قمرهای گالیله‌ای سیاره مشتری کشف شد

تیمی از رصدکنندگان قمرهای گالیله‌ای سیاره مشتری را کشف کرده است؛ چهار قمری که امواج نوری بسیار زیبایی دارند.

به گزارش ایمنا، قمرهای چهارگانه چرخنده به دور مشتری با نام‌های «آیو»، «گانیمدو»، «کالیستو» و «اروپا» که اول بار توسط گالیله در دهه ۱۶۰۰ میلادی کشف شدند، بزرگ‌ترین قمرهای این سیاره غول گازی هستند.

«آیو» فعال‌ترین جهان آتش‌فشانی در این گوشه شناخته‌شده از کیهان است و سه قمر دیگر نیز گمان می‌رود میزبان اقیانوس‌های مایع در زیر لایه‌های سطحی خود باشند، اما پس از رصدهای متعدد برای مطالعه قمرهای وابسته به «مشتری»، ستاره‌شناسان وجود شفق‌های کم‌نور را نیز به فهرست ویژگی‌های شایسته تحقیقات بیشتر افزوده‌اند.

کاترین دی کلییر، استاد موسسه کال‌تِک (آمریکا)، در بیانیه‌ای اعلام کرد: این مشاهدات از این لحاظ جالب است. زیرا در سایه سیاره مشتری قمرها غیرقابل مشاهده هستند. نور ساطع‌شده از شفق آن‌ها تنها مدرک تاییدکننده‌ای است که نشان می‌دهد تلسکوپ را در جهت درست تنظیم کرده‌ایم.

اتمسفر این قمرها نازک‌تر از زمین است و این موجب می‌شود که شفق آن‌ها بیشتر به سرخی بزند. گازها و غبار آتش‌فشانی در قمر «آیو» نیز موجب افزودن سدیم بیشتر به اتمسفر شده و شفق در آنجا بیشتر با رنگ زرد مایل به نارنجی می‌درخشد.

با فعالیت تلسکوپ جیمز وب و ماموریت‌های فضایی مانند «جونو» و «جوس» می‌توانیم انتظار جزئیات بیشتری را از این دنیاهای عجیب داشته باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 642921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.