افزایش تنش، سوغات بایدن از اوکراین

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه، سوم اسفندماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «افزایش تنش، سوغات بایدن از اوکراین» نوشت: کاخ سفید اعلام کرد که اندکی قبل از سفر بایدن به اوکراین، «تماس با روس‌ها با هدف اطمینان از عدم وقوع حادثه و جلوگیری از هرگونه اشتباه محاسباتی که می‌تواند منجر به جنگ و درگیری مستقیم بین دو قدرت هسته‌ای شود، برقرار شد.» این سفر یکی از موارد نادری است که رئیس‌جمهور آمریکا به مناطق درگیری سفر می‌کند و حریم هوایی آن خارج از کنترل آمریکا یا متحدانش است.

یک روز پس از سفر غیر منتظره جو بایدن به کی‌یف و وعده او درباره کمک تسلیحاتی به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار به همتای اوکراینی‌اش و همچنین سفر دیپلمات ارشد چین به مسکو، ولادیمیر پوتین، در سخنرانی سالانه خود، پاسخ تنش آفرینی رئیس جمهور آمریکا در مرزهایش را داد و با اعلام تعلیق پیمان نیو استارت، واشنگتن را به خروج کشورش از این پیمان تهدید کرد.

رئیس‌جمهور روسیه نزدیک به دو سال بعد از سخنرانی در پارلمان کشورش، در آغاز سخنرانی‌اش در این نهاد، به بیان دلایل خود برای ورود به جنگ اوکراین پرداخت و غرب را متهم کرد که با به راه انداختن یک «بازی کثیف» روسیه را به این جنگ کشاند.

وی در تأیید این سخنانش به جنگ‌هایی که غرب در دهه‌های گذشته علیه یوگسلاوی، عراق و سوریه به راه انداخت اشاره کرد و گفت: «غرب مردم خود را با دروغ‌هایی کاملاً غیراصولی در مورد آنچه که در دونباس در حال رخ دادن بود، فریب داد.

آنها جنگ را آغاز کردند و ما برای متوقف کردن این امر متوسل به زور شدیم.» پوتین همچنین تأکید کرد: «آرزوهای غرب در به راه انداختن این جنگ، نامحدود است و بدیهی است که هدف‌های دیگری را هم در سر دارند.»

رئیس جمهور روسیه سپس به فشارهای اقتصادی غرب علیه کشورش پرداخت و گفت: «غرب نه فقط یک حمله نظامی و اطلاعاتی که یک تهاجم تمام عیار اقتصادی نیز علیه روسیه آغاز کرد. اما در این تهاجم نیز موفق نشد.»

وی تأکید کرد: «تحریم کنندگان خود را مجازات کردند. آنها باعث افزایش بهای کالاها، به تعطیلی کشانده شدن کارخانه‌ها و کمبود انرژی در کشور خود شدند.»

او سپس به مردم خود نوید داد که روسیه در منطقه مقابل این ناکامی‌های غرب توانسته است اقتصاد خود را بازسازی کند و از سقوط اقتصادی که مورد نظر غرب بود، بپرهیزد.

ولادیمیر پوتین سخنرانی خود را که یک ساعت و ۴۵ دقیقه به طول انجامید با تهدید آمریکا به پایان رساند. او گفت: «غرب می‌خواهد یک شکست استراتژیک را به ما تحمیل کند و تأسیسات هسته‌ای ما را هدف گرفته است. بنابراین من مجبور هستم اعلام کنم، روسیه مشارکت خود را در پیمان نیو استارت تعلیق می‌کند.»

افزایش تنش، سوغات بایدن از اوکراین

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اصلاح ۹‌هزارتومانی دلار در آرایش ارزی دولت» نوشت: سیاست ارزی جدید دولت، فضای ارزی کشور را وارد مرحله جدیدی کرده است و اظهارات مسئولان نشان می‌دهد عزم خود را برای مدیریت جدی بازار ارز جزم کرده‌اند، البته مسئولان از بُعد سیاسی و تلاش‌های خارجی برای «بی‌ثبات» نشان دادن اقتصاد ایران در خلال جنگ سنگین اقتصادی غافل نمانده و به آن نیز پرداخته و تشریح کرده‌اند.

تلاش آمریکا برای جلوگیری از ثبات بازار ارز سخنگوی دولت در مورد دلایل و ریشه‌های نوسانات اخیر در بازار سکه و ارز معتقد است: «تشدید جنگ ارزی بدخواهان با ملت ایران به خصوص پس از شکست پروژه آشوب، ۲۲ بهمن تاریخی امسال و سفر راهبردی و پرثمر رئیس‌جمهور به چین، نشان می‌دهد آن‌ها پس از ناامیدی از خیابان و پی‌بردن به محاسبه غلط‌شان، مجدداً در جنگ ترکیبی خود بر جنبه اقتصادی تمرکز کرده‌اند. هدف از این کار، مشخصاً ایجاد جو روانی و نارضایتی و تولید سوخت جدید برای آشوب و ناآرامی در ایران است.

اطلاعات دقیق حاکی است سرویس‌های جاسوسی آمریکا و چند دولت مشخص، مأموریت یافته‌اند به هر شکل ممکن از ایجاد ثبات در بازار ارز ایران جلوگیری کنند.»

علی بهادری‌جهرمی می‌گوید: «دولت آرایش جدیدی در حوزه ارزی به خود می‌گیرد و این آرایش با بهره‌گیری از تجارب گذشته و دستاوردهای ضدتحریمی طراحی شده است. با اجرای بسته جدید، هر گونه نیاز واقعی ارزی در مسیر قانونی و مشخص پاسخ می‌گیرد و خرید و فروش خارج از مرکز مبادله با بانک‌ها و کارگزاری‌های رسمی در حکم قاچاق ارز و طلا بوده و با آن برخورد جدی صورت خواهد گرفت.»

جنگ ارزی علیه مردم ایران به راه افتاده است همچنین سیداحسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت روز سه‌شنبه در نشستی خبری گفت: «وقتی در مورد منابع و مصارف ارزی کشور به شکل بنیادین صحبت می‌کنیم، می‌بینیم که با مسئله خاصی امسال روبه‌رو نبوده‌ایم و روند بازار ارز تا مهرماه مؤید این بود که بازار به شکل مطلوبی مدیریت می‌شد، بدون اینکه شوکی وارد شود. بدخواهان مردم ایران در ماه‌های اخیر از طریق هراس‌آفرینی و القای انتظارات تورمی منجر به تغییر رفتارها در داخل ایران شدند و در یک جنگ ارزی علیه مردم ایران شاهد هستیم که کانال‌های تلگرامی و شبکه‌های قمار اعدادی را برای ارز اعلام کردند که با متغیرهای کشور هیچ تناسبی نداشت. رسانه‌ها باید دست به دست هم دهند تا بر این موج‌آفرینی انتظارات تورمی غلبه کنند، زیرا حرکت موتورهای تورمی کشور حکایت از مسیر دیگری دارد و تناسبی با این فضای روانی و ارقام ارز ندارد.»

خاندوزی تصریح کرد: «سیاست‌های اقتصادی باید به نحوی باشد که منجر به بازگشت ثبات به بازار ارز شود و امیدواریم تدبیر جدید بانک مرکزی تحت عنوان مرکز مبادله ارز و طلا کمک کند به اینکه آن بخشی از نارسایی‌هایی که در سیاست‌های گذشته بود، اصلاح شود و در هفته‌های آینده شاهد بهبود شرایط ارزی کشور باشیم.»

سخنگوی اقتصادی دولت در مورد اصلاح شیوه حکمرانی اقتصادی نیز گفت: «در سال ۹۱ که با تنگناهای جدی این ایرادات ساختاری دیده شد، متأسفانه فرصت خوبی را برای اصلاح ساختارها در دهه ۹۰ از دست دادیم و چیزی شبیه تعطیلی در این حوزه داشتیم و باید عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم. در حوزه رشد اقتصادی انگیزه فعالان اقتصادی را باید بالا ببریم تا از دوره رکود طولانی و نرخ‌های منفی رشد خارج شویم.»

سخنگوی اقتصادی دولت درباره برنامه دولت برای کنترل نقدینگی موجود تأکید کرد: «دولت نه تنها منفعتی از بالارفتن نرخ ارز ندارد بلکه ارز نفتی خود را با نرخ نیما برای تأمین کالاهای اساسی ارائه می‌کند. این شبهه عامیانه که می‌گویند «افزایش نرخ ارز کار خودشان است» واقعیت ندارد.»

افزایش تنش، سوغات بایدن از اوکراین

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عقب نشینی پرچم دار تقابل با سپاه» نوشت: در حالی که تظاهرات تعدادی از افراد ضد انقلاب در حاشیه نشست امنیتی مونیخ و همچنین در بروکسل با شعار قراردادن سپاه در فهرست تروریستی جریان داشت، به نظر می‌رسد این موضوع نمی‌تواند اروپایی‌های منفعت طلب را راضی کند تا کاری کنند که منافع آنها را به خطر بیندازد یا تنش را در منطقه حساس غرب آسیا افزایش دهد.

بر همین اساس جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با خبرنگار بی بی سی فارسی که اصرار داشت جمله‌ای از این پیرمرد کارکشته سیاستمدار در تأیید تروریستی اعلام کردن سپاه بگیرد، آب پاکی را روی دستش ریخت و گفت: این صداهای معترضان در خیابان قوانین ما را تغییر نمی‌دهد و قوانین می‌گویند برای قراردادن سپاه در این فهرست به حکم قانون نیاز داریم.

وی ادامه داد: ما قوانینی داریم و قانون این است که برای اینکه کسی را در فهرست تروریستی قرار دهیم باید دادگاه حکم دهد و شما اگر درخواستی دارید باید طبق قانون ما عمل کنید. بورل پیشتر نیز در حاشیه اجلاس شورای وزیران خارجه اروپا گفته بود: «نمی‌توانید بگویید چون از شما خوشم نمی‌آید پس تروریست هستید.»

همچنین «آنالنا بائربوک»، وزیر امور خارجه آلمان که این روزها کشورش پرچمدار ضدیت با ایران است گفت: کارشناسان آلمانی هیچ مبنای حقوقی برای قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های به اصطلاح «تروریستی» اروپا پیدا نکرده‌اند.

 بائربوک بعد از نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل در جمع خبرنگاران گفت: «تا الان ما دلایل حقوقی در اتحادیه اروپا برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی را نداریم.»

این در حالی است که آلمان در قلب اروپا، پرچمدار فشارها و فضاسازی‌های بین‌المللی علیه ایران شده بود و در حضور پشت پرده آمریکایی‌ها، تصمیم بر این داشت که جلودار ابتکارات ضدایرانی در مجامع بین‌المللی باشد.

وزارت خارجه آلمان روز ۳۰ دی‌ماه هم اعلام کرده بود که قرار دادن سپاه در چنین فهرستی با موانع حقوقی روبه‌رو است. این در حالی است که کریستوفر برگر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان ۳۰ دی‌ماه در یک نشست خبری در برلین گفته بود: «موضع ما این است که چنین اقدامی از لحاظ سیاسی با عقل جور در می‌آید و وزیر خارجه‌مان چندین بار این موضوع را مورد تأکید قرار داده است.»

به نظر می‌رسد اقدام علیه سپاه آن هم در این سطح که یک نهاد رسمی کشورمان به عنوان گروه تروریستی مطرح شود به سرعت می‌توانست حیات برجام را که این روزها حال و روز بدی هم دارد، به پایان برساند.

اتفاقی که هنوز مطلوب اروپایی‌ها نیست و از عواقب سخت آنکه می‌تواند خروج از ان‌پی‌تی و حرکت تهران به سمت نظامی کردن برنامه هسته‌ای‌اش باشد نگرانی‌های زیادی دارند.

افزایش تنش، سوغات بایدن از اوکراین

کد خبر 642823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.