مرکز مبادله، مرجع ارز و طلای کشور می‌شود/جلوگیری از نرخ‌سازی با ورود به معاملات فردایی

رئیس کل بانک مرکزی گفت: وارد بازار فردایی خواهیم شد تا نتوانند نرخ‌ها را دستکاری کنند، اکنون به صرافی‌ها بعدازظهر هر روز شبیه به ارز فردایی، ارز می‌فروشیم. تمام تلاش ما تسلط بر منابع ارزی و تخصیص آن به نیازهای واقعی کشور است.

به گزارش ایمنا، محمدرضا فرزین در مراسم رونمایی از مرکز مبادله ارز و طلای ایران اظهار کرد: یکی از برنامه‌های ما راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا بود که به‌دلیل مباحث نرم‌افزاری، کمی با تأخیر انجام شد، زیرا بنا بود به بهترین شکل انجام شود.

وی افزود: در ۵۰ روز گذشته بیش از ۶.۵ میلیارد دلار ارز به واردات کالا تخصیص داده شد که نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش داشته است. نرخ ارز نیمایی در سال جاری ۱۷ درصد رشد داشت اما متأسفانه در قیمت کالاها میزان رشد قیمت بیشتر بود.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: انتظارات تورمی و نرخ‌سازی‌ها، نرخ اعلامی در بازار آزاد را بالا می‌برد، بنابراین باید یک مرکزی برای کشف نرخ واقعی و مرجع ایجاد شود.

به گفته فرزین، مرکز مبادله چند جز دارد که بخش اول آن تالار ارزی است. بخش عمده‌ای از ارزهای سامانه نیما مانند ارز فولادی‌ها، پتروشیمی‌ها و مواد غذایی در تالار اول و به روش کشف قیمت عرضه می‌شود. با این اقدام عرضه ارز بیشتر و با کیفیت می‌شود.

وی اضافه کرد: از لحاظ ذخایر ارزی، با توجه به تراز مثبت تجاری هیچ محدودیتی برای رفع نیازهای کشور نداریم.

از امروز نرخ ارز براساس عرضه و تقاضا کشف می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی گفت: از امروز با شروع کار براساس عرضه و تقاضا نرخ ارز کشف می‌شود و پیش‌بینی می‌کنم رشد قابل توجهی در آمار تخصیص ارز خواهیم داشت. تالار دوم نیز برای ارزهای خدماتی است.

فرزین افزود: مرکز مبادله مرجع ارز و طلای کشور خواهد شد و در آینده نزدیک از ابزارهای دیگری در آن مانند ابزار معاملات سلف و فیوچر استفاده خواهد شد.

به‌زودی در بازار ارز فردایی مداخله می‌کنیم تا جلوی دستکاری نرخ ارز را بگیریم

وی تصریح کرد: وارد بازار فردایی هم خواهیم شد تا نتوانند نرخ‌ها را دستکاری کنند، الان هم به صرافی‌ها بعد از ظهر هر روز شبیه به ارز فردایی ارز می‌فروشیم. تمام تلاش ما تسلط بر منابع ارزی و تخصیص آن به نیازهای واقعی کشور است.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: انتظارات را هم باید کنترل کنیم و در این مسیر به تمام رسانه‌ها و کارشناسان نیاز داریم. تصویر و برآوردهای منفی در بازارهای پولی و مالی هراس ایجاد می‌کند و مدیریت بازار و قیمت‌ها را دچار اختلال می‌کند.

فرزین تاکید کرد: ثبات و آرامش بازار ارز باعث ثبات‌بخشی به سایر شاخص‌های اقتصادی خواهد شد. مرکز مبادله ارز و طلای ایران به نوعی بازار آزاد ارز خواهد بود و تمام نیازها و مبادلات ارزی در آن انجام خواهد شد. مرکز مبادله آغاز حاکمیت ارزی کشور است و در این مرکز می‌توانیم بازار را به خوبی مدیریت کنیم.

کد خبر 642810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.