جلوه بناهای شهری در شب همچون روز مورد توجه باشد

یک کارشناس شهرسازی گفت: نمای ساختمان نخستین مشخصه ظاهری بنا است، بسیاری از طراحان زیبایی آن را تنها در روز مدنظر قرار می‌دهند و نمای بنا در شب را نادیده می‌گیرند، در حالی که با توجه به حیات شبانه شهرها و تاثیری که نمای ساختمان‌ها و زیبایی آنها بر حیات شبانه دارد، توجه به جلوه بنا در شب نیز مهم است.

زهرا مهدوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تعامل زیبایی بصری و فناوری‌های نوین نورپردازی در معماری شبانه ساختمان‌ها یکی از نیازهای اساسی در معماری معاصر ایران محسوب می‌شود.

وی افزود: مقوله نورپردازی نمای ساختمان‌ها یکی از موضوعات مهمی است که امروزه در طراحی ساختمان‌ها مورد توجه قرار گرفته است؛ بهره‌گیری از نور روز و تأثیری که بر نمای ساختمان می‌گذارد، اختیاری نیست، اما تأثیر نورپردازی بر زیبایی نما در اختیار طراح است.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: نمای ساختمان نخستین مشخصه ظاهری بنا است، بسیاری از طراحان زیبایی آن را تنها در روز مدنظر قرار می‌دهند و دید بنا در شب را نادیده می‌گیرند، در حالی که با توجه به حیات شبانه شهرها و تأثیری که نمای ساختمان‌ها و زیبایی آنها بر حیات شبانه دارد، جلوه بنا در شب نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

مهدوی تاکید کرد: نورپردازی نمای ساختمان‌ها در شب می‌تواند به نحو چشمگیری بر زیبایی آن نسبت به روز بیفزاید، این مسئله در نمونه‌های خارجی نسبت به نمونه‌های داخلی نمود بیشتری دارد.

وی تصریح کرد: در مقوله نورپردازی نما، مؤلفه‌هایی شامل شدت نور، تنوع رنگی نور، نحوه نورپردازی (تأکیدی و یا گسترده بودن) و حالت نورپردازی بر زیبایی حاصل از آن تأثیر می‌گذارد، به نحوی که افزایش شدت نور، استفاده از نورهای تک‌رنگ، تأکیدی و هماهنگ با ساختار بر زیبایی نما می‌افزاید و در عین حال افزایش شدت نور و استفاده از نورهای تأکیدی نسبت به دو عامل دیگر تأثیر بیشتری بر زیبایی نمای ساختمان دارد.

این کارشناس شهرسازی اضافه کرد: الگوی مناسب برای مدیریت منظر شهر در شب را باید الگویی دانست که تجلی و زیبایی‌های کالبدی و عملکردی شهر را نشان می‌دهد و بر مؤلفه‌های ادراکی و روان‌شناختی شهروندان از شب مؤثر است.

مؤمنی اظهار کرد: دستیابی به چنین خصیصه‌هایی مستلزم ارتقای کیفی و کمی فضا است که در سایه مؤلفه‌های عینی و ذهنی مانند روشنایی، نورپردازی، تنوع فعالیت‌ها و رسیدن به یک اقتصاد پایدار شبانه میسر می‌شود؛ رسیدن به حدی از کیفیت در سیمای شبانه شهر از طریق افزایش سرزندگی، پویایی، حضورپذیری افراد در فضاهای شهری و افزایش خوانایی و هویت این فضاها هنگام شب با استفاده از نورپردازی امکان‌پذیر می‌شود.

وی گفت: ارتباط نحوه نورپردازی با یکی از عوامل کلیدی سنجش کیفیت مکان، یعنی مفهوم حس تعلق، نقش فناوری‌های جدید نورپردازی در ارتقای مفهوم کالبدی-اجتماعی حس تعلق و تأثیر آن در تبدیل محیط به شهری انسانی‌تر مؤثر است، چراکه سرزندگی و تصویر ذهنی شهروندان رابطه مستقیمی با میزان و نحوه نورپردازی شهرها در شب دارد.

کد خبر 642783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.