسال با همکاری سرپرست وقت یعنی حسین زیبایی موفق شدیم تیم ذوب‌آهن را در لیگ پاورلیفتینگ کشور داشته باشیم که آنها قهرمان شدند و به مسابقات لیگ باشگاه‌های جهان پاورلیفتینگ راه پیدا کردند.

تعداد مربیان بدنساز از باشگاه‌ها بیشتر است/ از لحاظ آموزشی فقیر هستیم!

اصفهان بیشتر از کشورهایی مانند امارات داور بین‌المللی دارد

استان اصفهان به تنهایی بیشتر از بسیاری کشورها مانند امارات، عراق و سوریه که عضو فدراسیون بین‌المللی پاورلیفتینگ آسیا هستند، داور بین‌المللی دارد. سال ۲۰۱۰ در مغولستان آزمون درجه دو داور بین‌الملل دادم، سال ۲۰۱۱ در ژاپن قضاوت کردم و سال ۲۰۱۷ در آفریقای جنوبی درجه یک بین‌الملل گرفتم و در حال حاضر عضو فدراسیون جهانی پاورلیفتینگ هستم و قضاوت می‌کنم.

هیچ ورزشکار ایرانی نتوانسته است وارد ورلد گیمز شود

انجمن پاورلیفتینگ کشور زیر نظر فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام فعالیت می‌کند، در فدراسیون جهانی پاورلیفتینگ چیزی به نام کمیته داوران نداریم، فقط هرچند سال یک‌بار دفترچه‌های داوری بین‌الملل رجیستر می‌شود. پاورلیفتینگ وارد ورلد گیمز (بازی‌های جهانی) شده است و یک رشته ورزشی زمانی به صورت فدراسیون بین‌المللی شناخته می‌شود که یک سری سازمان‌های بین‌المللی مانند کمیته بین‌المللی المپیک و آژانس مبارزه با دوپینگ آن را به رسمیت بشناسند. تا کنون هیچ ورزشکار ایرانی نتوانسته است وارد ورلد گیمز شود، امیدوارم روزی پاورلیفتینگ وارد المپیک شود.

مبارزه با دوپینگ شعار فدراسیون بین‌المللی پاورلیفتینگ است

کشورهایی مانند آمریکا به دلیل اینکه وزنه‌برداری آسیب زیادی دارد بیشتر در زمینه پاورلیفتینگ کار می‌کنند، شعار اول فدراسیون بین‌المللی پاورلیفتینگ مبارزه با دوپینگ است. در مسابقات ۲۰۲۲ آسیا که ایران قهرمان شد، از هر وزنی به صورت رندوم تست دوپینگ می‌گرفتند و چهار ورزشکار ما هم که مدال کسب کردند، تست دوپینگ دادند.

تیم ملی پاورلیفتینگ ایران قهرمان آسیا شده است

تیم ملی پاورلیفتینگ ایران با تأیید شورای برون‌مرزی، فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام، کمیته ملی المپیک و حراست وزارت ورزش به مسابقات آسیایی ۲۰۲۲ اعزام شد که ۸۴۰ ورزشکار زن و مرد برای این رقابت‌ها حضور داشتند و متأسفانه از ایران تیم زنان نداشتیم. تیم مردان ما چهار مدال کسب کرد؛ در دسته ۶۴ کیلو گرم احمد بابااحمدی نایب قهرمان آسیا شد، در دسته ۹۳ کیلوگرم مهدی طهماسبی قهرمانی آسیا را به دست آورد، در دسته ۱۰۵ کیلوگرم علیرضا رضایی طلای آسیا را کسب کرد و در دسته مثبت ۱۲۰ کیلوگرم مهدی مافی‌غلامی نیز طلای آسیا را گرفت و با افتخار تیم ایران از بین ۳۱ تیم با ۵۲ امتیاز قهرمان آسیا شد. تیم قزاقستان با ۴۵ امتیاز دوم، چین تایپه با ۴۱ امتیاز سوم و سنگاپور با ۴۰ امتیاز چهارم شد.

تعداد مربیان بدنساز از باشگاه‌ها بیشتر است/ از لحاظ آموزشی فقیر هستیم!

شرکت زنان عربستانی با حجاب اسلامی در مسابقات پاورلیفتینگ

رشته پاورلیفتینگ از سال ۲۰۱۵ که فرشید سلطانی سکان‌دار کنفدراسیون پاورلیفتینگ آسیا شده رشد عجیبی از لحاظ کمی و کیفی داشته است. کشورهایی همچون امارات متحده عربی تا چهار سال پیش اصلاً نمی‌دانستند که این رشته چیست، اما در حال حاضر مربیان انگلیسی و ورزشکار سوئدی جذب کردند که پاسپورت و اقامت گرفته‌اند. عربستان صعودی برای اولین بار در مسابقات آسیایی با تیم زنان و مردان خود حضور پیدا کرد. زنان عربستانی با حجاب اسلامی در این مسابقات وزنه‌های خوبی زدند و یکی از آنها در دسته ۶۳ کیلوگرم نایب قهرمان آسیا شد و برای من جالب بود، امیدوارم ما هم با نظارت مستقیم وزارت ورزش بانوان خود را در قهرمانی آسیا داشته باشیم. پیشنهاد حضور بانوان کشورهای اسلامی با حجاب توسط فرشید سلطانی عضو شورای پاورلیفتینگ آسیا مطرح شد که رأی هم آورد.

سال ۲۰۲۲ افتخارات زیادی برای پاورلیفتینگ کسب شد

آخرین رویداد سال ۲۰۲۱ قهرمانی جهان نروژ بود که دست خالی برگشتیم، اما از ابتدای سال ۲۰۲۲ افتخارات زیادی به دست آوردیم مانند مسابقه بین‌المللی قهرمان پرس سینه جهان که دو قهرمان شایسته از ایران داشتیم، رقابت‌های قهرمانی پاورلیفتینگ کلاسیک قهرمانی جهان بود که برای اولین بار در توتال در دسته ۵۹ کیلوگرم مهرداد ظفری برنز جهان را کسب کرد و احمد بابااحمدی در حرکت ددلیف برنز جهان را گرفت و در جایگاه ششم جهان ایستاد. جایگاه پاورلیفتینگ ایران هم از رده چهاردهم به رده هستم ارتقا پیدا کرد. در مسابقات آسیایی که قهرمان شدیم، سه نفر از ورزشکاران اصفهانی بودند و موفقیت خود را به مردم اصفهان تقدیم کردند.

هیچ استقبالی از ورزشکاران اصفهانی تیم ملی پاورلیفتینگ نشد

نصیرزاده، رئیس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام در دو سال اخیر با همکاری سلطانی پاورلیفتینگ ایران را متحول کردند و با شناختی که از آن‌ها دارم پاورلیفتینگ داخل بازی‌های سالن خواهد شد. ورزشکاران اصفهانی حدود دو ماه است که از مسابقات آسیایی برگشته‌اند، اما هیچ استقبالی از آن‌ها نشد، عمر قهرمانی ورزشکاران ما سه سال دیگر تمام می‌شود، اما چیزی برای بعد از آنها آماده نکردیم. از سال ۹۴ دیگر چیزی به عنوان هیئت بدنسازی و پرورش اندام در استان اصفهان نداریم و دوران طلایی هیئت ما به سال ۸۴ برمی‌گردد. در حال حاضر انتخابات هیئت برگزار شده، اما کاندید مورد نظر رد صلاحیت شده است که امیدوارم با همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان این مشکل حل شود. هیئت ما حدود شش سال است مانند یک مغازه شده است و زیر یک هفته برای افراد مدرک مربیگری صادر می‌کند؛ در حال حاضر شاهد هستیم که تعداد مربیان از تعداد باشگاه‌های اصفهان بیشتر است. در صورتی که آموزش در هر فدراسیونی بخش مهمی است، اما در رشته پاورلیفتینگ از لحاظ آموزشی فقیر هستیم و اگر بخواهیم با این روند پیش برویم تا دو سال آینده پاورلیفتینگ ما در آسیا حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

به نفع کسری باقی کنار رفتم

برای انتخابات هیئت بدنسازی و پرورش اندام استان اصفهان کاندید و تأیید صلاحیت شدم، اما به نفع کسری باقی انصراف دادم زیرا او سال ۹۸ با تلاشی که سوی مراجع قضائی انجام داد، انتخابات قبلی را باطل کرد. به عنوان داور یا مربی می‌توانستم در مجمع باشم و رأی دهم، اما به دلیل اینکه رأی من مشخص بود، فدراسیون تشخیص داد حضور نداشته باشم.

تعداد مربیان بدنساز از باشگاه‌ها بیشتر است/ از لحاظ آموزشی فقیر هستیم!

لیگ باشگاه‌های جهان در کاشان برگزار می‌شود

قرار است لیگ باشگاه‌های جهان در کاشان برگزار شود که تیم‌های عراق، سوریه، ژاپن، هند و چین تایپه اعلام آمادگی کردند و احتمال دارد یک دعوت‌نامه برای تیم آمریکا را هم فرستاده شود. ذوب‌آهن اصفهان، ملی حفاری خوزستان و دانشگاه آزاد فارس، نماینده‌های ایران در این رقابت هستند. از علیرضا احسانی، مدیرعامل باشگاه ذوب آهن بابت حمایتی که از ورزشکاران پاورلیفتینگ داشته است، تشکر می‌کنم. ۹۷ درصد از بدنه این تیم اصفهانی بودند و تنها دو ورزشکار ذخیره از تهران و کرمانشاه جذب شد.

کد خبر 642946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.